Hvilket profflag sykler på kulest sykler? Finner vi årets råeste arbeidsredskap på World Tour-nivå eller har noen Pro-lag vært ekstra heldige med sponsorpakka i 2021? Dette er utstyrsredaktørens drømmesykler i årets proff-felt.
FINE SYKLER: Proffenes sykler er alltid rene, pene og eksklusive. Her er noen favoritter.
Lesetid: 10 minutter
Denne listen over proffsirkusets kuleste racersykler er helt og holdent basert på subjektive faktorer som eksklusivitet, sjel, attrå og overflatiske kvaliteter som design og lagets fargevalg. De aller fleste av syklene som proffene bruker er topputstyrte drømmesykler med hjul, drivverk og styreoppsett som skiller seg fra standardsyklene vi finner i butikken.
Det er ofte x-faktoren et profflags sum av sponsorkontrakter utgjør, som gjør en sykkel ekstra begjærskapende og attraktiv.
Hvilke egenskaper den faktisk har på veien overlater vi til faktiske tester å avgjøre.
Hva gjør en sykkel ekstra kul.
At den har en moderne og stilig ramme er en selvfølge. Rammen må være satt opp med eksklusive deler som kompletterer rammen, uten å konkurrere alt for mye om oppmerksomheten.
Sykler som virker å ha et tilfeldig utvalg deler fra et lappeteppe av produsenter og merker, gir ikke alltid det mest helhetlige uttrykket.
Fete hjul er alltid kult. Noen hjulprodusenter scorer høyt på eksklusivitetsskalaen, mens andre er bunnsolide valg som vi er trygge på at aldri vil svikte oss. Begge deler er kult, så lenge det passer med sykkelens oppsett for øvrig.
Hva med drivverket? Shimano, SRAM eller Campagnolo? Shimano er bunnsolid og velfungerende, men også det vanligste. Campagnolo er eksklusivt, har rike tradisjoner og en aura av mystikk rundt seg. SRAMs RED AXS-gruppe er høyteknologisk og i proff-feltet anno 2021 minst vanlig.
Fargevalget er gjerne diktert av to ting. Noen sykkelmerker har sine signatur-farger på toppmodellene sine. Andre sykler er lakkert for å matche profflagets draktfarger, mens andre er tilpasset enkeltrytteres stil, ønsker og mesterskapstrøyer. Custom-farger, som skiller seg litt fra sykkelmerkets butikkmodeller gir plusspoeng på denne lista, så lenge det er gjort på en stilig måte som ikke bryter med sykkelens estetikk forøvrig.
Men nok prat om fete sykler, la oss ta en titt på proff-verdenens ti feteste team-sykler i 2021.
Kvinnelaget til Trek Segafredo har flotte drakter og tilsvarende flotte sykler. Herrelaget har gått for helrøde sykler, men kvinnelagets sykler i svart og hvitt med blå sebra-striper, er hakket lekrere enn guttas doninger. Jentene bruker også for det meste den mer linjelekre Emonda-modellen over den mer brutalistiske aero-sykkelen Madone.
Som gutta, girer Lizzie Deignan, Letitzia Paternoster, Elisa Longo Borghini og de andre stjernen med SRAMs trådløse Red-gruppe. Bontrager-hjulene, RSL7 er også stilige med sin 37 mm høye profil og moderne felgfasong. Hvite seter og hvit styreteip matcher de fine draktene.
Lotto-Soudal trekker ofte noen lekre Ridley-sykler opp av hatten til spesielle anledninger eller til spesielle syklister. For årets Volta e Catalunya fikk utbryterkongen Thomas de Gendt en lekker vinrød Ridley Helium til bruk i sin kamp mot etappeseieren på sisteetappen i Barcelona.
De Gendts Ridley Helium er en klassisk sykkel av den gamle skolen. Komplett Campagnolo Super Record EPS-gruppe og tilhørende Bora One-hjul kler de slanke rørene og det nærmest minimalistiske oppsettet for øvrig. Deda stem og styre i tradisjonelle, separate varianter ser fortsatt riktig ut, spesielt når både bremseslanger og girledninger er gjemt helt bort. Til tross for det tradisjonelle styre-oppsettet er det ingen bremseslanger eller girledninger å se noe annet sted enn rett ved bakgiret og de siste centimeterne til bremsekaliperne. Campagnolo-SRM-krank og Vittoria-dekk med lyse sidevegger vekker de latinske følelsen i oss.
