LETTVEKTER: Nye Factor O2 VAM har vesentlig lavere vekt enn den forrige generasjonen. Foto: Rob Perry / Peeled Media / Factor
Lesetid: 3 minutter
– Den nye O2 VAM er en aerodynamisk klatresykkel. Ingenting like lett er like rask som denne, og ingenting som er like raskt er like lett.
Det er den knallharde påstanden Factor kom med når de lanserte sin nye generasjon av O2 VAM.
Sykkelen var observert i proffeltet på Israel - Premier Tech-rytterne en stund, også under Tour de France, før den ble lansert omtrent midtveis i årets ritt.
Med en rammevekt på 730 gram (i størrelse 54) går en komplett toppspekket sykkel godt under UCIs vektgrense.
Factor oppgir at de kan bygge en sykkel med vekt på 6,2 kilo med Shimano Dura-Ace Di2, og at den vil være innafor vektgrensen på 6,8 kilo når en har montert pedaler, startnummerfeste og rittbrikke.
Sykkelen kommer med et flunkende nytt hjulsett fra Black Inc (Factors eget utstyrsmerke), 28/33, som selvforklarende nok har 28 mm og 33 mm profil henholdsvis foran og bak.
Hjulsettet veier 1 146 gram og er optimalisert for 28 mm brede tubeless-dekk, men kan ta (og sykkelen har klaring for) opp til 32 mm brede dekk.
Nå er Canyon Ultimate tilbake i ny utgave og er blitt tyngre, men noen justeringer gjør at den er blitt bedre.
«Mer aero, enda stivere»
Sykkelen er utviklet i samarbeid med WorldTour-laget Israel - Premier-Tech og blant andre Chris Froome.
Factor hevder at sykkelen er 12 watt (snittet ut ifra målinger fra flere forskjellige vinkler) raskere enn den forrige generasjonen av sykkelen, målt i 48 km/t.
Det har de oppnådd blant annet med å optimalisere rammeformen med D-former, slik vi ser på de aller fleste moderne sykler nå.
I følge Factor er den nye O2 VAM kun fem watt tregere enn merkets aero/allround-sykkel, Ostro VAM.
Den skal også være like stiv som Ostro VAM, noe som skal bety en økning i på 35 prosent i stivhet.
Presser UCI-grensene
Til 2023 kom UCI med nye regler på hvordan utformingen på rammer kan være, noe som åpner for mer radikale former og størrelser på rørene på syklene.
Det kan vi blant annet se på nye O2 VAM, som har et løvtynt overrør, kun 10 mm på det smaleste helt bak mot seterøret, som er det minste målet UCI tillater.
Sykkelen har også en ekstern setepinne, som du trer på seterøret, som gjør at det ikke er behov for en seteklemme (og følgelig sparer vekt). Du må imidlertid kutte seterøret om det skulle være for høyt for deg.
Dette designet, med tynt overrør og ekstern setepinne, skal gjøre at sykkelen tar bedre i mot støtene fra underlaget og gir økt komfort.
At sykkelens lave vekt, tynne overrør og økning i komfort lar seg kombinere, er ifølge Factor takket være en «unik kombinasjon» av karbontypene T1000 og M60J.
Denne kombinasjonen skal også gjøre at sykkelopplevelsen er lik som på den foregående generasjonen.
Når det kommer til geometrien er det ikke store endringene, men stack (rammehøyde) er økt med 10 mm, noe som gir en hakket mer avslappet geometri, selv om dette fremdeles er en fullblods konkurransesykkel.
Til sykkelen finnes det fire forskjellige gafler, slik at slepet (trail) skal være det samme på alle modeller, 57 mm.
Prisen kun for ramme, setepinne og aerostyre er på 6 299 dollar, cirka 64 000 norske kroner.
For komplett sykkel (med Shimano Ultegra Di2 eller Sram Force Etap) starter prisene på 9 899 dollar, cirka 100 000 norske kroner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.