Sveitsiske BMC lot francene renne ubegrenset da de lagde et begrenset utvalg av en superversjon av entusiast-sykkelen RoadMachine. Masterpiece-rammen setter ny standard for høy sykkelpris.
KOMPROMISSLØS: BMC RoadMachine Masterpiece er laget uten tanke på kostnad og produksjonstid og kun i et begrenset antall.
Lesetid: 4 minutter
BMC har en tradisjon for å lage noen ekstremt dyre og spesielle sykler i lavt antall til spesielle anledninger, eller i samarbeid med andre luksusvarer som klokkeprodusenten Hublot.
For noen år siden lagde også BMC et lite knippe sykler satt sammen av egenproduserte karbonrør i fabrikken i Grenchen.
Impec-rammen, som ble laget av karbonrør vevd av spesielle karbonveve-maskiner ble sist sett i Paris da Cadel Evans vant Tour De France.
Dyre sykler er ikke noe nytt og Specialized utfordret nylig markedet med sin grensesprengende luksus-sykkel Aethos. BMC må ha sett Specialized sin variant og tenkt «Hold my Rivella.»
BMC Roadmachine Masterpiece er laget i de samme lokalene som Impec-syklene ble laget i. Impec-lab, som det nå kalles er BMCs eget forsknings- og utviklingslaboratorium der de prøver ut nye løsninger og lager prototyper på kort varsel.
Roadmachine Masterpiece er basert på entusiastsykkelen Roadmachine, designet av blant andre norske Torgny Fjeldskaar. Forskjellen er at Masterpiece-rammen er tunet og spikket på ned til den minste lille detalj og støpt i én del. Rammen kommer ferdig ut av karbonformen, uten noe behov for å pusse og file. Prosessen krever masse nøyaktig håndarbeid og mange timers finlegging av karbonmatter.
BMC sier de bruker en full arbeidsdag per ramme. Noe som tilsier at du nok blir ganske alene om å eie en slik hvis du klarer å hoste opp nok spenn.
BMC innrømmer at Masterpiece-rammen er for dyr og tidkrevende å lage til å bli et reelt salgbart produkt, men i et sykkelmarked som mer og mer tiltrekker seg rike samlere og entusiaster med breddfulle bankkontoer og sportsbiler i garasjen, er det rom for noen sykler som er laget uten tanke på kostnad.
Masterpiece-rammene er i følge BMC perfekte fra fødselen. Karbonrammen som kommer ut av formen har ikke bare en unik estetisk verdi, men den besitter også kjøreegenskaper som overgår deres egne sykler laget til profesjonelle syklister.
RoadMachine Masterpiece selges som et løst rammesett med BMCs eget styre- og stemoppsett og deres egne D-formede setepinne. Du kan velge mellom et stort utvalg styrebredder og stemlengder hvis du ønsker «å investere i en Masterpiece», som BMC sier.
Rammen er forøvrig lik en RoadMachine i geometri og løsninger. Den kommer selvfølgelig kun med skivebremser og har plass til dekk opp til minst 33 mm.
Rammevekten setter ingen nye rekorder, men er likevel lav med tanke på at dette er en blandeveissykkel med gode allround-egenskaper, også på grusen.
Rammen i størrelse 54 veier inn på 870 gram.
Gaffelen veier 405 gram og den spesielle setepinnen klokker inn på 135 gram.
Prisen for rammesettet er i kategorien for hvis du må spørre osv, men BMC opplyser at du må ut med 10 000 Euro for rammesettet.
Utover å gå inn i en sertifisert BMC-forhandler å bestille sykkelen kan du også kjøpe Roadmachine Masterpiece direkte på BMC-fabrikken i Grenchen i Sveits. Da får du også en gratis omvisning i bedriften og muligheten til å testsykle en tilsvarende sykkel sammen med en av BMCs medarbeidere.
Spør du pent kan du sikkert få prøve noen runder på BMC-velodromen tvers over gata, eller legge inn et KOM-forsøk i BMCs lokale klatring, Grenchenberg på drøye 10 kilometer og en snittstigning på 8 prosent. Du kan banne på at BMCs ingeniører har vært både opp og ned denne bakken på det som er av prototyper og produksjonssykler fra det sveitsiske merket.
Har du 110 000 kroner som brenner i lomma og opplever at utgiftene i hverdagen ikke helt strekker til, trenger du bare noen titalls tusen ekstra til hjul, sete, girsystem, bremser og dekk før du kan ta en BMC Masterpiece ut på din lokale sykkelvei.
Er du lei matt svarte sykler, eller synes 110 000 kroner for et rammesett er for simpelt kan du kanskje heller bruke aksje-utbyttet på en custom stålsykkel fra Portland i USA.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.