TIL TOPPS: Pinarello Dogma 65.1 har vunnet Tour de France de siste to årene. Vant Froome og Wiggins Touren på grunn av eller på tross av Pinarello?
Lesetid: 3 minutter
Pinarello Dogma 65.1
Pris: 71000 kroner Vekt: 7620 gram, 5060 gram uten hjul. Størrelse testet: L Importør: Intercykle
PLUSS: Komfortabel, godt styre, fabelaktig nedover, godt bygget, stabil MINUS: Dyr, tung, kunne ønske oss et litt spenstigere hjulsett
…
Pinarello har levert sykler til storheter som Miguel Indurain, Mario Cipollini, Alejandro Valverde og Chris Froome. De bølgede formene har vært deres varemerke siden karbon tok over som hovedmateriale, og populært på Pinarellosykler er det å sette den opp med matchende komponenter kalt M.O.S.T.
I Norge bygges Pinarelloen din etter ønske, og vår Dogma var utstyrt med Ultegra Di2, MOST-komponenter og nye FSA Vision-hjul med 44mm profil og kanttråddekk.
Dogmaen er den mest stabile sykkelen i testen. Den oppfører seg rolig og behersket gjennom alle svinger, enten de er krappe i lav fart eller slake i ekstremt høy fart. Det er lett å forstå hvorfor dette er blitt en yndling blant norske mosjonister. Av de proffsyklene vi har testet, er nok Pinarello Dogma den som er enklest å håndtere i høy fart. Sykkelen er ikke like kvikk i akselerasjonen som de øvrige, noe hjulsettet må ta litt av skylden for. Hjulsettet med sin moderne og brede felg er med på å skape veldig god komfort, men samtidig gjør det sykkelen litt tregere. Vi prøvde med et lettere hjulsett, og sykkelen ble straks friskere i bakkene, men mindre komfortabel. Stabiliteten var uansett upåklagelig.
Vi har flere ganger prøvd å finne ut hvorfor Pinarello er høyt priset i markedet, svaret er nesten alltid «jamen det er jo en Pinarello?». Men hvor mye bedre kan en sykkel bli av at det står Pinarello på rammen? Vel, vi må være ærlige og si at Pinarello har to solide utfordringer:Vekt, og pris.For når vi tar av hjulene på alle syklene får vi interessante tall. Dogmaen veier da 1,1 kilo mer enn den letteste i testen, og 600 gram mer enn den nest tyngste. Trekker vi fra ytterligere 250 gram som du sparer med neste års Ultegragruppe, er sykkelen fortsatt 350 gram tyngre enn den nest tyngste sykkelen Fuji, som er 12000 kroner rimeligere og bedre utstyrt. Sykkelen er god, men på ingen måte så mye bedre enn de andre at prisen på 71000 kroner for en sykkel med Ultegra kan forsvares.
Pinarello Dogma leverer så til de grader på kjøreegenskapene i høy fart, i tillegg til god komfort. Men Pinarello svikter oss totalt på vekt og pris, og vi har etter én ukes sykling ikke funnet noen grunn som helst til at merket skal være xx % dyrere enn andre. «Det er jo en Pinarello» holder ikke. Det er veldig synd, for slik Dogmaen er å kjøre på, er det veldig mange der ute som ville hatt glede av disse syklene.
Dette ville gjort Pinarello Dogma 65.1 til en vinner: Prisen er kunstig høy. Et lettere og kvikkere hjulsett ville gjort den like god oppover som nedover. Pinarello må også få ned vekten på MOST-komponentene, samt ramme og gaffel.
SOM HAVET: Pinarello er lett gjenkjennelige med sine bølgeformede gafler og setestag.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.