/ Sykler

MÅ STRIGLE RULLA

Stovnerkameratene skal få et lag av terrengsyklister til å sykle fort på geledd i 185km.

Sist oppdatert: 8. juni 2016 kl 11.08
TYRIFJORDEN RUNDT sist helg var en god generalprøve for Stovnerkameratene, men det er ennå marginer å tyne inn mot Styrkeprøven 18 juni. Foto: Ola Morken
TYRIFJORDEN RUNDT sist helg var en god generalprøve for Stovnerkameratene, men det er ennå marginer å tyne inn mot Styrkeprøven 18 juni. Foto: Ola Morken
Lesetid: 3 minutter

Stovnerkameratene slo til med pallen i Lillehammer-Oslo i fjor. I år er de tilbake etter mer.

– Vi skal prøve å klore de store favorittlagene på ryggen, sier Tomas Nydal.

Han var en av kapteinene på Stovnerkameratene under Tyrifjorden Rundt sist helg. Da ble laget nummer fem, bak Aurora Borealis, Rye XP 1, Kjekkas og IF Frøy, og Stovnerkameratene slo blant annet Rye XP2 med 12 sekunder.

– På Tyrifjorden Rundt kjørte vi så å si optimalt til tider, tatt i betraktning at vi manglet 4-5 sterke ryttere og hadde en velt i Lierbakkene. De andre må passe seg. Vi har mer på lager, sier Nydal.

Og det er bra, for Nydal ser at det fortsatt er et lite stykke til de antatt raskeste lagene på Lillehammer-Oslo.

– Vi har litt for langt opp til de lagene vi ønsker å kjempe mot, og vi har derfor en liten jobb å gjøre inn mot Styrkeprøven, sier han.

Les også: STRØKEN GENERALPRØVE  

Saken fortsetter under

Stovenerkam Enebakk Rundt 2016 - Ola Morken 1400x933
HARDT: Stovnerkameratene fikk en tøff tur i Enebakk Rundt. Foto: Ola Morken

HARDT: Stovnerkameratene fikk en tøff tur i Enebakk Rundt. Foto: Ola Morken

MÅ SAMLE ALLE PÅ EN TUE
Resultater og pallen er god motivasjon, men det artigste med prosjektet er å få en gjeng med terrengsyklister til å sykle effektivt i rulle, sier Nydal.

Han forklarer at mange av rytterne i laget  har Terrengsykkelrittet siste helga i mai som hovedmål for sesongen. Dermed har Stovnerkameratene i realiteten tre uker på seg til å strigle rulla få samkjøringen til å fungere slik at de kan holde jevnt høy gjennomsnittsfart i drøyt 18 mil.

Kjørestyrke er det ingen manko på Utfordringen er å få rulla til å sitte når stallen består av en haug individualister som flyr rundt i skauen for seg sjøl, mener Nydal.

– Vi har i stor grad syklet på hver vår tue siden Lillehammer-Oslo i fjor.

ANDRE FORSØK
Hele prosjektet med et landeveislag i Stovnerkameratene ble til i fjor vår, da Styrkeprøven Lillehammer-Oslo fikk status som uoffisielt NM Lagtempo lang distanse.

– Da vi så at det var NM-status i gjære, tenkte vi at vi hadde lyst til å skape litt mer klubb igjen, sier Nydal, som syns de har lykkes ganske bra med det.

Stammen i laget er stort sett den samme som i fjor, men i tillegg har det kommet inn noen nye ryttere til oss som vil heve oss noen hakk. Vi skal gi gass fra start og kjøre hverandre gode, sier Nydal.

Slik gikk Styrkeprøven Lillehammer-Oslo 2015: KJEKKAS SLO LILLEHAMMER 

– Nå er vi 15-20 stykker på trening hver gang. Da blir det mer moro og mer sosialt, og det er egentlig det viktigste. Det med resultater blir mer sekundært, men det er selvsagt artig når vi får det til også. Det sitter jo en del vinnerskaller i denne rulla, sier han.

De siste to ukene inn mot Styrkeprøven regner Nydal med at laget får på plass ytterligere tre-fire kjøresterke karer, og til slutt må de ta ut en tropp til selve rittet.

– Vi er en bruttotropp på 30 mann i laget nå, og det skal en jobb til for å ta ut 20 til Lillehammer-Oslo.

Les også: TYNEFAKTOREN 

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen. 

Stovnerkam Randsfjorden 2016 - Ola Morken 1400x924
RULLEKJØRING er hovedfokus for Stovnerkameratene, og det skal øves helt fram til Styrkeprøven 18. juni. Her fra Randsfjorden Rundt siste helga i mai. Foto: Ola Morken

RULLEKJØRING er hovedfokus for Stovnerkameratene, og det skal øves helt fram til Styrkeprøven 18. juni. Her fra  Randsfjorden Rundt siste helga i mai. Foto: Ola Morken

Publisert 8. juni 2016 kl 11.08
Sist oppdatert 8. juni 2016 kl 11.08

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen