I det øyeblikket vi setter oss på sykkelen, fester grepet på hendlene og farten går fra null til tretti. «Wow». Alt kjennes og oppleves så veldig riktig. Fra styrebånd til bakaksling, hver eneste tenkelige del oppleves helt korrekt. Men først litt historie:
Cervélo gjorde seg kjent med å være en av de første som virkelig satset på aerodynamiske rammer, og Kurt Asle Arvesen skal med sin modell Cervélo Soloist ha noe av æren for at merket er populært i Norge. Modellen Cervélo R5 har en lettere ramme enn den aerodynamiske S-serien. R-serien kjennetegnes ved mer vibrasjonsdemping i bakenden, og et høyere styrerør.
Cervélo forteller den høye fronten gjør to ting. Stiv frontramme, i tillegg til en ramme som passer bedre til den gjennomsnittlige kunden. Cervélo lager rammer for amatører, som brukes av proffene. Forrige topputgave av R-serien har for øvrig vunnet Tour de France, da med Carlos Sastre som pilot.
Cervélo har med denne sykkelen gjort nærmest alt riktig. Ramme og komponenter er alle fra øverst hylle, mens hjulene er riktig rimelige. Vi mener at dette er et smart trekk. Mang kjøpere i denne gruppen har dyre konkurransehjul i stallen, og vil like å få med et billig hjulsett på kjøpet, heller enn en sykkel som er ti tusen dyrere med et halvveis bra hjulsett.
Selv med dette hjulsettet opplevdes sykkelen like spenstig og livlig som sykkelen med det dyreste hjulsettet i testen. Og når alt annet stemmer så godt, hva skal en klage på da? Som sagt, i det vi setter oss på sykkelen stemmer bare alt. Styret fra K-force er upåklagelig perfekt, både i form og oppsett. Sykkelen kjører utfor som et apachehelikopter, og den klatrer som et fly under avgang.
Komforten er silkemyk, og den er kvikk rundt i feltet. En så høy front som vi finner på R5 gjør ofte sykler trege fra side til side, men her er det tvert i mot. I krappe serpentinsvinger legger sykkelen seg ned lynkjapt, og den holder kursen stabilt og trygt uansett terreng. Vi vil i denne testen gå så langt som å si at Cervélo R5 er summen av det alle syklister drømmer om. Sykkelen var vår klare favoritt, og vi var alle enige om opplevelsen, som satt som et skudd sekundet etter pedalen hadde sagt «klikk».
Da blir det lett å oppsummere kort: «Wow. Velkommen hjem.»
SPANJOL: Cervélo spekker syklene sine med 3D-kranker fra spanske Rotor.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.