NYE R5: Denne modellen med SRAM eTap og felgbremser skal koste 8499 Euro, noe som vil tilsi en pris på ca 90 000 kroner. Alle foto: Øyvind Aas/Landevei
Lesetid: 15 minutter
Cervélo begynte i det små som en produsent av aerodynamiske triatlonsykler, men klarte å selge seg inn som sykkelleverandør til Bjarne Riis’ CSC-lag uten å ha sykler å levere. Siden da har utviklingen gått rivende og Cervélo har etablert seg som et de viktigste landeveismerkene når det kommer til nytenkning og oppfattet kvalitet.
Siden CSC-perioden fra 2003 til 2008 har ikke Cervélo-sykler bare vunnet en mengde viktige ritt som Paris - Roubaix, Tour de France og Giro d'Italia, syklene deres har også vunnet en rekke kåringer over hvilken team-sykkel folk flest helst ville hatt selv.
Modellen R5 slekter på modellen R 2.5 som ble utviklet for Ivan Basso på CSC. Denne modellen utviklet seg videre til R3, R3SL og R5/RCA som Ryder Hesjedal brukte da han vant Giroen i 2012. Da med en spesialutgave - RCA laget i California og kun i 350 eksemplarer totalt. California-prosjektet har inspirert mange av nyvinningen i siste års Cervélo-sykler og også i den nye R5 som offisielt er en 2018-modell.
R5 er nå allround-modellen til Cervélo i kontrast til aerosykkelen S5 og komfort- og brosteinsraceren C5. I tillegg har alle modellene rimeligere versjoner under seg, R3, S3, C3 osv.
Da Cervélo skulle videreutvikle forrige den moderne klassikeren R5 ønsket de at den skulle skille seg mer fra den rimeligere R3-modellen. Ikke bare på pris, men også i hvem de så for seg skulle bruke og trives på sykkelen. De ønsket også at R5 skulle fungere slik nye racersykler forventes å fungere til mer variert bruk enn tidligere. R5 skal være en klassisk allsidig racer-sykkel, men hva vi syklister forventer av en typisk racersykkel har endret seg en del de siste årene. Nye R5 har derfor fått en mer aggressiv geometri enn nye R3 og gamle R5, samt en vesentlig stivere ramme. I tillegg er det laget økt klaring for større dekk, og fokusert på hvilke egenskaper som fører til økt komfort og kontroll under lange turer og ritt i variert terreng. Det er selvfølgelig også laget en versjon med skivebremser.
FIN I PROFIL: De kraftige Squoval Max-rørene på R5 gir et solid inntrykk.
Den nye R3-modellen har kommet opp til der forrige generasjon R5 er, mens nye R5 har blitt løftet flere hakk mot kompromissløs rittsykling og de mest ambisiøse brukerne. Dette etter ønske fra proffene på Dimension Data, men også fordi Cervélo ønsker å heve nivået på toppmodellen sin ytterligere.
Cervélo har med nye R5 fokusert mer på kjøreegenskaper og stivhet, enn på enda lavere vekt. Nye konstruksjonsmetoder gir muligheten til enten å lage rammene lettere, eller lage de stivere og mer solide. For nye R5 valgte Cervélo det siste. Vekten er likevel så lav som 850 gram for rammen, men forrige generasjon R5 RCA veier under 700 gram. Denne ble dog laget i et minimalt antall og kun solgt til astronomisk pris. Selv profflaget Garmin-Cervélo måtte i sin tid kjøpe de RCA-rammene de ønsket å bruke.
Stivheten fra forrige generasjon R5 er økt med 21% i styrerøret og med 13% i krankhuset for felgbremsmodellen av R5. Skivebremsmodellen er hele 26% mer stiv i kranken enn 2016 R5, men «bare» 18% mer stiv i styrerøret.
