/ Sykler

MØRK: PROBLEMET ER FLERDELT

Bergen CK kjørte ikke med frontbil, slik reglementet krever, og burde egentlig ikke fått kjøre i lagkonkurransen.

Sist oppdatert: 4. juli 2014 kl 20.04
IKKE SVART-HVITT: Daglig leder i Styrkeprøven AS, Morten Mørk, sier Bergen CK brøt følgebilreglene gjentatte ganger, og ble derfor til slutt disket fra rittet. Foto: Styrkeprøven AS
IKKE SVART-HVITT: Daglig leder i Styrkeprøven AS, Morten Mørk, sier Bergen CK brøt følgebilreglene gjentatte ganger, og ble derfor til slutt disket fra rittet. Foto: Styrkeprøven AS
Lesetid: 3 minutter

Klubben brukte i stedet en bil som kjørte med fireveis blinklys på, noe som ikke er lov etter vegtrafikkloven og heller ikke etter rittreglementet.

– Dommeren fra NCF informerer laget om at de blir fjernet fra lagkonkurransen, og beordret den blinkende bilen i front og følgebilen bort. Dommeren opplever dialogen som helt OK, og regnet med at de hadde forstått at de ikke skulle kjøre med følgebil, sier Mørk.

– Men så skjer det samme nord for Dombås, og laget får en ny advarsel. Det skjer igjen ved Otta, og da laget observeres med følgebil for fjerde gang, var dommeren lei og fikk politiet til å få dem av vegen, sier Mørk, som mener tre alvorlige advarsler må være tilstrekkelig.

– Bergen CK har anledning til å anke avgjørelsen, men da blir det en sak for Forbundet, sier Mørk.

Må få bukt med uvettig kjøring
Mørk er klar på at følgebilkjøring skaper problemer for rittet på flere plan. For det første er det to grunner til å forby følgebiler i lagkonkurransene: Å unngå pes-kjøring og langing av mat i fart.

– Forbudet er en direkte konsekvens av en YouTube-video som ble lagt ut etter rittet i fjor, som viser en syklist som henger i vinduet på en bil som kjører 50-60 km/t, forklarer Mørk, og legger til at det også er sportslige problemer med slik praksis, i tillegg til trafikk og sikkerhet.

Videre har følgebiler i den individuelle konkurransen bidratt til å skape ekstremt mye saktegående trafikk nedover E6.

– Det har til tider vært helt trafikkork med single-startere og kompisgjenger som har hatt sine egne følgebiler, sier Mørk, og legger til at i år var det vesentlig mindre trafikkproblemer.

Forholder seg til politiet og Vegvesenet
– Styrkeprøven må søke Statens Vegvesen om lov til å arrangere rittet. Vi får lov til å arrangere på visse vilkår, og noen av disse er gitt av politiet, forklarer Mørk.

– Vi kan være enige eller uenige i de vilkårene, og til høsten skal vi ha et møte der alle kapteinene i lagkonkurranse, vi i Styrkeprøven, turrittutvalget i NCF, politiet og vegmyndighetene er til stede. Da skal vi evaluere og se om vi kan komme fram til et regelverk som alle kan samles om, sier Mørk.

– Hva som er svaret er åpent. Dette er ukjent terreng for alle. Mange mener at det ikke trengs følgebiler i turritt i det hele tatt, mens andre mener det et en medisinsk trygghet og vil ha med seg lege og anestesi-sykepleier i følgebilen sin, sier Mørk, som ikke vil tilbake til den praksis som har vært gjeldende de siste årene.

– Utfordringen er at folk bruker følgebilene til å kjøre pes, ikke minst store lag og kjente lag. Det er veldig uheldig, sier Mørk.

Kan tenke seg nøytrale følgebiler
Kanskje er det en løsning at rittet kjører nøytrale følgebiler for lagene i lagkonkurransen, antyder Mørk.

– De nøytrale følgebilene kan ha med rytternes eget utstyr og folk, men kjøres av rittets følgebilsjåfører. Da vil vi unngå pes-kjøring og langing i fart. Men jeg vet ikke om lagene vil syns det er en akseptabel løsning, sier Mørk.

– Her er i hvert fall ikke alt sagt. 

Publisert 4. juli 2014 kl 20.05
Sist oppdatert 4. juli 2014 kl 20.04

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen