HER ER DEN: Dette er den nye Cannondale SuperSix Evo 4, her toppmodellen kalt Lab71. Foto: Cannondale
Lesetid: 4 minutter
SuperSix er på mange måter varemerket til Cannondale, og har vært å se i proffsyklingen i en årrekke. Og lenge hadde den også et klassisk utseende med vannrett overrør og runde karbonrør, som gjorde den ekstra populær blant tradisjonelle amatører og entusiaster.
Men SuperSix har for lengst gått over til et moderne design, og onsdag kom den aller ferskeste utgaven av sykkelen, Cannondale SuperSix Evo 4.
Og dette er det viktigste du må vite om den nye generasjonen:
Lavere systemvekt (totalt for sykkelen), med toppmodellen (LAB71) på 6,8 kg kontra 7,4 kg på forgjengeren.
Rammevekt på 770 gram i størrelse 56 for toppmodellen.
Cannodale hevder at luftmotstanden er lavere enn forrige generasjon: 12 watt spart i 45 km/t og 0.010 lavere CdA (Coefficient of Aerodynamic Drag).
Full integrasjon av kabler på alle modeller, også med Shimano 105. Kablene går gjennom styre og stem og ned i gaffelen og underrøret.
Geometrien er identisk med forrige generasjon.
Cannondale sin produktsjef for landeveissykler, Sam Ebert, forteller følgende om den nye sykkelen:
– Vi har redesignet SuperSix Evo til å være raskere overalt. Når vi utviklet den nye SuperSix Evo, visste vi at den måtte være i toppklassen når det kommer til vekt og aerodynamikk, men enda viktigere var at den måtte beholde egenskapene som gjorde den legendarisk: Håndtering, fart og en utrolig smooth ride. Resultatet er en maskin med samme luftmotstandsreduksjon som en aerosykkel, som er enda lettere enn sin forgjenger.
Sykkelen kommer i flere forskjellige prisklasser, avhenging av hvilken karbonkvalitet det er på ramma.
Den eller råeste rammen, kalt «Series 0», har en rammevekt på 770 gram, mens HiMod-ramma er på 810 gram og standard karbonramme er på 930 gram.
Sykkelen har allerede vært testet en stund blant proffene i EF Education-Easy Post og EF Education-TIBCO-SVB, og har sanket en solid andel seire allerede.
Cannondale har (selvfølgelig) lagt mye vekt på aerodynamikk, og har gjort undersøkelser både på den nye og forrige generasjonen av SuperSix Evo, men også sammenlignet den opp mot konkurrenter.
Og ifølge Cannondales egne målinger har sykkelen lavere luftmostand enn både Specialized S-Works Tarmac SL7 og Trek Emonda SLR 9.
Så skal slike tester og undersøkelser alltid tas med en liten klype salt. Testingen er gjort i vindtunnel, og det er forskjell på hvordan syklene presterer utendørs, hvor vind og vindretning er langt mer uforutsigbar enn innendørs.
Men Cannondale hevder faktisk at sykkelen deres er raskere både med et helstøpt aerostyre og vanlig styre/stem-kombinasjon. Aerostyret er designet av motorsportfirmaet MOMO, og kalles for SystemBar R-One.
Bak de aerodynamiske fremskrittene Cannondale hevder å ha gjort ligger selvsagt blant annet D-former på rørene.
Foran på gaffelen er vinklene blitt skarpere fra den forrige generasjonen, slik som på andre nylanserte sykler, som Canyon Ultimate.
Tanken bak er å skape mindre turbulens i luften som passerer gjennom gaffelen og følgelig redusere luftmotstanden. Det ser også ut til å være rikelig med plass mellom seterør og bakhjul.
Det er også designet egne aerodynamiske flasker og flaskeholdere for sykkelen.
Forøvrig er aerosykkelen SystemSix fremdeles en del raskere enn SuperSix, men den er også en del tyngre.
Andre ting verdt å merke seg
Etter et tiår hvor PressFit-kranklager i stor grad dominerte, er det flere som de siste årene har gått tilbake til gjenget kranklager.
Den trenden har også Cannondale slengt seg på og den nye SuperSix kommer med et gjenget BSA 68 mm kranklager.
Det er også laget et eget rom for Di2-batteri (eletronisk giring) på undersiden av krankhuset.
SuperSix Evo er fremdeles en konkurranserettet sykkel, men du får likevel rikelig med dekklaring. Cannondale oppgir 34 mm dekklaring foran og bak, men erfaringsmessig ligger dette litt under hva som er mulig å få presset inn, uten at en rører gaffel eller stag.
Priser
SuperSix EVO LAB71: 163 999 kroner (m/ Shimano Di2 Dura-Ace)
SuperSix EVO HM 1: 146 999 kroner (m/ SRAM Red eTap AXS)
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.