I tillegg har Cervélos ingeniører sørget for at den nye rammen er en del mer aerodynamisk enn forrige generasjon. Cervélo er som kjent mer enn gjennomsnittet opptatt av luftmotstand. De lanserte jo det som regnes som den første moderne aerosykkelen med aluminiumssykkelen Soloist i 2002-2003.
INGENIØR: Graham Shrive (til høyre) er sjefsingeniøren hos Cervélo. Han har vært prosjektleder under utviklingen av nye R5. Velonews-journalist Dan Cavallari til venstre.
Graham Shrive - ingeniørleder hos Cervélo påpeker at Cervélo alltid vil være ekstra opptatt av aerodynamikk, da opphavet deres ligger i tempo- og triatlonsykler.
– Nye R5 er 15-20 gram mer aerodynamisk enn forrige generasjon, forteller han. Og her er altså gram en benevning på luftmotstand. Besparelsen tilsvarer litt under 10% ved 15 graders yaw-vinkel der nye R5 oppgis å ha luftmotstand på rett over 2500 gram, mens 2016-modellen dyttet 2600 gram luft foran seg. Den nye skivebremsmodellen klokker inn på ca 2550 gram motstand ved 15 grader. Med vinden rett forfra er motstanden større, men forskjellene mellom syklene vesentlig mindre. Her klokker skivebrems-sykkelen inn på 2900 gram, mens både nye og forrige R5 med felgbremser yter 2850 gram motstand.
En del av den forminskede luftmotstanden kommer i form av et nytt styre og nytt stem. Cervélo lagde et bredt aero-styre til lanseringen av aerosykkelen S5 i 2015. R5 får et rundere og smalere styre med lignende profil og tilnærmet samme målinger i vindtunnel. Styret og stemen er laget for intern vaierføring for elektronikk, og føring gjennom styret og ned i rammen bak stemen på mekaniske girgrupper. Styreframspringet kommer med integrert Barfly-feste til Garmin-computeren for dem som ønsker seg slikt.
VAIRFØRING: Buen over stemen vil være mindre når du får tilpasset vaiere og kronerør.
Hovedforskjellen mellom nye R3 og nye R5 ligger i at R5 har 8 mm lavere styrerør og en kraftigere, stivere og mer aerodynamisk gaffel. Begge modellene kommer i både felgbrems- og skivebremsversjon. I tillegg har R5 en elegant integrert seteklemme og kommer levert med Cervélos eget karbonstyre og -fremspring, mens R3 har vanlig utvendig seteklemme og kommer med alu-stem og styre.
EGET STYRE: Cervélos karbonstyre har flott fasong samtidig som det sparer watt.
Skivebremsvarianten er utviklet fra start med tanke på flat-mount skivebremser. Gaffelen er laget asymmetrisk for å ivareta egenskapene fra gaffelen til felgbremsmodellen. Selve skivebremsrammen er 50 gram lettere enn felgbremsrammen, mens gaffelen er 30 gram tyngre. Geometrien er forøvrig identisk. Både felgbremsrammen og skivebremsrammen er tilpasset dekk opp til 28 mm. Bredere dekk kan nok passe, men ikke uten at det blir trangere enn UCIs og CE-sertifiseringen krever. Bruker du bredere dekk enn 28 mm vil du også ha en dårlig sak i en eventuell garantisak.
I sitt rette element
Cervélo inviterte Landevei til fjellene utenfor Bergamo for å prøvesykle den nye R5-modellen.
Som eneste norske medium fikk vi gleden av å bli med på en tre-timers tur på smale, hullete italienske veier i området øst for Lecco og nord for Bergamo. Runden vi syklet to dager etter Giro d’italia hadde målgang i Bergamo inneholdt en del veistubber som denne journalisten har syklet tidligere på Italia-tur, og noen nye strekninger.
PÅ HJEMMEBANE: Landevei har tidligere skrevet om terrenget øst for Como-sjøen og både sykkel og journalist var på hjemmebane i fjellene nord for Bergamo.
