Hvordan har det seg at et merke ingen hadde hørt om i Norge for fem år siden, nå sponser Norges første profflag? Vi har tatt en prat med Dare Norge om syklene Uno-X skal kjøre på i 2020.
SYNES GODT: Uno-X kommer til å synes godt i feltet på sine Dare MR1s Disc.
Lesetid: 9 minutter
Uno-X skal sykle på Dare MR1s Disc i 2020. Dette er en av seks sykler i sortimentet til den taiwanesiske produsenten, og er en lett allroundsykkel. Sykkelen som er avbildet er en av rittsyklene til Sindre Kulset, satt opp slik den vil bli brukt i rittsesongen.
Og når du leser at dette er en av syklene, hvor mange sykler har egentlig laget til disposisjon?
Har du kontrakt med Uno-X er du heldig nok til å disponere åtte sykler totalt. Rytterne har en grussykkel og treningssykkel tilgjengelig til enhver tid, mens tempo-og konkurransesykler er jevnt fordelt i Norge og Belgia - hvor laget har base for internasjonale ritt.
La oss ta en kjapp titt på utstyrslisten på de røde, blanklakkerte syklene:
Gir-og komponenter fra Shimano:
Samtlige sykler, både tempo og landevei, er satt opp med Ultegra Di2 på gir og bremser. Dette er den utstyrsgruppen laget har størst tillitt til, som har best funksjon og som er enklest å jobbe med. Og for et profflag kommer det her mange elementer inn i regnestykket.
Dura Ace kan kanskje være en marginalt bedre gruppe, men den er også skjørere, og krever enda mer oppmerksomhet fra mekanikerne. Det er kun to, kanskje tre, profflag i verden som får deler og utstyr fra Shimano gratis - resten må faktisk kjøpe utstyret selv, Uno-X inkludert.
Og selv om rabatten trolig er langt bedre enn den vi får på den lokale sykkelbutikken, å kjøpe de dyreste komponentene som i tillegg krever flere mekanikertimer, og som også må byttes ut ofterer, blir simpelthen for kostbart. Selv for rike Norge.
Kranken er det eneste unntaket fra Ultegra, men det er fordi Dura Ace er den eneste kranken som leveres med wattmåler. Laget har tidligere brukt wattmålere fra tyske SRM, men opplever Shimano-krankene til å levere det samme, for en helt annen sum.
Shimano leverer også sete og stem, fra sitt undermerke PRO. Langt på vei de fleste syklistene bruker PRO Stealth, et av de nyeste setene, med kort og bred snute. Setet har aluminiumsskinner, sånn forøvrig. Og før vi glemmer det, laget kjører utelukkende med skivebremser, med unntak av temposykkelen.
Fra 2020 vil også laget bruke sko fra Shimano.
Styret har en moderne, grunn fasong, med helt rundt topp.
På syklene til laget er det ingen integrerte styre-og stemløsninger, og både girledninger og bremsestrømper ligger utenpå styre-og stem. Styret er aluminium, og bærer Dare-logo.
Integrert styre/stem løsning er et tilvalg Dare tilbyr på sine modeller. Laget velger imidlertid å bruke tradisjonelt styre og stem i aluminium for sikkerhet og enklere vedlikehold. Vi ser ofte at mekanikernes ønsker er tungtveiende når sykler skal utstyres. Aerobremser integrert i gaffel og krankområde var eksempelvis populært da felgbremsen var på topp. Men mekanikerne i flere profflag fikk etterhvert satt en stopper for nyvinningen.
Hjul og dekk:
Uno-X begynte å bruke skivebremser og slangeløse dekk så fort produktene var tilgjengelige for dem, altså fra 2018-sesongen startet.
Laget kjører på dekk fra tyske Schwalbe, en av produsentene som virkelig har tatt slangeløse dekk til landeveissykler på alvor. De har sluttet helt å produsere tubulardekk, og satser alt på at både proffer og amatører skal kjøre slangeløst fremover. De bruker utelukkende dekkmodellen Schwalbe Pro One, både på tempo og landevei.
Hjulene leveres fra DT Swiss, nok en produsent som har sagt takk og farvel til alt som har med tubular å gjøre (med unntak av sykkelkrossfelger) - de satser nå kun på slangeløs teknologi. Hjulene på bildet har modellbetegnelsen PRC 1400, som faktisk ikke er toppmodellen til DT. Like fullt, hjulsettet koster over 20000 kroner skal du kjøpe det i butikken, så det er trolig mer enn godt nok.
Laget vil kjøre med ulike felgdybder, avhengig av hvilke ritt de kjører og hva slags ryttertype det måtte være snakk om. Den vanligste felgdybden er 35 mm, som er typisk for en allroundfelg, mens sykkelen her er avbildet med en felgdybde på 62 mm.
Laget har en lignende avtale på dekk og hjulsett som de har på deler fra Shimano, dette er noe laget i stor grad må bekoste selv. Kombinasjonen av DT Swiss og Schwalbe fungerer eksemplarisk for slangeløst oppsett
Dette er sykler fra Dare:
Vi har tatt turen til Uno-X hovedkvarter på Lysaker i Bærum. Her holder både energiselskapet og sykkelsatsingen hus, så også sykkelmerket Dare. I en åpen avdeling av kontorene står flere av syklene Dare lager utstilt, og foran en laptop står Magne Haugland og administrerer merket.
– Jeg skal prøve å gjøre en lang historie kort, sier Magne.
Men Dare Bikes i Norge skal godt gjøres å gjøre til en kort historie. For fem år siden hadde ingen hørt om Dare, i dag har de i tillegg til Norge distribusjon i Belgia, Tyskland, Nederland, England, Danmark og Sverige - alt forøvrig administrert fra hovedkontoret her hjemme.
