Canyon Ultimate har vært uforandret i en årrekke, men nå har den tyske sykkelgiganten kommet med en ny utgave, som hevdes å være bedre på flere områder. Den er imidlertid blitt tyngre.
NY CANYON ULTIMATE: Slik ser den nye, femte generasjons Canyon Ultimate ut. Foto: Canyon
Lesetid: 4 minutter
Siden den første Canyon Ultimate ble lansert for nærmere 20 år siden, har den i hovedsak vært å regne som klatresykkelen i Canyons produktlinje, mens Aeroad har vært aerosykkelen.
Da de lanserte den fjerde generasjonen Ultimate i 2015 hadde den tatt inspirasjon fra utformingen til Aeroad, og blitt en mer allroundsykkel. Når nå den femte generasjonen, Ultimate 2023 lanseres, skal Canyon visstnok ha strammet skruen ytterligere der.
Sloganet til den nye Ultimate er nemlig «Perfect balance», men Canyon påpeker at den fremdeles først og fremst skal være å regne som en klatresykkel.
Sjekk priser og utstyrsliste for de forskjellige modellene nederst i saken.
Mer aero
I tråd med resten av bransjen er selvsagt det viktigste at sykkelen er raskere og mer aerodynamisk. I forhold til den forrige generasjonen Ultimate, skal det være en besparelse på 10 watt ved 45 kilometer i timen, hevder Canyon.
Ultimate kommer som vanlig i tre forskjellige versjoner, med forskjellig karbonkvalitet: CF SL, CF SLX og CFR. Ifølge Canyon skal de forskjellige modellene være likere enn tidligere, og ulikheten skal først og fremst være i vekt, sier tyskerne.
Det er noen synlige forandringer på rammen fra den fjerde til femte generasjon.
Setepinnen har nå fått D-form og det samme har seterøret, slik aerosykkelen til Canyon, Aeroad, har hatt en stund.
Tidligere har den nederste delen av seterøret, mot krankhuset, vært kurvet innover og bakhjulet gjemt litt inni. Det har man nå gått bort fra og seterøret er helt rett.
Gaffelen er også forandret. Den har nå skarpere vinkler ut fra kronerøret, slik at det er større plass til luften som skal gjennom og at det antagelig skaper mindre turbulens i luften som skal videre mot underrøret.
De billigste utgavene av Ultimate kommer med Canyons helstøpte aerostyre H36, mens når man begynner å klatre i pris er det den tredelte, bredde-justerbare aerocockpiten CP0018 som gjelder. Den samme som måtte tilbakekalles i 2021, etter at Mathieu van der Poels styre knakk under Le Samyn.
Bortsett fra modellene som har mekanisk giring, kommer alle med intern kabling, som gjør syklenes utseende svært rent og trolig marginalt mer aerodynamisk.
Ikke lettere
Tross at Canyon mener dette fremdeles skal være deres klatresykkel, er den faktisk blitt tyngre.
Aller mest når det kommer til den dyreste og stiveste rammen, Ultimate CFR. Forrige generasjon veide 675 gram i medium. Nå er den ifølge Canyon 762 gram, pluss gaffelen som gir ytterligere 321 gram.
Ultimate CF SLX er 846 gram i medium, mens gaffelen veier 351 gram.
Årsaken er Canyons ønske om å lage en mer aerodynamisk sykkelen, som samtidig skal være robust og ha en bedre kjørefølelse.
Derfor er det lagt til omtrent 30 gram i "high-stress areas", som Canyon hevder skal øke levetiden på rammen.
Modellene kommer i flere forskjellige farger. Den dyreste i sølv, de nest dyreste i sort og lilla, mens de billigere utgavene i blå/svart og hvit/sort.
Andre detaljer
Den oppgitte dekklaringen er nå økt fra 700x30mm til 700x32mm, men Canyon har alltid vært konservative her. Vi har syklet den forrige Ultimate-generasjonen med 32mm og fremdeles hatt rikelig med plass.
Syklene er utformet med Canyons "Sport Pro"-geometri, ment for å treffe en bred kjøpergruppe. Dersom du liker å sitte veldig aggressivt, vil du kanskje ikke føle at du kommer like lavt som du ønsker.
Ultimate CF SL og CF SLX leveres med en setepinne som har 20mm setback, så man likevel har mulighet til å sitte godt fremoverlent til en viss grad.
CFR kommer imidlertid med en setepinne med 0mm setback. Samtidig er vekten redusert fra 110 gram til 70 gram, fra den forrige generasjonen.
Ultimate selges utelukkende med skivebremser. Flere av modellene kommer også med integrerte wattmålere.
Ultimate kommer i åtte forskjellige størrelser, fra 3XS til 2XL. Den billigste modellen koster 28 899 kroner, mens den dyreste går for 117 599 kroner.
Enkelte modeller er allerede tilgjengelig for salg, mens andre vil bli tilgjengelig i løpet av høsten.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.