Det ble altså klart like før VM i Bergen, at Aqua Blue Sport har signert en sponsoravtale om bruk av 3Ts nye toppmodell «Strada» for 2018.
LES OGSÅ: Dette er 3Ts Exploro, kanskje markedets morsomste sykkel med skivebremser
Strada er en nyskapning på landeveismarkedet, som favner over flere av de siste års nyeste trender:
· Rammen lages utelukkende til bruk med skivebremser
· Gjennomgående akslinger f/b
· Klaring for 28mm dekk
· Aeroramme
· Krank med enkeltdrev
Det er særlig det siste punktet som får enkelte til å klø seg i hodet, for det er som kjent svært ofte at en trenger å gå ned på lilleskiva, også når en er proff. Specialized lanserte for to år siden modellen Allez Sprint, også kun med enkeltdrev foran. Denne modellen har dog blitt solgt som en ren gaterittsykkel, selv om den trolig har vært brukt i et og annet flatere landeveisritt.
LES OGSÅ: Borgerkrig, ingen penger og null støttemannskap. Dette er de små sykkelnasjonene
Verken ulike sykkelmedier eller laget selv, har brakt klarhet i hvordan laget har tenkt å løse problemstillingen ved å kun ha en storeskive, eksempelvis til ethvert ritt der det er bakker som er lange eller bratte. For 3T Strada kommer uten mulighet til å feste et krankgir på ramma.
Og selv om blant annet Tony Martin brukte enkeltdrev da han syklet prologen i Tour de France, har konseptet vært relativt fremmed på landeveissykler.
Det har lenge vært spekulert i om SRAM har villet slippe en gruppe med 12-delt kassett og enkeltdrev foran, noe som ville kunne fungere i langt på vei de fleste ritt uten for mye bakker, eksempelvis Paris-Roubaix, Post Danmark rundt eller Paris-Tours.
Foreløpig er dette kun rykter, og enn så lenge er det i sykkelkross enkeltdrev vil ha sin store fordel.
Hva med skivebremser?
Det har rådet en slags konsensus om at skivebremser vil bli vedtatt når UCI holder utstyrsmøte i oktober, dog synes det fortsatt uklart hva det faktisk kommer til å ende med. Da vi snakket med Shimano i Bergen, var siste nytt at også 2018 ville være en prøveperiode, trolig ville ikke et endelig vedtak fattes før oktober neste år.
I praksis betyr dette at også neste sesong her hjemme vil forløpe som tidligere. Skivebremser vil være tillatt i turritt, men ikke i aktive klasser som master eller elite. NCF følger UCIs regelverk for aktive konkurranser, og så lenge testingen av skivebremser for proffer i praksis bare er en dispensasjon fra regelverket, er det altså ikke tillatt her hjemme ennå.
PS: 3T Strada er tilgjengelig fra enkelte forhandlere i Norge. Prisen på rammesettet for en Strada føyer seg pent inn i rekken av kostbare produkter fra den italienske produsenten, du må ut med 3800 euro for rammen.