Det 4000 kilometer lange Transcontinental Race startet fra Geraardsbergen i Belgia i går kveld, og har målgang i Meteora i Hellas, der banketten serveres på kvelden lørdag 12. august.
Det betyr at Anders Rommen Syvertsen (33) og Eivind Tandrevold (27) må sykle 30 mil om dagen i gjennomsnitt om de skal rekke fram i tide.
– Det blir mange lange dager, og mye som må løses etter hvert som det dukker opp. Vi har selvfølgelig syklet noen langturer i år, men dette sitter nok aller mest i hodet. Det kommer til å handle om å tåle hver dag, mestre det som kommer underveis, og klare å få i seg næring nok underveis. Det blir mindre viktig å sykle fort enn å holde på lenge, sier Syvertsen.
Saken fortsetter under
IKONISK START: De Muur i Geerardsbergen i Belgia var årets Grand Depart for Transcontinental Race No 5. Foto: TCR
Les også: Livet på landeveien
SELEKTIVT FELT
Syvertsen og Tandrevold er ett av 29 tomannslag i rittet. I tillegg er det 235 soloryttere. Totalt var det i år over 800 søkere fra 52 land på til sammen rett under 300 plasser. Deltakerne er valgt ut på bakgrunn av personlig søknad og tidligere rittresultater.
– Det var Eivind som kom med ideen i fjor høst, etter at vi hadde syklet Viking Tour sammen i 2014 og 2015, og Lofoten Insomnia Race i fjor sommer. Vi sendte inn søknaden, som var en rimelig omfattende affære med både personlig statement og rittresultater, og vi var slett ikke sikre på hvordan det ville gå. Men vi ble altså plukket ut, og plutselig hadde vi en plan for sommeren, forteller Syvertsen.
De to brukte atskillige timer på å finne en egnet rute mellom de obligatoriske sjekkpunktene, og håper de har lagt en god kjøreplan.
Utover de fire obligatoriske sjekkpunktene på ulike steder i Europa, har rytterne ingen ekstern assistanse. Sjekkpunktene ligger i Schloss Liechtenstein i Tyskland, Monte Grappa i Italia, Tatrasfjellene i Slovakia og på Transfagarsanveien i Romania, og det er opp til deltakerne å legge ruta mellom disse.
– Vi har fått råd, og prøvd å legge en rute på fornuftige veier, så selv om raskeste vei til Schloss Liechtenstein går gjennom Frankrike, velger vi å sykle nordover for å få mindre motbakker. Vi er kanskje mest spent på hvordan det blir å sykle i Romania, Ungarn, Serbia og Makedonia. Der er jo sykkel- og bilkulturen litt annerledes enn her, sier Syvertsen.
Syvertsen og Tandrevold er to av tre ryttere som utgjorde Team Landis under Viking Tour 2015. I Da var ambisjonen sammenlagtseier på Viking Tour, som var på rundt 800 kilometer og drøyt 12 500 høydemeter fordelt på sju dager.
Saken fortsetter under
SJEKKPUNKTENE: Rytterne må innom fire obligatoriske sjekkpunkter mellom start Belgia og mål i Hellas. Foto: Ingeborg Scheve
LES OGSÅ: Solid lagstrategi
KREDITTKORT OG BIOTEX
Rytterne må være helt selvhjulpne på alt fra bagasje til logistikk. Syvertsen og Tandrevold satser på hotell til overnatting, pakker ett ekstra skift med shorts og trøye på sykkelen, tannbørste og kredittkort på baklomma.
– Vi har ikke lov til å motta noe hjelp utenfra og kan ikke legge ut depoter, men alt som er kommersielt tilgjengelig er tillatt, så vi kan handle det vi trenger i butikker underveis, forklarer Syvertsen.
Duoen satser på hotell framfor camping, både fordi de tror de får igjen for å bo litt komfortabelt og fordi det blir mer enn nok utstyr å dra på uansett.
– Vi må jo ha litt ekstra utover ekstra shorts og trøya og en regnjakke. Begge har med en lett bukse, et par ekstra sko og en T-skjorte, men ellers er det lite skiftetøy, forteller Syvertsen.
Slik sett er dette rittet annerledes enn for eksempel Race Across America, der lagene har følgebil som kjører like bak rytterne.
LES OGSÅ: Blodslit rett og slett
Saken fortsetter under
MINIMALISTISK: Anders Rommen Syvertsen sykler med minst mulig på ramma. Foto: Eivind Tandrevold
Rittet arrangeres i år for femte gang. Start og mål på de to første utgavene var henholdsvis Westminister Bridge og Rumeli Isari i Istanbul i Tyrkia. Deretter flyttet starten til Kapelmuur i Geerardsbergen i Belgia med samme målgang. I fjor var start på Kapelmuur og målgang i den tyrkiske byen Çanakkale på kysten av Dardanellene. Hvert år er sjekkpunktene på ulike steder, men velges alltid for å tilføre rittet noe unikt. Mont Ventoux i Frankrike, Strada dell’Assietta i Sestriere, Passo di Giau og Passo Stelvio i Italia, Lovcen i Montenegro og Furkapass i Sveits er noen av sjekkpunktene i tidligere utgaver.
Raskeste rytter i fjor var Kristof Allergaert fra Belgia, som brukte åtte dager, 17 timer og to minutter på turen. Raskeste i parklassen var Andre Boyd og James Stannard fra Storbritannia, som brukte 11 dager, 19 timer og 39 minutter. Emil Chappell fra Storbritannia var raskeste dame og i mål på 13 dager, 10 timer og 28 minutter.
Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker
HJELPERYTTER: Eivind Tandrevold var hjelperytter på Team Landis under Viking Tour 2015, som i tillegg til Tandrevold og Anders Rommen Syvertsen også besto av Martin Grothe Lien. Foto: Ingeborg Scheve