Mens grusritt i eksempelvis USA sykles nesten utelukkende med kross-eller eventyrsykler, sverger nordmenn til terrengsykler så fort de møter grus.
LES OGSÅ: Disse setene løser problemet med sårt underliv (+)
Nordsjørittet er kanskje best kjent som Vestlandets største terrengritt, og nå blir de trolig også kjent som det første av de store rittene med egen klasse for bukkestyre.
Rittet er et lite teknisk krevende terrengritt, og har vært vunnet av flere landeveissyklister. Fredrik Strand Galta har vunnet herreklassen to ganger, mens Susanne Andersen som 17-åring viste sin spurtstyrke da hun slo Emilie Moberg i avslutningen i 2015.
LES OGSÅ: Test Stalheimskleiva, Norges bratteste bakke (+)
Også Birkebeinerrittet har sett flere landeveissyklister på toppen av elitepallen. Både Frederik Wilmann, Stian Remme og Åsmund Løvik har vunnet rittet.
Like fullt er det altså Nordsjørittet som er først ute med å legge til rette for en raskt voksende sykkelgren.
– Vi velger å teste ut dette etter trykk fra flere erfarne og ivrige syklister som har utfordret oss på dette over lengre tid, forteller daglig leder i Nordsjørittet, Siri Ommedal.
– Vi gikk veien i høst og tenker at nå tester vi dette ut, og legger til rette for denne gruppen. Foreløpig ser vi for oss en pulje, og det vil være et ritt i rittet. Vi har funnet et rom mellom de puljene som allerede er etablert. Det må være en fornuftig størrelse på puljen, vi må både ivareta sikkerheten og de etablerte gruppene i rittet, sier hun.
Nordsjørittet arrangeres lørdag 9. juni, og påmeldingen starter allerede 8 januar.
Avkappet bukkestyre
Det er flere syklister som har syklet eksempelvis Birkebeinerrittet med bukkestyre, både på kross-og landeveissykler. Noen har gjort det i ren uvitenhet, mens andre har valgt å se bort fra regelverket.
Norgesmester i sykkelkross anno 2016, Fredrik Haraldset, syklet eksempelvis eliteklassen i 2016 på krossykkel med avkappet bukkestyre for å omgå regelverket.
Birkebeinerrittet valgte da å slå ned på praksisen, og varslet at alt annet enn terreng-eller hybridsykler ville være forbudt, aldri så egnet en kross-eller eventyrsykkel måtte være.
– Det er i utgangspunktet forbudt i følge det reglementet vi følger, men legger en til rette for egne puljer slik vi har gjort nå, blir det lovlig, forklarer Ommedal.
De siste årene har vi sett en markant nedgang i antall rittdeltagelser, og det er naturlig nok de største rittene som har måttet lide mest.
Ommedal tror foreløpig ikke at denne rittpuljen vil snu trenden, men forklarer at de ønsker å være tidlig på nye bevegelser.
– Vi ser at det er en liten endring i trendene, og dette er et marked med et nytt element. Vi ønsker å tilby noe spennende for de som ønsker det. Men alle som har nedgang må snu alle steiner, sier hun.
Hvem som vinner den første bukkestyrpuljen av Nordsjørittet må du fortsatt vente til juni med å finne ut av, men både vi og rittlederen spår at det blir et kjent navn.
– Det er nok utøvere med aktiv lisens som kommer til å stille. Nordsjørittet kan være den perfekte løsningen for dette, for det er i utganspunktet et veldig snilt terrengritt, avslutter Ommedal.