– Dare kommer fra en fabrikk som heter Composite Gear, og de lager rammer for blant annet Lapierre, Simplon og Ghost. Fabrikken i Taiwan ville ikke lenger bare lage sykler for andre, men ha sin egen merkevare, i form av Dare. Dare ønsket å starte i det Skandinaviske markedet og tok kontakt med John Anders Hoel. John Anders jobber til daglig med det asiatiske tekstilmarkedet og kjente godt til Composite Gear gjennom tidligere roller. Han tok videre kontakt med Martin Olsen, fortsetter han.
Martin Olsen er tidligere syklist for Joker-Merida. Lillehamringen ga seg lenge før han nådde toppen, men holdt seg inne i bransen, og fikk etterhvert rollen som agent for Dare Bikes i Norge. Dette gjorde han først nærmest alene, uten å ha kontakt med Uno-X i det hele tatt.
På nettsiden kunne nordmenn nå bestille sykler med det vågale navnet, uten å være helt sikre på om dette var godt nok for proffene eller ikke. En samlet bransje lo i sin tid av Canyon og mente så rimelige sykler verken kunne være bra eller ville selge, Canyon er i dag tredje størst i Europa. Kundene så ikke i dette tilfellet ut til å være redde for sykler fra Dare til en lavere pris enn de største, og mulighetene til å få en sykkel i valgfri farge apellerte åpenbart.
Så hva slags sykler er egentlig Dare, og hvorfor begynte Uno-X å kjøre på Dare?
Dares sykler er i hovedsak rene high-end-sykler, av flere årsaker.
La oss ta det tekniske først.
Om vi titter nærmere på karbonet som brukes i Dare-syklene, ser vi at fibertettheten i rammene stort sett er på 46k, og at karbonet er levert av Touray. 46k betyr at det er 46000 mikroskopiske mikrotråder per karbontråd. Jo høyere fibertetthet - jo mindre harpiks trenger en for å lime karbonet sammen. Derfor trenger du mindre karbon og mindre harpiks for et like sterkt resultat som en rimeligere karbontype.
Toppmodeller i bransjen har alle ulik karbonkvalitet, typisk mellom 30 og 46k.
Karbonnerdene vet at dette er så god kvalitet som det er mulig å få i en sykkel - og at det er dyrt. Rådyrt. En toppmodell med Dura Ace og karbonhjul vil normalt sett klokke inn på langt over 100.000 kroner.
Litt avhengig av hva slags konfigurasjon en velger på sykkelen, en toppmodell fra Dare koster typisk rundt 70.000.
– Dare er et merke som er ekstremt opptatt av å ha det beste karbonet, og det skal være et eksklusivt produkt. Vi kunne ikke hatt disse prisene om vi ikke hadde hatt ren nettdistribusjon, og det er ingen hemmelighet at vi har latt oss inspirere av Canyon eller Rose, forklarer Haugland.
Et annet viktig element er byggingen av selve sykkelen. Rammen er produsert i Taiwan, men de bygges i Norge. Det er ingen samlebåndsproduksjon, hver enkelt sykkel vil bygges på The Service Course på Tøyen, etter de spesifikasjone kunden ønsker. Her er det altså smavittigheten til en mann som skal garantere at produktet holder den forventede kvaliteten.
– Hvis du vil kjøpe en sykkel fra dere, hva gjør en da?
– Vil du ha en Dare kan du bestille den på nettsiden, men du kan gjerne komme hit til oss også, sier Haugland.
Det virker kanskje litt rart å gå inn i et kontorlokale på Lysaker, i en stor bygning med et corporate image, der en må registrere seg, få gjestelapp og gå gjennom to sikkerhetssluser og ta heis eller trapp opp i tredje, før en er inne hos Dare og Uno-X.
– Kundene er mer enn velkommen til å sitte og nerde her, og se nærmere på produktene. Det er bare hyggelig, og det er også det som er meningen, sier Haugland.
Derfor kjører Uno-X på sykler fra Dare
Martin Olsen kjenner Arne Gunnar Ensrud, trener og sportsdirektør for Uno-X. Laget kjørte i sin første sesong på sykler fra Bianchi, men som et lite norsk lag, stilte de ikke i første rekke på leveranser og oppfølging. De fikk prøve Dare, og var imponert over produktet.
Høsten 2016 møttes den norske administrasjonen og Composite Gear på verdens største sykkelmesse, Eurobike, og prosessen var i gang.
– Vi kunne nok fått en like god kommersiell avtale med andre sykkelmerker, men vi valgte Dare på grunn av kvaliteten i produktet. Hele selskapet er i tillegg meget profesjonelle og har en solid struktur bak. Det gjorde det til et enkelt valg for oss, sier Haugland.
Han forklarer at det er derfor de valgte å gå inn på eiersiden. Det passer den modellen de opererer i, de samarbeider heller med mindre aktører der de kan være med på produktutviklingen, heller enn et sponsorat der de kun får beskjed om å bruke et produkt.
– Det er også en av grunnene til at vi valgte å bruke hjelmer fra Sweet. De er ikke et selskap som nødvendigvis legger mest penger på bordet, de bruker ressurser på å lage sikrest og best mulig produkter og godt felles markedsinnhold. Vi kan jobbe tett med dem og være med på produktutviklingen, sier han.
Dare Bikes har i dag fem sykler i sortimentet. De har to varianter av allroundsykkelen MR1s, med eller uten skiver. De har også tempo- og triatlonsykkelen TSRf, foreløpig kun med felgbremser. De har også to gravelsykler, GFE og GFX. De to sistnevnte har samme ramme, men leveres med ulik dekkdimensjon og utveksling.
Dare har også en aerosykkel på vei som vil lanseres i løpet av 2020.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.