8. plass
Team Bikeexchange - Bianchi Oltre XR4/Specialissima Disc
Klassiske Bianchi har ikke alltid truffet med team-syklene sine. Matchen med gule Jumbo-Visma de siste årene var ikke heldig. Årets konstellasjon med Bikeexchange sine svarte, hvite og blå drakter er en vesentlig bedre match. Lagets sykler har beholdt den turkise Bianchi-fargen, som Bianchi insisterer på å kalle celeste, men paret den med svart hovedfarge og blå striper.
Klatresykkelen og testvinneren, Specialissima er kanskje mer klassisk, men i år er det den nye skivebremsmodellen som blir brukt av norske Amund Grøndahl Jansen og klatrerne Simon Yates og Esteban Chavez. Aeromodellen Oltre XR4 gjør seg også veldig godt i de nye fargene. Syklene til australske Team BikeExchange er så gjennomførte og enkle som de blir på dette nivået. Komplett Shimano-pakke med Dura Ace Di2-drivverk og Dura Ace-karbonhjul er kanskje ikke det mest kreative, men det garanterer for en del mindre kluss for lagets mekanikere. Klassiske runde styrer trekker også opp rent visuelt.
7. plass
Astana Premier Tech - Wilier Filante SLR
Italienske Wilier holdt i mange år en lavere profil enn sine landsmenn i Bianchi, Colnago, DeRosa og Pinarello, men de siste årene har Wilier virkelig kommet tilbake på toppnivået. Ikke bare sponsormessig med to lag i de øverste divisjonene, men også med noen av markedets mest spennende modeller.
Team Astanas turkise sykler viser hvor lekkert det kan bli når Wilier henter fram metallic-glansen fra sin klassiske Ramato-farge, men i Astanas sjø-turkise farge. Med sykler glinsende i fargen til Adriaterhavet har Jacob Fuglesang alle muligheter til å skinne. Årets nye modell Filante SLR er en av markedets lekreste semi-aero-sykler. De brede setestagene og de ikke alt for ekstreme aero-profilene gjør dette til en smekker all-rounder. Astana-laget bruker også Dura Ace Di2-drivverk og sine trofaste og unike Corima-hjul. Den tradisjonsrike, franske hjulprodusenten har vært blant pionerene når det kommer til lette og aerodynamiske karbonhjul og lager fortsatt unike hjul som virkelig trigger vil-ha-refleksen.
Specialized sponser flere lag på toppnivå, inkludert Deceuninck-Quickstep og herreverdensmesteren, Julian Alaphilippe. Likevel er det kvinnelaget SD Workx sine Tarmac SL7-sykler som vekker begjæret sterkest. Spesielt Anna Van Der Breggens spesiallakkerte verdensmester-sykkel viser denne sykkelen i all sin prakt. SD Workx bruker SRAM Red AXS-drivverk, Zipp-hjul og også Zipp-styreoppsett. Dette ser lekkert og hakket mer klassisk ut enn Specialized sine egne deler. Det gir også et større særpreg, som mange vil sette pris på. Syklene til SD Workx-kvinnene har et større custom-preg enn syklene til karene på Deceuninck-Quickstep og Bora-Hans Grohe som bruker Shimano drivverk og Specializeds egne styrekomponenter.
Med SRAMs oppkjøp av pedalmerket Time er det ikke så rart at Van Der Breggen også har litt mer sjeldne Time Xpro-pedaler på sin verdensmestersykkel. Specialized-dekkene med gule bomullssider fullfører pakka på en måte en verdensmester verdig.
5. plass
Jumbo Visma - Cervelo S5
Jumbo Vismas staute karer tok over Cervelo som sykkeleverandør fra nabolaget Team Sunweb. De gule S5-aerosyklene har preget fronten på de fleste ritt denne våren. Mye takket være unikumet Wout van Aert. Cervelo S5 er den mest unike aerosykkelen i feltet. Stemen med de to smale stagene skal skjære gjennom vinden lettere enn standard-stem. Det ekstra smale styrerøret, som er en forlengelse av gaffelen har vi ofte sett foran i rittene. For å virkelig markere lagets image som en gul-svart bisverm har syklene bikubemønster i den svarte lakken rett bak styrerøret.
I motsetning til fjorårets Bianchi-sykler kler Cervelo-syklene Jumbo-Vismas bie-utseende med gule og svarte rammer. Aerosykkelen til Cervelo gjør seg også godt i store størrelser, men fungerer også supert for kvinnelagets Marianne Vos.
Full Shimano-pakke, inkludert hjul gir et ryddig uttrykk uten fuzz og juletre-følelse. Wout, som det står på hjelmen til årets stjerne så langt, bruker nedtonet svart styreteip og sete, men parer det med helhvite Shimano-sko. 140 mm terrengbremseskiver både foran og bak gjør skivbremsene nesten usynlige. Et lite skår i gleden er RAT-akslingsspaken på høyreside av gaffelen - denne har hatt en tendens til å stå 180 grader feil på Van Aerts sykler i år.
