I morgen lanserer Alberto Contador og Ivan Basso sitt nye sykkelmerke
De to eksproffene har lenge vist frem det som skal være superlette sykler på sine instagramkontoer. I morgen lanseres etter sigende det nye merket - her er dette vi vet er nytt.
SER DEN SLIK UT? I morgen lanserer Alberto Contador og Ivan Basso sitt nye sykkelmerke. Men om dette er det faktiske designet vet vi ikke ennå. Foto: Lightweight.
Lesetid: 4 minutter
Det er lite som er kjent med sykkelmerket til Ivan Basso og Alberto Contador foreløpig, men et par ting er sikkert.
At syklene skal være lette, og at syklene kommer til å være dyre, det er helt sikkert.
I bildene som de to har lekket på sine kontoer siden første gang vi skrev om dem, har de vist frem flere av sine superlette sykler.
Alberto Contador viser blant annet frem en sykkel med skivebremser og karbonhjul som veier bare 6,2 kilo, trolig den samme sykkelen han brukte da han satte en midlertidig verdensrekord i everesting tidligere i år.
Hva navnet skal være synes mer uklart. Kontoen deres på sosiale medier, @Abikesofficial er nå stengt- men om dette er fordi navnet er noe helt annet eller bare et midlertidig navn synes å være et lite mysterium. Et annet mysterium er hvorvidt dette er sykler som skal selges for å kunne brukes i ritt.
Foreløpig står det ingen ukjente sykkelnavn som begynner på bokstaven A i UCIs register over konkurransegodkjente rammer.
Men selv om det er begrenset med informasjon som er kommet frem, er det like fullt flere detaljer som synes å være ganske unike for akkurat deres sykler:
Når vi titter på rammeform og design, kommer dette til å være sykler med et helt standard utseende, med klassisk kjørefølelse. Det betyr at det er mindre fokus på aerodynamikk, heller at sykkelen skal være så kvikk, snerten, leken og kjapp i vendingene som du kan få det, altså likt syklene de to gjerne brukte i sine respektive karriere.
Ingen av de to syntes å ha veldig stor tro på aerosykler, en teori som så smått begynnes å forsterkes, selv om markedet har vært aerogale de siste årene. Specializeds nyeste Tarmac som vi testet for noen uker siden tar eksempelvis over for aeromodellen Venge, og det virker som om Specialized har mer tro på den helt konvensjonelle landeveissykkelen.
Tilbake til Alberto Contador og Ivan Basso. Disse superlette, kostbare syklene kommer til å ha en stor A på styrerøret, som også er stedet der vi finner en helt ny løsning for å legge strømper og vaiere.
Mens de fleste produsenter i dag leder girledninger til elektroniske gir og bremsestrømper til skivebremser gjennom rammen, er det ulikt hvordan de tres inn i rammen. På akkurat denne modellen ser det ut til at de tres ned i styrerøret rett under stemmet, i en slags åpning som er bygget på selve styrerøret. Akkurat hvordan dette fungerer tør vi ikke mene noe om, og vi aner ikke hvordan dette vil påvirke styreutslaget. Flere sykler, eksempelvis Cannondale System Six har svært begrenset utslag på grunn av den interne vaierføringen.
De som har kommentert utseendet på sosiale medier har stort sett vært enige i at designet er annerledes og stilig, men om det er slik syklene faktisk skal se ut vet vi ikke. Mange mener nemlig at dette er ren kamuflasjefolie, slik som eksempelvis bilbransjen bruker på sine prototyper. Syklene har figuert i både en blå-og en hvitstripet modell, den hvite brukt av Contador mens den blå har vært brukt av Ivan Basso.
Både styre, setepinne og hjulsett ser ut til å bli de superlette karbonproduktene fra Lightweight, forøvrig også rådyre produkter.
Men hva med øvrige sykler? Kommer de til å levere gravelsykler, cyclocrosser eller kanskje temposykler? Så langt er det ingenting som indikerer at det kommer flere modeller, men dette vet vi altså ikke. Om det nå er slik at de kun lanserer en rittracer, er det i så tilfelle en noe underlig beslutning.
Salget av rittracere har regelrett stupt de siste årene, i stedet er det gravel-og elsykler som har tatt over de viktigste markedsandelene.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.