Det er seks år siden Trek lanserte Emonda, den lette og og spenstige klatresykkelen der toppmodellen hadde en matchvekt på 4,6 kilo. I dag lanseres tredje generasjon Emonda, der Trek tar i bruk helt ny karbonteknologi for å holde vekten nede.
NY, LETT OG AERO: Nye Trek Emonda ble i dag lansert. Nå er det utelukkende en lett skivebremsracer, med flere aero-oppgraderinger.
Lesetid: 6 minutter
Det var lettere å lage lette sykler for seks år siden enn i dag, all den tid skivebremssykler er tyngre enn sine lettere felgbremsbrødre.
Hele den nye Emonda-serien fra Trek lages utelukkende med skivebremser, så vekten på 4,6 kilo for en toppmodell må du fortsatt drømme om.
Men det er store endringer i den siste utgaven, og Trek kan melde at samtlige sykler i toppserien SLR veier under UCI-grensen på 6,8 kg, også sykler i størrelse 61. Mens vekt og stivhet og forholdet dem i mellom var det absolutt viktigste når du skulle kjøpe sykkel for ti år siden, er det i dag noe annet som er den hellige gral: Aerodynamikk.
Det er primært på dette området Emonda har blitt utviklet, det er blitt gjort endringer på både styre, stem og ramme for å optimalisere dette.
Ny ramme
Samtlige av de nye Emondamodellene er støpt i samme rammeform, skjønt, det er noen forskjeller på karbonkvaliteten som brukes.
Trek fokuserer på to elementer når de presenterer sin nye toppsykkel. Aerodynamikk og vekt. Forrige generasjon Emonda var bra på begge områder, men det er først med denne sykkelen de føler de virkelig har fått det til.
Slik det var før lanseringen av denne sykkelen var det et for stort gap mellom aerosykkelen Madone og klatresykkelen Emonda. Sistnevnte hadde eksempelvis alle vaiere hengende løst, noe proffene stadig ønsker å minimere. I tillegg var ikke selve rammen så aerodynamisk som ønskelig.
Det hadde simpelthen blitt for krevende å få til alt dette for tre år siden, fordi det krevde for mye å få til skivebremsene. Nå er vi i 2020, og det meste av dette er løst.
Ulempen med å gjøre en ramme mer aerodynamisk er at den kan oppleves som mindre stiv, i tillegg til at den ikke er like responsiv i håndteringen. Aerodynamiske rammer har også større overflateareal, og blir følgelig tyngre.
Igjen kan du fjerne materiale i rammen, men da med samme problem som nevnt ovenfor.
Løsningen på Treks problem ble å utvikle en helt ny karbontype, som de har kalt OCLV 800. OCLV står forresten for «Optimum Compactation, Low Void», en definisjon de har brukt helt siden de laget sin første karbonramme i 1992.
OCLV 800 brukes i toppserien SLR. Dette nye karbonet er lett, ekstremt finvevd og selvfølgelig svinedyrt. Men når de bruker det i sykkelproduksjon blir syklene ekstremt lette. Siden det vevde karbonfiberet består av ekstremt mange fibertråder blir det så tett at en trenger mindre harpiks for å få det til å herde.
Når vi skal oppsummere alt det som står ovenfor: Den nye Emonda-rammen i toppversjonen SLR veier 700 gram i størrelse Medium.
SLR-serien er også den eneste serien som kommer med det nye styret, som du leser mer om lengre ned. De øvrige SL-modellene leveres med vanlig styre-og stem.
Endring i størrelse og geometri
En annen ting som er viktig å få med seg, er at Trek nå slutter å lage sykler i H1 og H2-geometri. Trek laget tidligere alle rammene sine i to varianter. H1 er den mest aggressive varianten, den modellen proffene vil bruke.
H2 er betegnelsen på modellen de fleste vanlige syklister brukte. H2 er 1 cm kortere og tre centimeter høyere i fronten. H1-modellene var noen av de lengste og laveste en kunne få tak i, og de ble solgt i lavt volum.