4. plass
UAE Colnago V3Rs
Tadej Pogacar veksler mellom å bruke Colnagos all-rounder V3Rs med skivebremser - i UAE Tour og Strade Bianche og med felgbremser - i Tirreno-Adriatico.
UAE-lagets Colnago-sykler er klassiske og elegante italienere i klassisk stil. De er utstyrt med Campagnolos matchende toppgruppe Super Record EPS og tilhørende Bora Ultra-hjul. Kranken med SRM-wattmåler integrert i Record-kranken øker prisen og eksklusiviteten på denne luksus-sykkelen. Vittoria-dekk er nærmest en selvfølge på en sykkel med italiensk opphav.
Pogacar sine spesialsydde DMT-sko med lisser tilfører ekstra eksklusivitet til det helitalienske oppsettet.
Vi unner oss også et bilde av Alexander Kristoff sitt oppsett i Flandern Rundt.
3. Plass
Israel Start Up Nation - Factor Ostro WAM/One
Det nye superlaget som skal hjelpe Israels omdømme i verden, har samlet sammen en utstyrspakke til sine stjerner som inkluderer Chris Froome, Mike Woods, Dan Martin og Carl Fredrik Hagen.
Israel Start Up Nation sykler på den nye all-round-sykkelen, Ostro VAM fra det ferske toppmerket Factor, men også på merkets andre sykler, O2 og One. Factor er et ganske nytt merke i proff-sirkusets øverste divisjon, men de har i mange år produsert sykler for flere av de andre merkene vi har sett i de største rittene, inkludert Cervelo. Også Norske Team Coop bruker Factor Ostro i årets sesong.
Factor Ostro-sykkelen er satt opp med Factors egne Black-Inc hjul og komponenter. Drivverket er et sedvanlig Dura Ace Di2, men oppgradert med lagre og OPWS-girarm og trinsehjul. I tillegg blir ISN-lagets sykler satt opp med super-kjeder fra Ceramic Speed foran viktige etapper og ritt. Watt-målere fra 4iiii, slangeløse dekk fra Maxxis, med guffe fra Orange Seal og computere fra Hammerhead sikrer en pakke som ikke bør stå i veien for topp plasseringer i årets viktigste ritt.
BMCs nye TeamMachine er blant de ryddigste og stiligste syklene på markedet. At de er designet av norske Torgny Fjeldskaar gjør dem ekstra spennende for oss her på berget.
Det franske Ag2r Citroën-laget har Greg Van Avermaet som sin største stjerne. Han har fått sin egen gullsykkel som regjerende olympisk mester. Resten av lagets røde og hvite sykler er også superelegante.
Utstyrspakka er også av den eksklusive sorten. Campagnolo utstyrer syklene med sin elektroniske Super-Record-gruppe og tilsvarende eksklusive Bora One-hjul. Seter og styreteip er fra Fizik, men holdt i alltid stilige helsvart.
Semi-integrerte flaskeholdere fra Elite og dekk fra Pirelli gjør dette til feltets mest ryddige og elegante sykkel. Setepinne og integrert styreoppsett er BMCs eget.
Det blir ikke mer eksklusivt enn dette. Alberto Contador og Ivan Bassos supermerke har utstyrt Pro-conti-laget Eolo Kometa med sine eksklusive Aurum Magma-sykler. Både Contador og Basso er med som eiere og driftere av det spansk-italienske laget. Med seg på laget har de også Contadors faste mekaniker Ivan Moja. Ingen er så flinke til å legge styreteip som Moja.
Ikke bare har ungguttene på Eolo Kometa supereksklusive rammer fra lagsjefen selv, de har også fått bygget opp disse rammene med deler fra de aller fleste syklisters ønskelister. Hjul, styreoppsett og setepinne fra amerikanske Enve, wattmålings-krank fra spanske Rotor og dekk fra italienske Vittoria scorer høyt på eksklusivitetsskalaen. Samtidig skaper ikke miksen med Shimano-drivverket uønsket trøbbel. Kask hjelmer, Keo-briller designet av Torgny Fjeldskaar og DMT-sko kompletterer den digge pakka. Hvis det er noen pro-conti-syklister som gjerne vil ta med seg sykkelen videre i karrieren så vil jeg tippe at de unge karene på Eolo Kometa gjerne venter i det lengste med å gi tilbake sykkelen etter endt sesong.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.