Vi klatret først opp til veien fra Culmine di San Pietro, åstedet for Pedro Horrillos fryktelige krasj i Giroen i 2009. Vi svingte inn på veien her rett øst for der Horrillo falt 80 meter ned i en kløft. Den traverserende veien her er smal, svingete og tidvis av dårlig kvalitet. Fra der vi svingte inn går den nedover, akkurat som den gjør det der Horrillo falt over gjerdet.
Det finnes ekstremt mange, fine landeveissykler på markedet nå og det er vanskelig å peke på vesentlige kvalitetsforskjeller i egenskapene. Likevel er det ganske markante forskjeller i kjørefølelse mellom selv de aller beste syklene i den øverste ligaen.
Vi fikk låne en Cervélo R5 utstyrt med Dura Ace 9100 mekanisk girgruppe og Mavic Ksyrium Elite-hjul. Sykkelen i størrelse 56 har akselavstand på 993 millimeter og et krankhusdropp på 72 mm nedenfor hjulakslingene. Kjedestagene er på 410 mm og rammelengden (reach) er på 389mm, med rammehøyde (stack) på 572mm. Målene er ikke så veldig ulike min vanlige sykkel, en Cannondale SuperSix EVO. Cannondales klassiske sykkel er en halv centimeter lavere i fronten og fire millimeter lenger. Ramme- og gaffelvinkler forøvrig er tilnærmet identiske for de to allrounderne i samme størrelse.
GEOMETRI: Nye Cervélo R5 føltes raskt som hjemme for Landeveis utsendte.
Testsykkelen kom utstyrt med Cervélos egne karbonkomponenter som stem, styre og setepinne. Setet et Fizik Antares er et sete jeg vanligvis kommer godt overens med. Også denne gangen. Rammen har rørprofiler som Cervélo har gitt navnet Squoval Max. Disse er en avrundet kamm-tail-variant, vesentlig større enn tidligere rørprofiler hos Cervélo. Spesielt underrøret er ekstremt stort, faktisk like bredt som drikkeflaska nede ved kranken. Rørene har en D-fasong der den flate siden er ute av vinden, mens den runde siden kommer motvinden i møte.
Med pedaler klokket sykkelen inn på 7,2 kilo. Prisen for modellen vi prøvesyklet skal ifølge Cervélo havne på 6499 Euro i butikkene når den legges ut for salg fra og med i dag, 8. juni.
Til tross for at nye R5 er laget lavere i fronten enn forrige generasjon plasserte jeg framspringet nesten i bunn før turen. Sammenlignet med min vanlige sykkel, en Cannondale SuperSix av siste årgang opplevdes nye R5 som ganske lik i forholdet mellom sete, krank og styre. I klatringene opplevde jeg Cervélo R5 som noe fastere i fisken enn sykkelen jeg vanligvis sykler på. Uten at jeg følte noe ubehag fra de stive kjedestagene og den kraftige og stive gaffelen. De 25 mm smale Mavic-dekkene spilte dog ikke Cervélo-sykkelen så god som den kunne ha vært på komfort-fronten, men de fungerte ok.
LA DOLCE VITA: Sykling i Italia kommer aldri til å gå av moten.
Vi holdt gruppa samlet på det meste av turen gjennom det blomstrende og bugnende italienske vårlandskapet. Cervélo-sykkelen føltes raskt som en gammel venn. Den gir et veldig solid inntrykk og føles stødig og trygg over dårlige veier. I utforkjøringene er den markert presis. Bedre enn min egen sykkel og noe av det aller beste jeg har prøvd de siste årene. Den stive gaffelen føles ikke skarp og hard, snarere bare veldig presis og forutsigbar. Kombinasjonen av stiv gaffel med ørlite grann slakkere geometri enn standard gjorde R5 super til å holde linjene i svingene. Jeg fikk ofte noe mer slingringsmonn i utgangene enn jeg hadde beregnet på forhånd da jeg tok høyde for litt drifting mot yttersving. Etter hvert som jeg ble vant til den bunnsolide styrepresisjonen kunne jeg skjære tettere svinger, eller holde høyere fart. Det skal sies at følelsen av å bremse på alu-felger også gir en trygghet som overgår det å bremse på karbon-clinchere som jeg bruker til daglig, men frontstivheten og presisjonen var godt merkbar nedover.
