To år etter at Specialized puttet en fjærdemper i stemet på brosteinssykkelen Roubaix, lanserer de en ny modell. Fjærdemperen har blitt til en oljedemper, og helhetsinntrykket virker forbedret.
GAMMEL BROSTEIN - NY SYKKEL: Specialized Roubaix anno 2019, presentert av Anna van der Breggen.
Lesetid: 4 minutter
Det er bare to år siden vi syklet rundt på den nye utgaven av brosteinssykkelen Specialized Roubaix. Ingeniørene hos det amerikanske merket hadde puttet en liten fjærdemper på toppen av gaffelen, slik at du fikk god avlastning på humpete underlag.
I tillegg hadde de laget en ekstremt fleksibel setepinne, slik at du i praksis skulle få demping foran og bak. Vi skal ærlig innrømme at vi likte sykkelen, og kan gå god for at frontdemperen fungerte akkurat slik reklamen påsto.
Kritikken vår gikk på manglende helhet. Bakenden føltes gyngete og simpel, og sto ikke i stil til fronten.
Nå kommer altså en av årets nyheter fra Specialized, en videreutvikling av den forrige sykkelen.
Frontdemperen er fortsatt det viktigste salgsargumentet, men Specialized lover også at rammen skal være langt mer aerodynamisk, og med en vekt på 900 gram i størrelse 56 skal den også være lettere enn forgjengeren.
OLJEFYLT FRONTDEMPER
Demperenheten har fortsatt en vandring på 20 mm.
Men den nye frondemperen er nå hydraulisk, ikke fjærdempet. Det er fortsatt en fjær inni demperenheten for å få styret opp, men det er altså motstand i oljen som regulerer hvor mye motstand det er i demperen. Det betyr at fronten praktisk talt kan avstives, noe en ikke kunne på forrige modell.
Det betyr også at du kan justere hvor hard eller myk demperen skal være, og du har mulighet til å gjøre dette også i fart. Dette er en stor forbedring, all den tid forrige demper ikke kunne avstives. For sikkerhets skyld måtte du bytte fjærer om du ønsket å stive den av.
Dette var et stort ankepunkt mot at aktive syklister ville ta sykkelen i bruk, frontdemperen på den forrige modellen var en svært enkel fjærdemper. Den fungerte godt når du ønsket demping, men i en spurt var det langt fra en responsiv front en ellers er vant til.
NY SETEPINNE - SAMME FUNKSJON?
Fleksible setepinner er ikke noe nytt i det hele tatt, det som i hovedsak var nytt ved forrige utgave var at setepinnen bøyde seg enda mer enn andre pinner på markedet. Dette ble løst ved at setepinneklemmen var langt nede på seterøret, slik at hele setepinnen ble som en lang og fleksibel mast.
Som vi ser av tegningen er det en lignende løsning i år, med enkelte endringer. Setepinneklemmen bestod tidligere av to horisontale skruer, de er nå erstattet av en vertikal skrue.
Den viktigste endringen er i følge Specialized at setepinnen har fått en aerodynamisk fasong. Tar vi et tverrsnitt av pinnen vil vi se at den er D-formet. I følge amerikanerne er dette verdens første aerodynamiske setepinne med mye fleks - vi kan ikke bekrefte denne påstanden.
Ettersom sykkelen lanseres i dag har vi ikke hatt anledning til å teste produktet, og kan følgelig ikke si noe om sannhetsgehalten i dette. Umiddelbart ser vi ikke den store endringen i opplevd funksjon på pinnen, og det sekundet du sparer på en aeropinne må du selv vurdere om er noe å juble for.
ANDRE ENDRINGER
Rammen er iøynefallende lik forrige utgave, men de som har fått med seg produsentenes iver etter å aero-optimalisere rammer vil raskt se endringer.
Rørformene på sykkelen minner nå om moderne rittracere som Canyon Ultimate, Cervélo R5 eller broren Specialized Tarmac. Rørene har nå samme D-form som setepinnen, en beviselig mer aerodynamisk rørform enn klassiske runde rør.
I følge Specialized er den nye modellen mer aerodynamisk enn Tarmac, og lettere enn Venge. Rammevekten er på 900 gram uten demperenheten. Vi har ikke fått oppgitt vekt på denne, forrige utgave veide.
PRISER
Specialized legger seg fortsatt ikke i det nedre sjiktet hva gjelder priser, og hvorvidt den nye Roubaix er verdt prisen eller ikke må vi avgjøre når vi får sykkelen til test.
Prisene på tilgjengelige sykler i Norge er uansett som følger:
S-Works eTap 114 999 nok S-Works Di2 111 999 nok S-Works ramset 40 999 nok Pro eTap 70 999 nok Expert UDi2 60 999 nok Comp UDi2 48 999 nok Comp 38 999 nok Sport 28 999 nok
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.