SYNES GODT: Den knallrøde aerosykkelen til Uno-X kommer til å gjøre seg godt synlig i feltet.
Lesetid: 6 minutter
Uno-X er akkurat kommet hjem tilbake til Norge etter å ha levd i isolat på et kloster på Mallorca, alt for å tekkes de ekstreme kravene for å unngå smittespredning.
Laget har vært tre uker på samling, og de har hatt god tid til å bli kjent med sine nye sykler, aerosyklene kalt Dare VSRu. Vi har tatt en nærmere titt på en av syklene til tidligere Norgesmester Rasmus Fossum Tiller:
Det er mye som treffer oss når vi tar den nye aerosykkelen til Norges første profflag i nærmere øyesyn, de røde aerorammene er virkelig noe som slår luften ut av deg når du ser dem på nært hold. Rammetriangelet består av store og kraftige rør, det samme gjør både setepinne, styre, stem og gaffel.
Hele sykkelen fremstår som et digert drønn på så mange måter, og her tror vi det blir vanskelig å ha nøytrale meninger om sykkelen. Dette tror vi blir en sykkel du hater eller elsker. Når vi løfter sykkelen på vekten får vi også en liten aha-opplevelse, sykkelen veier 8450 gram.
Vi kommer tilbake til sykkelens vekt tidligere, og understreker at det er en av treningssyklene vi har veid.
Fra allround til aero
I fjor brukte Uno-X utelukkende allroundmodellen MR1s i ritt, en sykkel som syntes mer enn godt i feltet med sin knallrøde farge. Om du synes den sykkelen ble for mye av det gode - hold deg fast: Uno-X kommer til å synes enda bedre i feltet i 2021. Fargen er forøvrig akkurat den samme som i fjor.
På avstand ser det ut som en høyst ordinær rødfarge, men tar du sykkelen i nærmere øyesyn ser du at det skinner lekkert i lakken, som faktisk er metallic.
Rytterne på laget vil utelukkende bruke VSRu i ritt, men allroundmodellen vil MR1 vil fortsatt være en del av flåten, der hver rytter har tilgang på totalt åtte sykler gjennom året.
MR1 vil i mange av rittene være reservesykkel på taket av bilene, og kan unntaktsvis bli brukt i enkelte ritt der behovet for en lett sykkel virkelig kan være gjeldende.
Dette kan være eksempelvis bakketempoer eller ekstremt kuperte etapper.
Flere av rytterne har også gått ned en størrelse på årets sykkel. VSRu har en annen geometri enn MR1s, den er noe lengre og lavere i rammen. I fjor så vi så godt som hele laget sykle med lange stem med 17 grader negativ vinkel, mens de fleste på laget nå har et mer tradisjonelt oppsett.
Er ikke sykkelen i tyngste laget for et profflag?
– Vi har gått for denne sykkelen for alle, med den vurderingen at aerodynamikk har mer å si enn vekt. Det er et valg som har tatt, og alle har fått trenings-og konkurransesykkel av den typen i år, forklarer Erik Nordby i Uno-X/Dare Bikes.
Sykkelen som vi har fått låne er en av treningssyklene til Rasmus Fossum Tiller. Selv om den med unntak av hjulene ser identisk ut med rittsyklene, er det flere forskjeller som gjør at konkurransesyklene vil veie mindre enn de 8450 gramene vi har fått på vår vekt.
– 8450 gram høres høyt ut, men konkurransesyklene våre har vi veid til 7,4 kg med flaskeholder og pedaler. Så det er flere forskjeller på konkurranse-og treningssyklene, forklarer han.
For det første - hjulsettet vil i ritt være av modellene ARC 1400, PRC 1600 er en noe rimeligere modell. Allerede her spares det 150 gram fra avbildet sykkel til rittsykkelen.
Alt av girledninger og bremsestrømper er lagt inni det integrerte styret, som har en tradisjonell flyvingeform. Akkurat det er neppe noen nyhet, men det er et sjeldent grovt og kraftig styreoppsett vi ser på. Her skal både aerodynamikk og stivhet vektlegges, heller enn å ha en sykkel som er så lett som mulig.
På konkurransesyklene vil det være et noe annerledes styre-oppsett som er lettere, i tillegg til det Nordby omtaler som «flere detaljer».
Den viktiste komponenter for lav vekt er riktignok en oppgradering av utsyrsgruppen.
Oppgraderer fra Shimano Ultegra til Shimano Dura Ace
Uno-X holder seg fortsatt til Shimano, og samtlige konkurransesykler, men både tempo og landevei, er nå satt opp med Dura Ace Di2 på gir og bremser.
Laget brukte utelukkende Ultegra Di2 i fjor, men har i år valgt å ta en stor kostnad for å spare vekt på syklene.
Det er mange profflag som kjører med toppgruppen Dura Ace, men det er de aller færreste lagene som får sponset disse komponentene. Unntakene vi kjenner til er Team Ineos og FDJ.
Uno-X får selvsagt en hyggelig pris på komponentene, men kostnaden blir er nok fortsatt høy.
Fra Shimano får de også levert seter og pedaler, og PRO Stealth har med sin korte og brede snute blitt et populært valg. Legg også merke til at setet har aluminiumsskinner, slik at en unngår ødelagte seter ved velt eller transport.
I 2021 vil laget også kjøre med sko fra Shimano.
Hjul og dekk:
Uno-X begynte å bruke skivebremser og slangeløse dekk så fort produktene var tilgjengelige for dem, altså omtrent fra 2018-sesongen startet.
Laget fortsetter å kjøre på dekk fra tyske Schwalbe, og sjefmekaniker Tommy Josefsen melder om minimalt med problemer med de slangeløse dekkene laget har brukt.
Vi kan bekrefte at felg-og dekkombinasjonen av Schwalbe og DT Swiss er superenkel å sette opp, noe som ikke kan sies om alle felg-og dekkprodusenter.
Antallet punkteringer har vært så godt som ikke-eksisterende for et profflag i 2020, selv om det skal sies at sesongen var lovlig kort.
Laget vil kjøre på Schwalbe Pro One i 25 eller 28 mm bredde i 2021. I 90 prosent av rittene vil det være 25 mm som gjelder, med mindre en brått skulle oppdage at en trasé er langt dårligere enn planlagt, eller at en eksempelvis skal kjøre en klassiker som Tro-Bro Léon eller Paris-Tours.
DT Swiss er nok en gang hjulleverandør, og i år er vil laget nærmest utelukkende kjøre på hjulsettet ved navn ARC 1400 Dicut. Vær klar over at dette er et nyere hjulsett enn avbildet - hjulsettet var ikke klart da vi tok bildene.
ARC-settet har en mer moderne tilnærming med en bredere felg, og den innvendige felgbredden er på 21 mm - målt mellom «krokene/leppene» som holder dekket på plass.
Laget vil kjøre med 50mm profil på felgen så godt som uansett hvilket ritt de skal kjøre.
Uno-X skal etter planen starte sesongen i Kuurne-Brussels-Kuurne, en beinhard vårklassiker i Belgia. Laget overbeviste nok i fjor til å bli invitert igjen.
Alle bilder: Henrik Alpers.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.