Selvfølgelig fungerer ikke fronten i et vakuum. Den gode følelsen gjennom svinger på grov asfalt er en sum av litt lavt plassert krank, kort bakramme, en ganske lang akselavstand, solide hjul og en generell tillit som Cervélos nye R5 ga meg allerede etter kort tid på veien.
MODERNE: Hjulbeint gaffel er mer aerodynamisk enn tidligere års trange gafler. R5-gaffelen er stiv og presis.
Cervélo legger ikke skjul på at R5 kanskje kan være for aggressiv og skarp for mange. Her kommer nye R3 inn med noe høyere front og litt lavere stivhet i karbonkonstruksjonen. Likevel følte ikke jeg at R5 var for hard eller for voldsom. Noen av de stiveste aero- og spurtsyklene føles for harde til å gi selvtillit på dårlig asfalt. Dette har Cervélo klart å unngå med glans. De har likevel truffet godt med et glassklart fraspark og en geometri som oppfordrer til hardkjør, men som likevel er komfortabel på langturene. Det er derfor ikke rart at nye R5 har en rolle som etapperitt-sykkel for Dimension Data-laget og har raskt rukket å bli en favoritt blant lagets all-roundere og klatrere. Inkludert Omar Fraille som bare få dager før vår prøvetur vant en klatreetappe på sin kamuflerte R5.
TESTSYKKELEN: Landevei fikk drøye tre timer på Cervélos nye R5 Dura Ace på tidvis grove veier nord for Bergamo.
Etter å ha fylt flaskene i San Pellegrino Terme, ja akkurat stedet der det italienske flaskevannet kommer fra, fikk vi litt friere tøyler til å gi gass i de siste klatringene for dagen.
PÅFYLL: Luksusvannet spruter rett ut på gaten i San Pellegrino Terme.
Klatring på høyere intensitet bekreftet inntrykket fra tidligere på turen. Cervélo R5 føles god når du sitter, og den virker veldig balansert og kvikk ved stående klatring. Under akselerasjoner gjennom hårnålsvinger fant jeg balansen med en gang jeg reiste meg fra setet. Til tross for at de gode Dura Ace-hendlene var montert litt lavere på styret enn jeg hadde ønsket meg ga også karbonstyret en veldig god og solid følelse. Passelig med flate på toppen, god fasong i bukken, og god plass til en hånd i størrelse 10,5 nederst på tampen av styret. Styret har i tillegg en veldig skarp overgang fra flaten og ut til hendlene. Nesten 90 grader på innsiden av styret, samtidig som hjørnet er kappet på utsiden for å gi god håndleddsklaring ved spurting. At aeroprofilen på flaten bygger fremover fra stemen og ikke bakover, og i tillegg er vinklet litt bakover gir god komfort også her. Uvanlig for et aerostyre som ofte er kjipe og holde i på flaten.
Det elegant styreframspringet med integrert topplate har skruer i en spesiell legering. Cervélos ingeniører testet mange hundre skruevarianter før de fant en legering de kunne stå for.
– Jeg kan garantere at du ikke klarer å skru i stykker skruene på fremspringet, sier Graham Shrive selvsikkert.
RYDDIG: Med SRAM eTap og kappet kronerør blir styret på R5 en ryddig arbeidsplass.
Vaierføringen i bue over framspringet og ned i et hull på overrøret er ikke verdens mest elegante og ble ikke bedre av en ukappet kronerørsknott på vår testsykkel. Er du trygg på kappingen av kronerøret leveres R5 med et eget topplokk som gir et helt glatt inntrykk, og ingen overflødig knott.
