– Vi er fornøyd med alles innsats. Lien & co vinner med et tremannslag mot andre som prater seg opp, sier Tronn Skjerstad, som er kaptein i Aurora Borealis.
– I dag fikk vi se litt av hva vi har av kjørestyrke i laget. Våre andre ryttere fikk også samkjørt seg, og vi er motiverte til å utvikle laget videre frem mot Nordmarka Rundt, sier han.
– Ceres lagtempo er først og fremst en god treningsøkt. Vi trenger å øve på å kjøre sammen. Med god samkjøring av gode ryttere kommer gode resultater, sier Skjerstad.
Aurora Borealis stilte med to og et halvt lag i Ceres lagtempo, og ett og et halvt kom inn blant de fire beste. Geir Lien og lagkameratene klokket inn på 2:00:49, mens Kjekkas andrelag gjorde unna sine 83km på 2:01:17. Kolbotns førstelag sikret seg den siste pallklassen. Deretter kom Aurora Borealis mikslag med navnet Mjøsgutta på fjerdeplass, like foran Kjekkas førstelag på femteplass.
Les også: KJEKKAS ER FRITT VILT
Topp 5 Ceres Lagtempo 2016
1. Aurora Borealis 1 (Geir Lien, Anders Bernhoft, Kristian Myhrer)
2. Kjekkas 2 (Sten-Are Harjo, Frode Dalen, Aleksander Stijelja, Espen Høglund)
3. Kolbotn 1 (Kjell Magnus Antonsen, Jens Petr Elton Gransæther, Jørn Martin Tysnes Holm, Morten André Groth)
4. Mjøsgutta/ Aurora Borealis Mix) (Jan Olav Beitmyren, Vidar Mehl, Heine Nysæther)
5. Kjekkas 1 (Roy Magne Storholm, Steffen Bråthen, Alf Sindre Pedersen, Per Christian Eidevik)
Les også: PARKERTE FELTET
GODKJENT FOR ENEBAKK RUNDT
– Vi er fornøyd med Enebakk Rundt, sier Skjerstad.
Kapteinen var ikke spesielt bekymret for at Aurora Borealis endte på tredjeplass i Enebakk Rundt, den første formelle formtesten for sesongen. Han er overbevist om at mannskapet holder mål bare de får satt rulla.
SKAL VINNE LILLEHAMMER-OSLO
Aurora Borealis er en videreutvikling av Atea-laget som har vunnet Trondheim-Oslo to av de siste tre åra, HTC og Velo Club Zoncolan, som satte rekord på distansen tilbake i 2009. Årets tropp består av en god del veteraner fra disse lagene ispedd et knippe nye headhuntede ryttere. I år er det seier på Lillehammer-Oslo som er målet.
– Du må bli spurt for å komme med på dette laget. Det er viktig poeng at alle de nye rytterne har kjørt med noen av de som har kjørt for oss i tidligere konstellasjoner. Det er folk vi kjenner, sier Skjerstad, og forklarer at han er ute etter folk som skal fungere både i og utenfor rulla.
– Det handler ikke bare om hva slags watt du tråkker, eller hvilke tidligere resultater du kan vise til. Vi trenger folk som kan kjøre med andre og som kan være med andre, sier Skjerstad.
Les også: ATEA I NY DRAKT