Denne uken intervjuer vi norske rittarrangører, om hva de mener om de nye kravene til løypevakter.
Håvard Lepperød har vært rittleder for det lokale landeveisrittet Sundrunden i Trysil i drøyt 10 år. Han ser ikke videre positivt på de nye forskriftene til løypevakter. Han er svært skeptisk på vegne av rittet han er leder for.
– Hvis alle løypevakter må ha formell kompetanse og ni timers kurs, må små ritt som Sundrunden legge ned tvert, sier han.
Det 55 kilometer lange landeveisrittet i Trysil trekker årlig mellom 50 og 60 deltakere, og har normalt hatt 12-15 løypevakter på post under arrangementet.
LES OGSÅ: Sykkelrittets død – Landeveis kommentar om regelverket
For en liten klubb med rundt 80 medlemmer i et relativt grisgrendt strøk er det allerede en stor utfordring å fylle disse vaktpostene hvert år, men hvis alle disse i tillegg skulle pålegges å ta kurs for å dirigere trafikken frykter Lepperød at rittet forsvinner fra terminlisten.
– Den økonomiske kostnaden med opplæringen er en ting. Det å rekruttere frivillige som ikke bare skal ofre en fridag til å stå vakt i et veikryss er utfordrende nok som det er. Når man i tillegg må be dem ta et ni timers kurs og avlegge eksamen, blir det enda mer krevende å få tak i mannskap, sier Lepperød.
LES OGSÅ: Frykter frivilligkrise
– Først og fremst: Kommer denne regelendringen til å gjøre norske sykkelritt sikrere?
– Nei, ikke for vår del. Det ser jeg ikke for meg at vil ha noen praktisk betydning med den trafikken vi har her i strøket.
BLI MED PÅ SAMLING 2017: Enda mer av alt – flere turer, mer sosialt, mer stæsj – meld deg på Norges eneste landeveisfestival
– Kjenner du til om det finnes tilsvarende krav i andre land?
– Nei, det kjenner jeg ikke til. Men jeg vet at i Sverige stiller politiet opp på slike oppdrag uten å ta betalt for det.
– Kommer norske rittarrangører til å få alle frivillige løypevakter til å ta disse kursene?
– Nei, det tror jeg blir veldig vanskelig.
– Hvordan skal dere som rittarrangør få løst denne utfordringen?
– Det blir vel å se på alternativer slik som å legge rittet på et nivå som ikke omfattes av disse reglene. Ellers må vi legge ned rittet.
LES OGSÅ: Tøffest for de små rittene
– Hva tror du om andre arrangører, vil dette bety kroken på døra for enkelte ritt?
– Jeg vil nesten tro det. Mange vil nok anse det som for drøyt å skulle ta et ni timers kurs for å være frivillig og stille opp på dugnad.
– Hva er din personlige mening om de nye kravene?
– Det høres helt bak mål ut. Det vil virke i den forstand at det ikke vil bli arrangert sykkelritt på vei, og da går jo trafikksikkerheten opp, så slik sett oppnår de vel det de ønsker da.
BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.
…
FAKTA
Den nye forskriften om sykkelritt på veg, som ble vedtatt 17.06.2016, krever at alle trafikkvakter i sykkelritt må ha formell opplæring. Kursene varer fra to til 17 timer pluss eksamen, og i noen tilfeller også praktisk prøve, avhengig av hvilket ansvarsnivå trafikkvakten skal ivareta under rittet. Kravene vil tre i kraft fra 1. januar 2018.
Dette er Forskrift om sykkelritt på veg per 17.06.2016
Trafikkvakter i sykkelritt på vei er nå definert inn i fire nivåer:
1. Løypevakter: Disse skal kun varsle trafikk men ikke regulere trafikk.
2. Stasjonære vakter: Disse står på post og regulerer trafikk etter behov.
3. Mobile private vakter (motorsykler).
4. Politivakter: Disse besørger politiet, og betales av arrangøren etter gjeldende satser.
Dette er kravene i læreplanen:
Løypevakter: Opp mot 2 timer kurs
Stasjonære vakter: 9-10 timer kurs, teorieksamen
Mobile vakter (motorsykler): 9-10t kurs, teorieksamen + 7t praksiskurs + praktisk prøve