AMBISØST: Det kan være tøft nok å fylle store sko, særlig når både sete og styre står i alle retninger. En sykkel som proffene bruker er trolig det nærmeste du kommer proffsirkuset.
Lesetid: 4 minutter
Denne uken presenterer vi seks sykler fra det øverste sjiktet, som vi sammenlignet og testet mot hverandre da vi gjestet Katalonia for litt under et år siden. Noen av syklene er trolig utsolgt, mens noen kan du være heldig å finne et god pris på hos din lokale forhandler. Alle syklene presenteres tirsdag-søndag, og testvinneren kommer til slutt.
Har du spørsmål til testene? Bruk kommentarfeltet!
…
Rett fra levra: Du sykler marginalt mye fortere på en rådyr sykkel enn du gjør på de rimeligste syklene i butikken. Til syvende og sist er det dine fysiske egenskaper som setter en begrensning på resultatet. Så hvorfor i alle dager jobber vi døgnet rundt med å finne ut hvilken av de dyreste syklene som vi liker best?
Skal du som oss sitte mange hundre timer på en sykkel i året, er det et stort poeng at den er best mulig, og passer deg og dine ønsker. Skal du ta med deg sykkelen på sydenturer, ferier og treningssamlinger er det ingen grunn til å kjøpe en overpriset sykkel, når sidemannen i tillegg har en som oppleves bedre. En sykkel i det øvre prissjiktet er for de fleste en stor utgift som skal dekke sykkelbehovet i mange år, og da er det i alles interesse å gjøre et godt kjøp.
SPENN I PRIS
Hvordan vurderer du en Pinarello med Ultegra til over 70000 kroner mot en Rose med full Dura Ace til under halvparten? Utstyret er mer eller mindre det samme, kan en ramme virkelig gjøre et utslag som er verdt det dobbelte? Hvilken merverdi har det å sykle rundt på en fasjonabel sykkel? Det er ikke slik at en ramme eller girgruppe som er to prosent bedre koster to prosent mer.
LANGE DAGER: Peter Andreas Prydz Gørbitz og Gjermund Kvåle Jordheim under første del av testingen like utenfor Girona.
Utviklings-og produksjonskostnader kan være mye høyere på det dyreste utstyret, noe som ofte kan gi et skjevt prisinntrykk. Mye av det dyreste utstyret produseres i lavt antall, som forsterker prisforskjellen ytterligere. Det dyreste utstyret og de dyrere syklene selges i liten grad verden over. Det som i Norge blir ansett for ikke å være bra nok for sykling mellom Trondheim og Oslo, er i andre land topp rittutstyr for amatørlag.
MER ENN PRIS SOM TELLER
Vi må huske på at i tillegg til ramme og utstyr, er det andre egenskaper vi må ta med i betraktningen når vi vurderer pris på en sykkel. Nærhet til forhandler er ett eksempel. Har du ti tommeltotter er det lett å sette pris på sykler kjøpt hos en norsk forhandler, snarere enn en nettbutikk. Forhandlere har ofte serviceavtaler inkludert i prisen. En service koster sjelden mer enn en tusenlapp, men irritasjonen blir fort høy når nettsykkelen havner bakerst i køen, og en må være dager uten treningsredskap.
Dyre merkesykler har ofte høyere annenhåndsverdi enn en rimelige, ukjente merker. Dette bør være med i vurderingen om du er av typen som liker å bytte sykkel ofte. De store merkene er ofte de som drar lasset når det gjelder utviklingen i sykkelbransjen. Å ha en egen utviklingsavdeling påvirker ofte sykkelprisen. For mange er teknisk innovasjon en motivasjon i seg selv, og det nyeste utstyret er mer verdt for enkelte.
Vinneren av denne testen utmerket seg hos alle testerne så fort den ble tatt i bruk. Det var en sykkel vi alle satt klart øverst på ønskelisten, også når vi tok pris vekk fra vurderingen. Testvinneren utmerket seg positivt på alle områder vi vektlegger.
OPP IGJEN: Testpanelet trekker pusten før en ny bakkespurt. Hvilken sykkel er best til nettopp det?
Testet i Girona
Landeveis testtur gjennomføres i samarbeid med vårt søstermagasin Terrengsykkel. På denne testen var Tore Haslemo, Gjermund Kvaale Jordheim, Henrik Alpers og Peter Andreas Prydz Gørbitz med. Du kan lese mer om testerne her.
Fire testere jobber med syklene i en uke, og vi er ute så godt som hele dagen når vi er i gang. Den siste dagen av testen syklet vi alle syklene i to ulike runder, slik at sammenligningsgrunnlaget ble enda mer identisk enn på en vanlig langtur. Underveis i testen byttet vi også hjulsett mellom flere av syklene, for å avdekke hva som gir en sykkel en gitt følelse: ramme eller hjul.
Vi har lagt en profil på gjennomsnittsleseren til grunn for vurderingene vi gjør i testen. Gjennomsnittsleseren baserer seg på data fra en lesertallsundersøkelse vi gjennomførte høsten 2013, samt tilbakemeldinger fra leserne. Våre egne meninger vil vekte mindre enn dette idealet.
Vår gjennomsnittsleser er en aktiv syklist, som deltar på både aktive ritt og langturer arrangert av moderklubben. Han eller hun eier flere sykler, og trening er en viktig del av hverdagen.
BAKKEDRAG: Peter tester både sine egne og sykkelens egenskaper i en bakkespurt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.