Bianchi Specialissima Disc blir den nye sykkelen til Amund Grøndahl Jansen
Bianchi har ikke vært spesielt gode til å holde på hemmeligheten om at det kommer en skivebremsversjon av toppmodellen Specialissima. I går ble den formelt lansert.
VELKOMMEN ETTER: Bianchi lanserer nå Specialissima Disc, lovlig sent i dagens marked.
Lesetid: 4 minutter
Normalt sett er ikke oktober årstiden å lansere nye sykler på, men i annerledesåret 2020 er det både treukersritt og sykkellanseringer på løpende bånd.
Sist ut er Bianchi med sin nye versjon av den superlett allrounderen Specialissima - denne gangen med skivebremser.
Den store nyheten for denne sykkelen er selvsagt at den nå er lansert med skivebremser, lovlig sent på en lett allround-racer når vi sammenligner med resten av bransjen. Canyon var eksempelvis klare i 2016.
Men omtrent et halvår før Canyon tilbød alle sine sykler med skivebremser kåret vi like fullt Specialissima til en av de beste, om ikke den beste allroundraceren vi hadde syklet på - med felgbremser. Men forbrukere og amatører vil ha helt andre ting enn profsyklister, for kun ytterst sjelden har vi sett Bianchi-proffene bruke Specialissima.
Det har gjort den svært tungsolgt.
Før vi tar en nærmere titt på den nye toppmodellen til det som for mange er det eneste virkelige sykkelmerket i verden, Bianchi, la oss bare ta en kjapp nyhet. Bianchi har vært sykkelsponsor for Jumbo-Visma de siste årene, men fra og med 2021 blir de med Amund Grøndahl Jansen over til GreenEdge-lagene.
Modellen er helt klart lansert for å få laget over på Specialissima, Oltre synes å være «gjennom-markedsført».
Lettere, mer aero, integrerte strømper og vaiere
Bianchi er naturlig nok raus i omtalen av sin nye vidundersykkel, og superlativene er mange. Mens modellen de lanserte i 2015 var så klassisk vi kan få en landeveissykkel, med tradisjonell rammegeometri, runde rør, felgbremser, delvis utenpåliggende vaiere og ordinært styre og stem, er Specialissima 2021 blitt veldig mye mer ehh, 2021.
Rørformene på rammen kan kanskje virke lik for noen, men en skal ikke titte veldig nærme før en ser at sykkelen er konstruert for å tekkes moderne forventninger til aerodynamikk. Rørformene er lånt fra aerosykkelen Oltre, som har vært sykkelen Jumbo-Visma nærmest utelukkende har brukt de siste årene.
Som vanlig er det ikke bare rammeformen som er blitt mer aerodynamisk, også integrering av strømper og vaiere skal hjelpe på dette. Så lenge du bruker medfølgende FSA ACR styre og stem vil strømper og ledninger rutes gjennom styret, videre inn gjennom stemet og ned langs styrerøret inn i ramma.
Om du eventuelt kjøper rammesett og mekaniske gir mister du denne muligheten. Noter deg at styrerøret bruker styrelagerdiameter på 1,5 tommer både oppe og nede - ikke bare nede ved gaffelkrona. Krankhuset er igjen pressfit, en standard vi har sett at flere merker nå går vekk fra.
Ellers melder Bianchi at de har økt dekklaringen fra 25 til 28 mm, noe som må sies å være lite for 2021. Setepinneklemmen har gått fra å være en klassisk klemme til nå å bli en kile, og det gir skjøten mellom sete-og overrør en liten bulk.
Rammevekten hevder Bianchi å være på 750 gram for en sykkel i størrelse medium, og da er rammen veid med lakk. Gaffelen skal ha en matchvekt på 370 gram.
Hva mer?
Bianchi er både kryptiske og lite informative i pressemeldingen som nå er delt med all verdens sykkelpresse, og telefonene som er gjort på bakrommet avslører ikke særlig mye mer om sykkelen.
Etter kort graving i teksten fra produsenten noterer vi oss at sykkelen er fem millimeter lavere i fronten enn den forrige Specialissimaen, og nå med identisk geometri som Oltre. Versjonen som GreenEdge-lagene skal sykle på er angivelig 80 gram lettere enn resten av rammene - en spesiallakk i få farger sørger for det.
Sykkelen kan også få i custom-lakk, eller leveres i et sett med spesialfarger. Leveringstid på sykler i customlakk er ikke kjent, men trolig italiensk.
Priser på sykkelen er ikke klart, men den forrige toppmodellen hadde en pris på 95000 kroner i 2016. Siden den gang har vi fått to solide prishopp på sykler - og et tredje er ventet å følge nå til våren. Sannsynligvis vil toppmodellen havne et sted mellom 140-160000 kroner.
Sykkelen selgs komplett i varianter med Super Record EPS, Dura-Ace Di2, SRAM Red eTap AXS, Ultegra Di2 og mekanisk Ultegra. Sykkelen vil også bli tilgjengelig som rammesett, og leveres i syv størrelser, fra 47 helt opp til 61.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.