Norsktegnet supersykkel: Sveitsiske BMC satte nesten standarden for moderne blandeveissykler da de lanserte den originale Roadmachine-sykkelen i 2017. Nå kommer arvtageren. Linjene er like, bruksområdet er utvidet.
RAINMACHINE: Nye Roadmachine fungerer supert også i regn. Brede dekk og kraftige skivebremser gjør sykling i vått vær mindre ugreit. Øyvind Aas tester nye Roadmachine langs sveitsiske landeveier. Foto: Jérémie Reuiller.
Originalversjonen av BMC Roadmachine kombinerte integrert utseende, dekklaring, komfort og skivebremser på en måte få sykler hadde gjort tidligere. 2017-modellen av Roadmachine holder seg fortsatt godt sammenlignet med andre sykler med tilsvarende bruksområde, men tiden var likevel inne for en oppdatering. Nye Roadmachine ser ikke voldsomt annerledes ut enn originalen. Roadmachine, tegnet av norske Torgny Fjeldskaar klarer å kombinere futuristiske, moderne linjer med et ganske tidløst uttrykk.
Den største endringen fra forrige versjon finner vi i setestagene. De var før slanke, men ovale i høyde-retningen. Nå er de tynnere og helt flate. De møter også seterøret en centimeter lavere enn på forrige genera-sjon. BMC var blant pionerene når det kommer til lave setestag. Temposykkelen deres, Timemachine fra 2011 var blant de første syklene med denne konstruksjonen. De lave setestagene skal gi mer fleks i seterøret, mindre luftmotstand, samt et stivere og lettere baktriangel. I front har også gaffelen blitt satt på slankekur. Det høyre beinet er blitt tynnere, mens det venstre beinet, der bremsekaliperen sitter, er blitt forstørret. Overgangen mellom gaffel og ramme er gjort nettere.
Geometrien er endret på et par vesentlige områder. 2017-versjonen av Roadmachine kom med muligheten til å montere stemet ekstra lavt i forhold til overrøret, eller du kunne montere et ekstra topplokk for å få styret høyere. Den nye versjonen kommer med mer tradisjonell utforming av overgangen mellom styrerør, stem og overrør. Laveste mulige styrehøyde er noe høyere enn på forgjengeren. Dette gir større avstand mellom styrelagerne, noe som skal gi økt styrepresisjon og stivhet. BMC har også kortet inn rammelengden noe. Forholdet mellom rammelengde- og høyde (reach og stack) er nå lineært stigende oppover i størrelsene.
Gaffelens kronerør er flatt på sidene. Dette gjør det mulig å lede bremseslanger og eventuelle girledninger gjennom stemet, på innsiden av styrelagrene og ned i gaffelen eller rammen. Slangene og ledningene går under et eget lokk under stemet. De går ikke gjennom verken stem eller styre. Dette gjør det enkelt å bytte styreoppsett ved behov. Forrige generasjon Roadmachine var oppgitt til å ha 32 mm dekklaring. Den nye skal sluke minst 33 mm brede dekk.
Vi testet nye Roadmachine i åssidene over Solothurn og BMCs hovedkvarter i Grenchen, der glade sveitsiske kyr melker for osteprodusenten Emmentaler. Turen gikk på nystrøket asfalt, på gårdsveier så hullete som sveitserost og på et par korte strekker med rustikk grus. Det regnet tett i to av de fire timene vi var ute på veien. Med andre ord ganske optimale forhold for å teste en allsidig blandeveissykkel. BMC har laget en egen skjerm til å feste i et gjenget hull i setepinnen - en litt ekstra kraftig Assaver. Det er en dårlig erstatning for ordentlige skjermfester. En slik skjerm brekker lett når du går av eller på sykkelen. Skjermen var for ordens skyld ikke klar til vår testtur. Undertegnede testsyklist har tidligere testet forrige generasjon Roadmachine i størrelse 56 og sykler vanligvis på andre merkers sykler i denne størrelsen. På testturen syklet jeg størrelse 54 med stemet montert kun 2 mm fra helt i bunn. Jeg satt bra, men ville nok ha satt opp sykkelen med 120 mm stem i stedet for det 100 mm lange som kommer på 54-syklene som standard.
BMC Roadmachine kler en aggressiv sittestilling. Du skal ha bra følsomhet i rumpe og hender for å kjenne stor forskjell på Roadmachine og en rendyrket fellesstartracer. Ved stående sykling er det likevel tydelig at pendelen er noe større og tregere fra side til side enn tilsvarende er på f.eks BMC Teammachine. Lavt styre hjelper på dette, men det er gaffellengden som først og fremst bidrar her. Likevel er det inspirerende å jage opp klatringer. Veksling mellom stående og sittende føles intuitivt og uten at tyngdepunktet må justeres. På flater føles sykkelen kvikk og tempoglad både fra bukken og hendlene. Komforten med 28 mm dekk og 5 bar trykk er ikke oppsiktsvekkende, men likevel bedre enn for tilsvarende oppsett på mer skarpskodd rittverktøy. Vi kunne ane en viss forbedring i komforten i forhold til forrige generasjon, men dette er vanskelig å si uten å teste syklene side om side. Følelsen er uansett ikke av nummehet mot vibrasjoner. Det minner mer om spenstig fjæring med noe demping. De råflotte Enve-hjulene på vår testsykkel er høye, men føles trygge i sidevind. De er likevel mer tungstyrte enn hjul med lavere profil. Sykler du mye i høye fjell er hjul med lavere profil å foretrekke både oppover og nedover. Modellen 01 Two som kommer med Dura Ace Di2 kommer med Mavics Ksyrium Pro Carbon-hjul og noe lavere totalvekt. Lever du for de lange bakkene kan nok dette være et enda bedre valg enn den dyrere 01 One.
BMC Roadmachine er fortsatt supersykkelen for ambisiøse milslukere som er mer opptatt av selve syklinga enn rittresultater. Den er likevel mer enn rask nok til å gi deg de rittresultatene terskelwatten din fortjener - kanskje kan tryggheten på dårlig asfalt til og med gjøre at du overpresterer.
Toppmodellen testet her er rådyr, men rammeteknologien er tilgjengelig til vesentlig lavere pris. Velger du en av de rimeligere modellene, har du fortsatt en av markedets aller beste blandeveissykler.
BMC Roadmachine 01 One 2020
Fakta:
Vekt: 7550 gram/ rammevekt 895 gram
Pris: Ca 105 000 kroner
Web: bmc-switzerland.com
Størrelse testet: 54
Størrelse på testsyklist: 184 cm
Setehøyde: 77 cm
Vekt på tester: 75 kilo
Utstyr:
Ramme: BMC Premium TCC Endurance Carbon
Styre/stem: BMC ICS-stem og BMC RCB01 karbonstyre
Sete/setepinne: Fizik Aliante R5 Kium, BMC D-formet karbon 15 mm offset
Hjul/dekk: ENVE SES 4.5 AR Disc, Vittoria Corsa Control TLR G+, 28mm dekk
Drivverk/bremser: SRAM Red eTap AXS 2x12 m/46/33-krank og 10-33 kassett, 160/160 mm bremseskiver
Pluss: Føles som en stram rittsykkel, flott integrering av bremseslanger, enhetlig utseende, smart kjedefanger, komfortabel, brukervennlig stem/styre-integrering
Minus: Høy pris, ikke superlett, litt lite dekklaring for grussykling, Red eTap-kranken er dyr å bytte drev på, ingen ordentlige skjermfester
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.