PROVOSERER: Erfarne syklister hater skivebremser, mens nybegynneren elsker dem. Men hvordan fungerer de nye syklene med skiver?
Lesetid: 6 minutter
I dagene som kommer kan du lese tester av seks nye landeveissykler med skivebremser. Vinneren presenteres til slutt!
Enten du liker det eller ei, skivebremser er på full fart inn i landeveissporten. Behovet for god bremsekraft og ikke minst kontroll er alltid noe en syklist vil etterstrebe. Moderne bremseklosser, vaiere og strømper med mindre friksjon, bedre bremsekalipere og stivere rammer har alle gjort sitt til at den tradisjonelle felgbremsen fortsatt er det vanligste. Legg til at en felgbrems er en svært enkel mekanisk konstruksjon, at den er rimelig og ikke minst lett, og du har mange av årsakene til at den fortsatt er et åpenbart førstevalg.
Men når det kommer til bremsekraft, modulasjon og ikke minst den kontrollen du kan oppnå på sykkelen, taper felgbremsen på alle punkter mot det som om ikke lenge vil bli arvtageren: Den hydrauliske skivebremsen. Denne bremsetypen gir flere fordeler.
SETT DET FØR: Slik ser bremsehendelen til Shimano ut, med mekanisk giring. Det kreves mindre kraft for å bremse. Selv med stive armer og full konsentrasjon for å klare svingen, holder det å bruke pekefingeren for å oppnå full kontroll på bremsingen. En hydraulisk skivebrems griper også jevnere. Ofte opplever vi at ujevne felgbaner, trege strømper eller vaiere med strekk gjør sitt til at bremsingen ikke oppleves presis. Sist, men ikke minst, en skivebrems er bare marginalt redusert i sin funksjon også når regnet hagler ned. Moderne karbonfelger er bedre i regn enn da de kom, men å sitte i et stort felt med karbonhjul når det regner vil aldri gi følelsen av god kontroll. Vi har testet flere ulike landeveissykler med skivebremser de siste to årene, og funksjonen er så god at vi har valgt å legge all skepsis til side. De nye bremsene gjør sikkerheten bedre, og vi ønsker fremskrittet velkommen også til landeveiens verden.
Det er ikke mange år siden landeveissykler med skivebremser var eksentriske garasjeprosjekt i beste Reodor Felgen-stil. I dag er det de største produsentene som fører an i utviklingen, og i 2014 kunne vi se Specialized lansere to toppmodeller med hydrauliske skivebremser, og det uten at det er lov å bruke for proffene. Skivebremser på racer er fortsatt forbudt av det internasjonale sykkelforbundet, UCI. Dette betyr at du kan få startnekt med slike sykler i aktive ritt. Det er ingen regelbegrensninger på dette hva gjelder turritt eller sykkelkross, det vil si at du fortsatt kan sykle Bergen-Voss, Trondheim-Oslo eller Vestfold rundt med en slik sykkel. Kjører du derimot NorgesCup Landevei eller Masters, kan du ikke bruke en slik sykkel. Dette forbudet står nå for fall, og endringen er forventet klar til 2016-sesongen.
NYMOTENS: Dette er bremsehendelen til di2.
Modellene som er tilgjengelige på markedet i dag baserer seg i stor grad eksisterende modeller. Dog, kjørefølelsen vil oppleves annerledes, av flere årsaker. Belastningen på hjulet ved bremsing skjer nå i hovedsak nærme navet, og hjulet må derfor forsterkes med kraftigere eiker. Selv om vi ikke har sett det til nå, kan det bygges hjul med lettere felgringer. Totalvekten på hjulet går noe opp, og kjørefølelsen på hele sykkelen blir annerledes. Selve rammen og gaffelen får også en annen konstruksjon. Det skal bygges plass til bremsekaliperen, og belastningen på rammen foregår et annet sted enn med en felgbrems. Alle disse faktorene gjør at samme sykkel med og uten skiver vil oppleves ulikt.
Estetikerne river seg i håret over nytt utseende på syklene, og de som har stor hjulpark ser tusenlappene flakse om de skal ha tilsvarende mange hjul også med skivebrems. Og hva når det regner og noen har skivebremser og andre ikke? Man klarer da fint å låse hjulet med dagens bremser? Eller hva med når noen velter, vil ikke da armer og ben kappes løs av glødende skiver underst i velten? Skepsisen i det konservative Europa er stor, mens det i USA er vanskelig å dekke etterspørselen. På den annen side, europeere sykler fortsatt fortere enn amerikanere enten bakken går opp eller ned, og yankeene har fortsatt fingre og ben i behold. Diskusjonen vi nå har er prikk lik den terrengsyklistene hadde for 20 år siden. Skivebremser kommer for fullt enten du liker det eller ei, og her er seks sykler med siste skrik.
STOR: Srams bremsehendel for mekaniske gir.
HVA MED CAMPAGNOLO?
SRAM var første selskap ute med hydrauliske skivebremser av de tre store, SRAM, Campagnolo og Shimano. Allerede våren 2012 så vi demosykler med de nye skivebremsene, og fra 2013 var de i salg på flere modeller. Shimano sine bremser kom på markedet allerede året etter, i en mer smidig pakke enn det SRAM leverte. Til deg som lurer på hvordan Campagnolo sine hydrauliske skivebremser ser ut, smør deg med tålmodighet.
Den italienske utstyrsprodusenten tror ikke de har dette klart før et stykke ut i 2016. SRAMs bremser ble dog ikke lansert uten et lite kontrovers. Allerede etter seks måneder ble det rapportert om bremser verden over som ikke fungerte i kaldt vær, og alle de hydrauliske bremsene som skulle revolusjonere bransjen ble trukket tilbake fra markedet. Problemet som var er nå løst, og alle Landeveis testbremser fungerte som normalt. Men SRAM har lidd store økonomiske tap som følge av dette, og flere av verdens største sykkelprodusenter rev avtaler i stykker etter hendelsen.
Men hvem leverer best kvalitet av de to gigantene, og hvilken produsent har den beste bremsefølelsen? I skrivende stund mener vi det er flere årsaker til at Shimano rangeres et par hakk foran SRAM. La oss begynne med det rent estetiske. Shimanos hendler er nettere og mer elegant utformet enn SRAM sine hendler. SRAMs hendler har et klumpete utseende, i tillegg til at de faktisk er store rent fysisk. Om en ser forbi det estetiske, er det fortsatt mye å holde rundt, og har du små damehender vil det oppleves litt kronglete å bruke dem. Hele redaksjonens testpanel er over 190 cm med store hender. Vi har dog ikke samme flyt i arbeidet på SRAM som hos Shimano.
Begge hendlene har mulighet for justering av selve hendelens vandring. Det gjør det enkelt å nå bremsen uansett hva slags styre du måtte ha, eller hvor på styret du plasserer hendlene. Selve bremsekraften er hos begge produsentene identisk, men like fullt, Shimano har den lille, ekstra, ikke-kvantifiserbare følelsen SRAM ikke har. Det er en marginalt jevnere gange i hele hendelens vandring, bremsekraften er jevnere posjonert, vi sier at bremsen har god modulasjon.
Både SRAM og Shimanos skivebremser tar deg trygt ned et hvilket som helst fjell, og forskjellen er ikke så stor at du burde avskrive drømmesykkelen fordi den har det ene eller det andre. På en skala fra en til ti ville Shimano skåret 1 poeng mer enn SRAM.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.