TURRITT: Tour de Hallingdal 2018 er ikke lenger en del av Norgescupen. Foto: Kent Murdoch
Lesetid: 5 minutter
Bare uker før årets utgave av det fem etapper lange Tour de Hallingdal, som i fjor ble en del av Norgescupen, må arrangøren endre status på rittet for i det hele tatt å kunne gjennomføre rittet.
– Det handler om økonomi. Da vi sa oss villige til å arrangere rittet som en del av Norgescupen i år igjen var det på vilkår av at CK Valdres som arrangører ikke skulle gå i underskudd på arrangementet, sier Ole Christian Nymoen i CK Valdres, som er rittleder i Tour de Hallingdal.
Han forklarer at forbundets makstakst for startkontingent ikke dekker faktiske kostnader ved å arrangere rittet. Derfor hadde Tour de Hallingdal og NCF kommet fram til at det kan gis dispensasjon til å kreve en tilleggsavgift for rittet på grunn av de vesentlig større kostnadene det innebærer å skulle arrangere Norgescupritt i flere dager på rad.
Stoppet av forbundets egne regler – I februar fikk jeg forsikringer fra arrangementsansvarlig i NCF om at det var innenfor å kreve en slik ekstra avgift. Men da vi åpnet påmeldingen til rittet for drøyt to uker siden, kom det klager til NCF på at startkontingenten overskred makstaksten, til tross for at dette var kommunisert og forklart på rittets hjemmesider, sier Nymoen.
Saken ble behandlet i flere runder i grenutvalget og gikk til slutt til lovutvalget i NCF. Der ble det konkludert med at denne ekstra avgiften ikke kan avkreves.
Dermed setter forbundets regelverk spikeren i kista for Norgescupstatus på det som var rittseriens eneste etapperitt. Det til tross for at NCF selv hadde uttrykt ønske om et langt, bratt og krevende etapperitt i Norgescupen og la ned betydelig arbeid i å innlemme rittet i cupen i fjor.
– Når vi ikke har mulighet til å dekke kostnadene, er det heller ikke økonomisk mulig å arrangere Norgescuprittet, sier Nymoen.
Han understreker at samarbeidet med NCF hele tiden har vært konstruktivt og løsningsorientert, også etter at lovutvalgets konklusjon ble klar.
TRIST: Rittleder i Tour de Hallingdal Ole Christian Nymoen er lei for at årets utgave av Tour de Hallingdal ikke blir en del av Norgescupen. Her med fjorårsvinner Audun Fløtten. Foto: Kent Murdoch
Har snudd hver stein – I 2018 var det svært få søkere av Norgescup Landevei, og NCFs arrangementsavdeling ønsket Tour de Hallingdal som Norgescup også i 2018. På grunn av underskuddet i 2017 og den krevende økonomien ved å arrangere ble de med som Norgescup på forutsetninger om at de fikk dispensasjon til å ta en startkontingent som var høyere enn den var i 2017. Det ble ikke vedtatt en økt startkontingent under tinget i Tønsberg vinteren 2018, og dermed måtte man se på nye løsninger, forklarer Cato Karbøl, som er arrangementsansvarlig i Norges Cykleforbund i en pressemelding fredag kveld.
– Det er jobbet hardt med budsjettet, avtaler og muligheten for å få en dispensasjon. Dette er blitt behandlet av ulike instanser i NCF, men det er dessverre ikke kommet frem en mulighet. Arrangøren ønsker ikke å kutte i viktige budsjettposter, slik som sikkerhetsopplegget, sier han, og understreker at NCF beklager situasjonen.
– Dette er svært beklagelig, men vi har heldigvis hatt en god dialog med arrangøren og er svært glad at arrangøren ønsker å arrangere rittet og opprettholder deler av rittilbudet, sier Karbøl.
Saken fortsetter under
SPEKTAKULÆRT: NCF ønsket Tour de Hallingdal som en del av Norgescupen både som etapperitt og for utfordringene rittet byr på. Foto: Kent Murdoch
Kreativ løsning Verken Nymoen eller forbundet ønsker å avlyse Tour de Hallingdal 2018. De har derfor kommet fram til en løsning for årets arrangement som innebærer at rittet får turrittstatus, og skal gjennomføres med et format der det er tidtaking på enkelte seksjoner i traséen.
Med turrittstatus er ikke veiene som brukes i rittet stengt for annen trafikk. Derfor vil det ikke være tidtaking på nedoverseksjoner, blant annet for å unngå å oppfordre til risikabel kjøring. Ved å ha tidtaking bare på deler av løypa, reduseres også behovet for sertifiserte løypevakter og innleide politivakter, så vel som funksjonærer fra forbundet, uten at det går utover sikkerheten.
– Vi skal selvsagt fortsatt ha fokus på sikkerheten og gjør alt for å Nå kan vi greie oss med vesentlig færre vakter, og jeg kan sende hjem ni dommere fra NCF, slik at kostnadene blir vesentlig lavere enn hvis rittet har Norgescupstatus, sier Nymoen.
Han håper arrangementet blir godt mottatt, også blant de aktive, og poengterer at endret status åpner rittet for flere grupper utøvere.
Åpner for Norgescup i framtida Nymoen avskriver ikke at Tour de Hallingdal er tilbake på Norgescupen i framtida, og vil jobbe for å finne løsninger som gjør det økonomisk mulig å få det til. Men i første omgang konsentrerer rittledelsen seg om å gjøre årets utgave best mulig.
MULIG NORGESCUP: Det er ikke utelukket at Tour de Hallingdal blir en del av Norgescupen igjen. Foto: Kent Murdoch
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.