Hva nå? Møt Trek Emonda H1,5. Nye Emonda kommer nå kun i en størrelse, som nå er midt mellom de to størrelsene. Trek vil med andre ord bli omtrent som alle andre leverandører, og kun til by en størrelse.
Hva betyr dette fro deg i praksis? Fint lite. Likte du H1 vil du kanskje irritere deg over en noe høyere front, og vice versa med H2. Begge deler kan enkelt løses med et nytt stem.
Nytt styre
Skal du gjøre en sykkel aerodynamisk i dag, er du pent nødt til å integrere alt av vaiere og bremsestrømper, både i rammen og i styret.
Trek har gjort dette både på aerosykkelen Emonda og klassikersykkelen Domane, mens det først nå gjøres på Emonda.
Styret som toppmodellene leveres med er helt nytt, og laget proprietært til sykkelen. Heldigvis kan vi melde at styret er ekstremt enkelt å jobbe med.
Skal du bytte strømper eller vaiere, eller bytte hele styret for den saks skyld, er dette en smal sak. Vaiere og strømper ledes på undersiden av styret, og holdes på plass av små klips. Disse er enkle i bruk, og det er med andre ord like enkelt å bytte styre som det er på en helt vanlig racer.
Det nye styret er selvsagt så aerodynamisk som det kan få blitt.
Øvrige detaljer
Hva annet kan vi finne av spennende nyheter på sykkelen? Som nevnt er hele rammen ny, støpt i en mer aerodynamisk form. Vi nevner kort en litt annen rammeform, der et bredere styrerør er den største visuelle forskjellen.
Det er litt større avstand mellom forhjul og ramme enn på tidligere modeller, men det er i andre mindre detaljer vi finner forskjeller som virkelig betyr noe.
Kranklageret blir selvsagt av Treks egenutviklede T47-design. Dette er kort forklart et gjenget kranklager slik som var vanlig for 15 år siden, i en moderne utgave.
Det er med andre ord enklere å bytte kranklager for forbrukerne, men viktigst av alt – det knirker ikke.
Trek garanterer at sykkelen har klaring for 28 mm dekk, men trolig kan du kjøre langt større dekkdimensjon. Setter du på 28 mm dekk har du fortsatt 6 mm klaring til hver side. Erfaringsmessig betyr dette at du fint kan sette på 32 mm dekk uten problemer.
Alle syklene leveres med slangeløse dekk og felger, men ingen av felgene vil være hookless.
Nye Emonda blir ikke bare tilgjengelig som vanlige sykler, de blir også tilgjengelige gjennom Treks customprogram kalt «Project One». Her velger du fargekombinasjoner fra en rikholdig palett, slik at du får en sykkel det er svært usannsynlig at noen andre har.
I tillegg lanserer de ytterligere et designprosjekt, kalt «Project One Ultimate». Her er det absolutt ingen grenser, og i prosessen får du blant annet sitte sammen med en designer.
Lett, allroundsykkel
Så hva slags sykkel er det vi snakker om, når vi skal oppsummere?
Trek Emonda er en superlett, leken klatresykkel, som har fått seg en aerodynamisk oppgradering.
Rytterne på Trek-Segafredos kvinnelag bruker nesten utelukkende Emonda fra før, mens herrelaget har brukt Emonda, Madone og Domane om hverandre etter behov.
I følge Trek kommer Emonda til å bli brukt mer enn tidligere, de heller mot syv av ti rittdager.
Modeller
Trek importeres til Norge av Foss sykler, som kommer til å ha tre modeller lagerført. Øvrige modeller kan bestilles etter ønske. Pris: Ikke klart
Trek Emonda norske modeller
Emonda SL5 er den rimeligste modellen, og den leveres med mekanisk Shimano 105 og aluminiumshjul. Pris: 27999 kroner
Emonda SL7 leveres med Ultegra di2 og standard Aeolus karbonhjul. Pris: 59999 kroner
Emonda SLR7 leveres med nye Aeouls karbonhjul og Ultegra di2. Pris: 71999 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.