JÅLETE: MCipollini er superjåla Mario Cipollinis eget sykkelmerke. Med Dedakomponenter og Super Record er den en klassisk dyr italiener. Vi liker dog ikke den integrerte setepinnen.
Lesetid: 3 minutter
Cipollini R800
Pris: 77000 kroner Vekt: 6390 gram, 4460 gram uten hjul Størrelse testet: L Importør: Elleve, Trondheim
PLUSS: Leken og morsom, fabelaktig klatrer, sjeldent syn på norske veier. MINUS: Integrert setepinne, nervøs i høy fart, kostbar.
…
Vroooom vrooom!! Første gir – klækk – andre gir – klækk klækk klækk schmæck bæng – storskiva!? Husker du Mariokart? Bilspillet der du som Super Mario eller utvidet familie steg om bord i usaklig spreke biler og føk av gårde med et smil om munnen? Slik er også Mario Cipollinis RB800. Du står stille, så bråker det og smeller på karakteristisk vis i Campagnoloutstyret, og vips så er dagens første skiltspurt i gang.
Denne sykkelen dreper effektivt enhver rolig langtur, selv på testturens siste dag med pill råtne ben ble vi på sekunder sugd inn i et endeløst fartsjag. Det er sjelden vi har sykler på test som er så voldsomt rett på sak som MCippolini RB800. Det er nesten som å sette seg i en racerbil som har 6000 omdreininger på tomgang, og øker til 15000 i det du lukker døren. Sykkelen formelig brummer når vi setter oss på, og så er det bare å kjøre til klaffen går ned.
MCipollini RB800 har vunnet klatretrøyen i Giro d’Italia i 2012 og 2013. Akkurat det er lett å forstå, men det er mer enn bare vekten som gjør at sykkelen er best oppover. Sykkelen trives best oppover, også på grunn av balansen i sykkelen og den spenstige følelsen. Med lette hjul og en stiv front manøvrerer den kvikt gjennom en flokk av syklister, det er med andre ord aller morsomst å passere noen oppover.
Bra start? Vi trenger en pause nedover. Det får vi enten vi vil eller ei, for nå går det ikke like fort. Sykkelen leverer på det jevne nedover, men i dette selskapet er det mange av syklene som blir mye bedre. Vi opplever at hjulene flagrer litt i sidevinden, og når vi runder svinger og vindretningen endrer seg, blir dette ekstra merkbart. Komforten kunne også vært litt bedre. Også har vi den integrerte setepinnen da. Når skal bransjen slutte med dette tullet?
Bortover de svingete flatene med dårlig asfalt er det bare å suge seg fast i hjulet til mannen foran som best en kan, og så er det på tide å smile bredt igjen:
For, så fort terrenget peker oppover igjen starter følelsen av å se på en Formel-1-bil. Mcipollini RB800 er testens klare vinner oppover, og den mest lekne sykkelen uansett terreng. Sykkelen leveres med Campagnolo Super Record og AX-Lightness SRT tubularfelger, og med alt det beste hadde vi kanskje forventet det lille ekstra av sykkelen. Vi får i bøtter og spann av ekstra moro oppover, men litt for lite ellers.
Dette ville gjort sykkelen til en vinner: Sykkelen blir 8000 kroner billigere med Chorus, som er funksjonsmessig likt med Super Record. Det er mer fornuftig. Et litt mykere sete og 25mm dekk vil gjøre underverker for komforten.
DYRT: Campagnolos Super Record-gruppe er dyr. Hos 11 i Trondheim bygger de sykkelen slik du vil, og for 8000 kroner mindre får du den praktisk talt identiske Chorusgruppen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.