Etter at bransjen har messet om aerosykler til flatbanking og lettvektssykler til kupert sykling i flere år, kommer nå flere merker med alt-i-ett-sykler. Specialized sin nye Tarmac SL7 skal i følge Specialized selv være best til alt.
SAGAN-EDITION: Nye Tarmac SL7 kommer selvsagt i en egen Sagan-versjon.
Lesetid: 5 minutter
Specialized sine proffsyklister har de siste årene måtte velge før hvert ritt. Skulle de gå for den aerodynamiske og stive Venge, eller den lettere og hakket mer håndterbare Tarmac SL6? De fleste proffsyklister ønsker ikke å tvile på eget utstyr, eller vite at de har gjort et bevisst kompromiss på ett område for å makse ut et annet.
For å gjøre sykkelvalget enklere for proffene på Bora-Hansgrohe, Boels Dolmans og Deceuninck - Quick-Step gikk Specialized sine ingeniører og designere løs på oppgaven de fikk med stor iver. Lag en sykkel som er så lett som UCI-reglene tillater og like aerodynamisk som de mest aerodynamiske aero-syklene på markedet.
Akkurat lovlig
Det internasjonale sykkelforbundets nedre vektgrense på 6,8 kilo var lenge lett å nå med en velutstyrt karbonsykkel. Det var før aerodynamikk og skivebremser fikk høyeste prioritet. I disse dager veier ytterst få av toppsyklene på markedet under 7 kilo med pedaler og skivebremser.
Noen merker har klart å lage nye lettvektssykler med aerodynamiske tillempinger og kraftige skivebremser med vekter som vaker rundt UCI-grensa.
Nylanserte Trek Emonda kommer seg under 7 kilo og skal også i følge Trek være ganske så aerodynamisk. Specialized på sin side hevder at deres nye Tarmac SL7 er like aerodynamisk som deres nyskapende, men ikke så velfungerende Venge Vias, og bare hakket mindre aerodynamisk enn den gjeldende aerosykkelen deres Venge.
I følge Specialized skal nye Tarmac SL7 være mer aerodynamisk enn både aerosykkelen til Trek, Madone, og lettere enn lettvektssykkelen til Trek, Emonda.
Men da dette er Specialized sine egne målinger bør nok resultatene tas med store doser havsalt. De fleste sykkelmerker har en egen evne til å lage tester der deres egne sykler kommer best ut, rart det der.
Superlett ramme
Vi kan uansett slå fast at Tarmac SL7 har en superlett ramme. S-Works-modellen har en rammevekt på under 800 gram. Denne er bygget opp med Specialized sin dyreste karbon, såkalt Fact12. De andre SL7-rammene, under S-works-nivå og med Fact10-karbon, veier inn på 920 gram. Rammene skal være like stive og ha de samme egenskapene forøvrig.
Den ytre fasongen er også identisk.
Ferdig montert skal de nye S-works-modellene veie 6,7 kilo ut av esken, i størrelse 54. Setter du på pedaler og flaskeholder er du oppe i en vekt rett rundt 7 blank.
Specialized har tidligere vært blant verstingene i bransjen når det kom til sære løsninger og egne varianter. Nevnte Venge Vias er et kroneksempel i så måte.
De siste årene har de tatt store skritt for å gjøre syklene sine mer brukervennlige og lettere å ha med å gjøre for både proffe mekanikere og alle andre som skrur på sykkelen sin selv.
Enkel å skru på
Nye Tarmac SL7 kommer med et standard gjenget kranklager med 68 mm bredde. Det halvintegrerte Aerofly II styret, som vi kjenner fra Venge har plass til bremseslanger og girledninger inne i styret. Den nye Tarmac-stemen fører slanger og vaiere innunder stemen og ned i styrerøret på rammen, uten at noe stikker ut.
Styret har standard mål og både stem og styre er separate deler som kan justeres akkurat slik du ønsker.
Setepinnen har egen aerofasong og holdes på plass av en intern kile i seterøret. Slike løsninger har heldigvis blitt ganske så velfungerende den siste tiden.
Ved bare å kaste et raskt blikk på nye Tarma SL7 så ser man at den stammer fra den lange rekken Tarmac-sykler og den mye kortere rekken av Venge-modeller. Gjeldende generasjon Venge var allerede en av de slankeste Aerosyklene på markedet. Tarmac SL7 har arvet Venge-figuren, men i nedskalert form, uten at det skal ha gått nevneverdig utover farten over asfalten.
Specialized hevder nye Tarmac SL7 er 45 sekunder raskere enn Tarmac SL6 over 40 km, men i dette regnestykket inkluderer de også det halv-integrerte styret og de nyeste Roval Rapide CLX-hjulene.
Plass til store dekk
Til tross for at det foregår en revolusjon på sykkelgeometri i terrenget, enten det gjelder rene terrengsykler, eller grussykler med bukkestyre, har Specialized valgt å gi Tarmac SL7 akkurat den samme geometrien som Tarmac SL6.
Dekk-klaringen er likevel av det moderne slaget. Tarmac SL7 har god plass til 32 mm brede dekk montert på felger med 21 mm innvendig bredde. Dette gjør at Tarmac SL7 nok også kan utkonkurrere Specialized sin brosteinsracer, Roubaix i slagete ritt som Strade Bianche, Flandern Rundt og Paris-Roubaix.
Tarmac SL7 kommer i sju størrelser - 44, 49, 52, 54, 56, 58 og 61. Alle er konstruert etter det Specialized kaller et Rider First-prinsipp. Dette betyr at størrelsene har forskjellig stivhet tilpasset størrelsen på syklisten som Specialized antar vil bruke hver enkelt størrelse. Dette skal gi like kjøreegenskaper for hver størrelse.
Målene på Tarmac SL7 er velprøvde og utviklet i samarbeid med flere av verdens beste syklister de siste to tiårene. Tarmac SL7 kommer ikke i noen spesiell kvinneversjon, da Specialized mener det ikke er noe større forskjell på menn og kvinner, enn det er på menn og andre menn, eller kvinner i mellom.
Tarmac SL7 kommer i sju forskjellige standardmodeller, en Sagan spesial-modell og i to varianter av løse rammesett, S-works og standard.
TARMAC SL7 SW ETAP
NOK 138 999
TARMAC SL7 SW DI2
NOK 138 999
TARMAC SL7 PRO ETAP
NOK 89 999
TARMAC SL7 PRO UDI2
NOK 83 999
TARMAC SL7 EXPERT UDI2
NOK 63 999
TARMAC SL7 EXPERT
NOK 59 999
TARMAC SL7 SW Rammesett
NOK 49 999
TARMAC SL7 10R Rammesett
NOK 35 999
I tillegg fortsetter SL6 karrieren, nå som et rimeligere alternativ til SL7.
SL6 leveres nå i følgende modeller:
TARMAC SL6 COMP
NOK 42 999
TARMAC SL6 SPORT
NOK 32 999
TARMAC SL6
NOK 26 999
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.