MYE NYTT: Fara har utviklet sin nye landeveissykkel helt selv, og rammen har flere nyheter.
Lesetid: 7 minutter
Den norske sykkelprodusenten med hovedkvarter i Oslo, lanserer nå sin tredje landeveisykkel siden oppstarten i 2015.
Denne gangen har Fara gått mer aggressivt til verks, og stått for utviklingen av sykkelen selv.
Faras første racersykkel var basert på et rammedesign tilgjengelig for produsenter også andre steder i verden.
Vi var begeistret for deres forrige modell, laget i samarbeid med Factor. Vi opplevde sykkelen som en svært leken og kvikk racer, i rak motsetning til de mange aerosyklene, som ofte oppleves å gå rett frem.
Det var altså ikke godt nok for den norske produsenten. Den nye modellen, kalt F/RD, er deres andre helutviklede sykkel. Det gjør dem til det eneste norske sykkelmerket som utvikler sine modeller på egenhånd.
Fara er gjerne litt kryptiske til hva modellnavnene deres faktisk betyr, men vi velger å omtale F/RD som Fara Road heretter.
Alt fra rammedesign til tekniske løsninger er det Fara som selv har kommet opp med – uten å se til andre sykkelmerker for tekniske løsninger.
Hva slags sykkel er nye Fara Road?
Fara presenterer sin nye sykkel førstkommende fredag klokken 12.00, og vil ikke røpe for mye om produktet før den tid.
Det lille de vil melde, er at sykkelen skal være en allroundsykkel, laget for ritt og trening, som skal være mer morsom og leken, enn rett-frem-stilen vi ofte finner hos aerosykler.
Det betyr med andre ord at den trolig vil oppleves ganske lik modellen som er på markedet nå. Like fullt finner vi flere oppgraderinger på den nye modellen, både synlige og usynlige.
Skjulte fester for rammeveske
Landeveissykler er stort sett laget med konkurransesykling eller trening i bakhodet, og de har derfor skrelt vekk så mye vekt som overhodet mulig. I følge Fara veier deres nye ramme 850 gram, noe som er i nedre del av sjiktet for konkurransesykler. En Specialized Tarmac S-Works, som Julian Alaphilippe nylig ble verdensmester på, har til sammenligning en rammevekt på 800 gram.
Fara har derimot turt å legge inn noen detaljer i ramma som Specialized ikke har turt – som vi heller ikke kan huske å ha sett på landeveissykler tidligere.
Foran i ramma, altså i triangelet der underrøret og overret møter styrerøret, har Fara montert skruefester. Her kan du feste små, nesten usynlige klipsfester, slik at du på sekunder kan ta av og på en liten rammeveske.
Om du synes klipsboltene er sjenerende når du sykler ritt, eller er redd for at de 20 grammene klipsene veier vil sende deg nedover resultatlisten, kan du enkelt og greit bare skru dem av, gjengene sitter fortsatt i ramma.
For de som eventuelt ikke skal konkurrere hele tiden, men bare vil ha en praktisk løsning for oppbevaring av slanger eller andre smådeler, er den lille rammevesken en smart løsning.
Hva stilpolitiet måtte mene om det nye konseptet er uklart, men siden setevesken nå blir overflødig, er det lov å anta at du slipper unna.
Vesken er akkurat som på Fara AR utviklet i samarbeid med Roswheel.
Større dekklaring
Fara har gått en relativt forutsigbar trapp hva gjelder dekklaring på sine landeveissykler. Den første modellen hadde en dekklaring på 28 mm, mens deres nåværende ramme, laget i samarbeid med Factor, har klaring for 30 mm dekk.
Du gjettet riktig, den nye modellen vil nå ha klaring for 32 mm brede dekk.
Erfaringsmessig går det fint å sette på noe bredere dekk enn det produsentene oppgir. Produsentene opererer med en sikkerhetsmargin på fem mm, for å forhindre riper i ramma fra hjul og dekk som flekser fra side til side, eller sand-og steinsprut fra underlaget. Vi tør ikke love at 34 mm brede dekk passer på Faras nye landeveissykkel, men vi kan si at det sannsynligvis gjør det.
Stor dekklaring er i dag normen, og 32 mm er det vi forventer av sykler i denne klassen. Det er en stor fordel å kunne sette på større dekk, og det er ingen ulemper med den store dekklaringen heller. Canyon Ultimate har eksempelvis plass til vanvittige 35 mm brede dekk i sine rammer, mens Ridley Fenix nøyer seg med 28 mm.
