Scott Foil var den første reale aerosykkelen som vant Paris-Roubaix. Nå kommer en helt ny versjon med enda lavere luftmotstand og høyere komfort, som Andreas Leknessund skal bruke i sommerens Tour de France.
Vi er inne i høytiden for nye sykkellanseringer, og Scott er siste i rekken med en oppgradering av den veletablerte Foil RC, som er sykkelen Andreas Leknessund skal bruke de tre neste ukene i Tour de France.
Scotts helt nye Foil RC følger etter mange andre produsenter i bransjen som har lansert aerosykler med solide allround-egenskaper, eller allroundsykler med topp aeroegenskaper.
Nye Scott Foil RC ligger dog tettere opp mot det vi kjenner igjen som en ren aerosykkel, enn en slankere allrounder, men Scott lover at Foil RC også skal være veldig komfortabel.
Selv om nye Foil RC drar strikken ganske langt i aeroretningen er den likevel tydelig ganske lik den testvinnende allround-sykkelen Addict RC. Det kan virke som om Scott ikke går for en-sykkel-til alt-tilnærmingen som Specialized, Colnago og Factor har tatt.
I 2021 endret UCI litt på reglene for hvordan en sykkelramme kan utformes. Noen regler ble fjernet. Mens det tidligere var et minimumskrav at rørstrukturer måtte være minst 2,5 cm tjukke, er det nå ingen nedre begrensning for størrelse på rørene i en sykkelramme.
Det er også blitt lov til å fylle igjen hjørner med såkalte støttetrekanter. Dette senker luftmotstanden, samtidig som det kan stive opp en rørskjøt.
Scott Foil drar nytte av flere av UCIs nye regeljusteringer.
Supersmale setestag
Scott sier i pressemeldingen om den sykkelen, at de i samarbeid med aerospesialistene i Drag2Zero med Simon Smart i spissen, har utformet en ramme som ikke bare er aerodynamisk på egen hånd, men som gir minst mulig luftmotstand med en syklist på setet.
Et eksempel er seterøret. Et smalt seterør viste seg å gi mer luftmotstand enn et tykkere når sykkelen ble målt alene, men med syklist på sykkelen lønner det seg med tynnere seterør.
Som på forrige Foil og de fleste moderne racersykler er setestagene montert lavt på seterøret. I tillegg er de vingefomet og vinklet innover i bakkant for å lede såkalt skitten luft inn i eikene der den gir minst mulig bremsende effekt.
De lave setestagene gjør det også mulig å gjemme bakbremsen bak setestaget for mindre luftmotstand også her.
Gaffelen er både hjulbeint og høyere enn det som tidligere var vanlig på aerosykler, men helt i trend med hva vi har sett på andre aero-gafler de siste årene.
Krankpartiet skal være konstruert for ekstra stivhet (så klart), men også for aerodynamikk. Bakhjulet sitter tett på det bøyde seterøret og luften kan flyte forbi underrør, krank og bakhjul tilsynelatende ganske upåvirket.
Også overgangen mellom gaffel, styrerør og underrør har fått en tydelig vingeprofil. Ganske lik, men mer ekstrem enn vingeprofilene vi også kunne se på Colnagos nye Prototipo som ble vist frem for noen uker siden.
Scott sier at den nye Foil RC-sykkelen er 1 minutt og 18 sekunder over 40 km sammenlignet med forrige generasjon Foil.
At sykkelen er den raskeste racersykkelen Scott noen gang har laget skulle bare mangle. Scott sier også at det er den letteste og mest komfortable aerosykkelen så langt - antageligvis sammenligner de igjen kun med sine egne sykler her, eller definerer bort flere lettere sykler som ikke aerosykler.
Rammevekten er oppgitt til lave 915 gram og Scott opplyser om at komplett sykkel på toppnivå Foil RC Ultimate skal veie 7,22 kilo, dette blir fort en totalvekt på 7,5 kilo med pedaler og flaskestativ.
Et stykke unna minimumsvekten på 6,8 kilo som UCI tillater, men det er likevel lettere enn mange andre rene aerosykler, inkludert forrige generasjon Foil.
Setepinne med demping
I tillegg til at rammen er laget for å gi mer komfort. Har Scott også laget en spesiell setepinne. Denne er nesten delt i to på langs, der forreste halvdel av pinnen er laget av fleksibel karbon, men bakre del er kuttet bort og erstattet med en gummipute. Vi har sett lignende løsninger på Merida Reacto tidligere.
Scott har laget et smart lite baklys som passer inn i sporet til gummiputen.
Det helintegrerte Syncros Creston IC SL Aero-styret har blitt raffinert for å bli mer aerodynamisk og mer komfortabelt. Styret har fortsatt sin unike V-fasong som gjør det lettere å tre bremseslanger gjennom styre og stem, samt gir sykkelcomputeren et sted den kan gjemme seg bort litt.
Også noe som bedrer aerodynamikken, i følge Scott.
Scott opplyser at Foil-rammen har plass til 30 mm brede dekk.
Scott Foil RC kommer i fem forskjellige modeller - ingen tilgjengelig før våren 2023 her på berget dessverre. Prisene er ganske høye.
Norske veil-priser oppgitt av Scott-importør Ramo AS
Foil RC Ultimate: 179 990 kroner
Foil RC Pro: 129 990 kroner
Foil RC 10: 82 990 kroner
Foil RC 20: 74 990 kroner
Foil RC 30: 56 990 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.