I tillegg til at vaierføringen er litt uryddig før du kapper alt til, opplevde vi noe klapring fra vaierføringen gjennom rammen. Dette vil nok også bedres vesentlig på en sykkel der kronerør og vaiere kappes presist. At vår lånesykkel måtte ha noe ekstra vaierlengde er som forventet.
Cervélo har senket kranken på nye R5 litt og dette fører til at kjedestagene blir litt mer utsatt for kjedepisking enn tidligere. Her har Cervélo vært smarte og inkludert en avtagbar kjedestagsbeskytter i mykere gummi. Denne har også en funksjon som chainsuck-beskytter med litt ekstra gummi under kjedestagene ved kranken. Beskytteren demper både støy og slag fra kjedet uten at den gjør noe ut av seg rent visuelt.
ALÁ TERRENG: Kjedestagsbeskytter i gummi er ikke hverdags på landeveissykler, men når det gjøres så ryddig som dette er det et klart pluss
Cervélo R5 føles som en solid og smidig sykkel med bedre styrepresisjon enn det meste annet på markedet og med vekt helt i topp-, eller skal vi si bunnsjiktet. Prisen er høy, men R3-modellen kommer i noen rimeligere varianter. Geometrien på R3 er sånn at den tilsvarer R5, men med en 8 mm ring under framspringet. I tillegg er både rammen og gaffelen stivere og lettere på R5. Cervélos sykler har vært ettertraktet blant bemidlede amatører helt siden CSC-dagene. Vi ser ingen grunn til at ikke nye R5 kan bli en ny favoritt i både master-cup og ambisiøse turritt. Vi lot oss i hvert fall lett forføre av dens dens trygghet og selvsikkerhet på solvarme italienske fjellveier.
SETEKLEMME: En kile nedi rammen holder setepinnen på plass. En ekstra klemme gjør det lett å finne igjen riktig høyde etter å ha reist med sykkelen. Gummikappen beskytter mot møkk og skitt og bedrer aerodynamikken.
Nye R5 vil komme i fem modeller.
Tre med felgbremser
FLERE VARIANTER: Dura Ace mekanisk og SRAM eTap i felgbremsversjoner. R5 kommer også i flere fargevarianter.
R5 Dura Ace Di2 med Enve 3.4-hjul og Di2 kommer til å koste 8499 Euro
R5 SRAM eTap med Zipp 302-hjulsett og trådløs giring vil koste 8499 Euro
R5 Dura Ace mekanisk med Mavic Ksyrium Elite hjul vil koste 6499 Euro
To med skivebremser.
R5 Dura Ace Di2 disc kommer med Enve 3.4-hjul til 8499 Euro og vil være tilgjengelig fra september.
R5 SRAM eTap Hdr disc kommer med Zipp 302-hjul og vil også koste 8499 Euro
R3 kommer i fire modeller, én med skivebremser
R3 Disc Ultegra Di2 til 4999 Euro
R3 Ultegra med felgbremser og Mavic Aksium Black koster 3499 Euro og er den rimeligste modellen.
R3 Ultegra Di2 med Mavic Ksyrium Black til 4499 Euro
R3 Dura Ace med Mavic Ksyrium Elite til 4799 kroner.
Alle R3-modellene kommer med alu-stem og enten Cervélo eller FSA Energy Compact alu-styre.
LITT RIMELIGERE: R3 kommer i andre farger enn R5 og med noe rimeligere utstyr. Her med Ultegra Di2.
Cervélo har helt siden starten hatt som filosofi at de skal utvikle seg, hele tiden. Selskapet som ble grunnlagt av kanadiske Phil White og nederlandske Gerard Vroomen startet blant annet opp Cervélo test-team med utstyrsutvikling for øyet i 2009. I 2011 solgte Vroomen seg ut av Cervélo for å starte Open sammen med Andy Kessler fra BMC.
Siden det store nederlanske selskapet Pon Holdings kjøpte opp Cervélo i 2012 har Vroomen hatt en konsulent- og styrerolle i Cervélo.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.