Integrerte vaiere og strømper
Til nå har di2-ledninger og bremsestrømper flagret ute i vinden på alle Fara-sykler, med unntak av den nye AR. Beklager om det hørtes alvorlig ille ut – slik er det altså ikke.
Men i dagens marked har så godt som alle de store produsentene, på en eller annen måte, fått alt av girledninger, girvaiere og bremsestrømper til skivebremser, inn i ramma.
Langt på vei de fleste produsenter leverer syklene sine med integrerte karbonstyrer, laget til akkurat denne sykkelen.
Fara har vært på vei dit lenge, og nå kan det synes som de endelig er i mål.
Ut i fra bildene ser det ut til at sykkelen kan leveres med et helintegrert styre, altså et styre der ledninger og strømper er skjult inni styret. Trolig er dette et tilleggsvalg, slik at du kan bruke den styre-og stemkombinasjonen du ellers er vant til.
På AR-modellen har Fara brukt en Token A-Box på toppen av styrerøret, som kabler og ledninger rutes gjennom. Denne vil du finne også på Road, i tillegg til et eventuelt integrert karbonstyre.
Vi kan bare anta at dette blir et designelement på alle Faras sykler fremover.
Eksklusiv farge ved forhåndsbestilling – fire fargevalg
Da Fara lanserte sin nåværende landeveissykkel, ga de samtidig fargepaletten et solid løft. De gikk fra svart og burgunder, til en fargekvartett bestående av navn som Morell Red, Fjord Green, Wet Asphalt og Winter Skye Blue.
Fara åpner forhåndsbestilling av sykkelen på fredag, og for å få fart på salget tilbyr Fara en egen farge eksklusivt for de som forhåndsbestiller sykkelen.
Denne fargen er kalt Black Carbon, og er en helt spesiell lakk. Kort forklart vil det være en klarlakk med metallic utseende. Den sjeldne, og angivelig kostbare lakken, gjør at råkarbonet som brukes i sykkelen. synes godt gjennom klarlakken. I tillegg vil det se ut som råkarbonet er metallic.
Du kan selvsagt forhåndsbestille sykkelen i de fire andre Fara-fargene også, men Black Carbon vil ikke være tilgjengelig når sykkelen kommer på lager.
Thor Hushovd har også vært involvert i Fara-prosjektet hel fra starten av, både med input og på sykkelen samt investormidler. De hundre første som bestiller sykkel får Thor Hushovd-signatur på sykkelen. Deler av overskuddet for hver av de forhåndsbestilte syklene skal i følge Fara gå direkte til World Bicycle Relief.
Knirkefritt kranklager
Verken vi eller Fara kan garantere at du har en knirkefri sykkel livet ut, men det vi kan garantere er at de har gjort en solid oppgradering på kranklageret.
T47 er en ny kranklagerstandard, som kort forklart består av kranklager med gjenger.
Etter mange år og utallige modeller med kranklager som presses inn i rammen, er dette noe vi ønsker velkommen.
Ikke bare fordi det blir lettere å bytte lager selv, dette er tross alt en jobb en gjør ganske sjelden, men særlig fordi det lager mindre bråk.
Kranklager som presses inn i rammen har nemlig vist seg å være svært ømfintlige for feilmarginer, med den følgen at de knirker. Mye. Lyden er ofte umulig å få vekk, aldri så mange kranklager du bytter, eller rettere sagt, mekanikeren på ditt lokale verksted bytter for deg.
Trek er en bransjegigant som har gått nesten helt bort fra interne kranklager, og over til kun å bruke T47.
Oppsummert
Før vi glemmer det, rent visuelt vil silhuetten til Fara være noe endret. Setestagene er senket, nok en bransjetrend anno 2021. Dette er gjort for å gjøre rammen mer komfortabel. I tillegg noterer vi oss for en fiffig detalj, setepinnen kan snus 180 grader, avhengig av om du ønsker 25 mm bakoverbøy, eller du ønsker en setepinne uten setback.
Sykkelen leveres i fem størrelser, 48, 51, 54, 56 og 59.
Sykkelen koster fra 34999 kroner. Dette er med mekanisk Ultegra, men Fara oppgir ikke hva slags hjul som følger med til den prisen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.