Diamants Pinnacle R2 og R1 har vi flere ganger omtalt som fabelaktige sykler til en god pris. Vi har også stilt spørsmål ved hvordan sykkelen gjør det i det lange løp, for her er det mange ukjente deler.
Vår testpilot David er en råsterk amatørrytter, som ble satt på oppgaven. David er testdåren som stiller spørsmålene ti vise ikke kan svare på, noe som med tiden skjedde med Pinnacle R1.
For rammen er god som gull, sykkelen leverer det den skal i enhver tenkelig situasjon, og så lenge alt er som det skal har du ingen annen unnskyldning enn dine egne ben om du ikke er først over målstreken.
I denne testen ønsket vi å finne ut av hvordan delene på sykkelen klarte seg gjennom en hel sesong, når den ble brukt av en rytter med et aktivt ritt-og reiseprogram. Noen var ikke som forventet, men mange av delene klarte seg langt bedre enn forventet.
Som nevnt lenger oppe er rammen en meget god ramme. Men sett bort i fra kjørefølelsen, etter en lang og røff sesong ser sykkelen fortsatt nesten ny ut. Vi har tidligere sett mange rimelige serieproduserte rammer se grusomme ut etter en sesong, men her er det god kvalitet tvers igjennom.
Altfor ofte ser vi lakk skalle av på underrøret, etter steinsprut fra bakken. Her ser vi ikke et lite hakk en gang. Områder der strømper gnisser, eller flatene rundt der hurtigkoblingene strammer er også steder der vi ser lakk skrelles av, for så å spre seg videre på sykkelen. Nok en gang, null problem på denne modellen.
LETTE OG BRA: Hurtigkoblingene vi var redde for ble i spinkleste laget sto sin prøve i 2014.
Også hjulene har vist seg å klare seg bedre enn forventet. Hjullagerene, både foran og bak virker uberørt av sesongen. Bosset røk i løpet av testen, les mer nedenfor.
Hurtigkoblingene på sykkelen var også noe vi fryktet skulle bli for spinkelt. Disse har for sikkerhets skyld blitt testet på flere runder med sykkelkross, så ja, de funker mer enn godt nok tross sin lave vekt.
FOR MANGE SMÅFEIL
Men når vi skriver september er det mange små ting med sykkelen som gjør at ikke klarer å se oss helt fornøyde.
Tidlig røk det et kranklager. Lageret bråkte så mye at det var en plage for det som måtte være av reisefølge i nærheten. At denne feilen kan oppstå med PF30-lager som her er benyttet er ikke uvanlig, men det oppstår oftere med rimelige lagere enn med dyre.
KAPUTT: Kranklageret røk tidlig. Fenomenet med PF30 kranklager som går i stykker er ikke ukjent for bransjen, uansett sykkelmerke.
Bremseklossene som satt på sykkelen hylte, høyt, og måtte byttes. Også bremsekaliperene var ufolsomme, disse lugget veldig, enten vi brukte karbon-eller aluminiumshjul. Løsningen ble til slutt å bytte kaliperne med noen gamle Dura Ace-kalipere vi fant i deleskuffen. TRP-bremsene har fungert som forventet tidligere, men vi mener sykler i denne prisklassen fortjener samme kvalitet som på resten av girutstyret, nemlig RED.
BYTTET: De originale bremsekaliperene fungerte ikke godt nok på denne sykkelen. En gammel kaliper fra Dura Ace løste saken.
I slutten av juni måned røk også bosset på sykkelen, på toppen av et fjell i Slovenia. Vi kan ikke klandre Diamant for hvor vi befant oss, men når dette er noe vi har sett skje med tilvarende boss mer enn én gang, får vi manglende tillitt til C4-hjul. Inni bosset var det bare metallspon og grader å finne.
FILLEBITER: Bosset varte snaut 3000 km, og røk på verst tenkelige tidspunkt.
Setepinnen holdt ikke setet godt nok på plass. Dette er første gang vi har hatt problemer med en C4-pinne, så vi velger å tro at dette var et mandagsprodukt. C4 sin komponentrekke er for øvrig meget gode.
Deler har blitt erstattet uten å nøle, og skaperne av sykkelen har vært flinke til å fortelle om utviklingen av merket, sin filosofi, og hvorfor slike feil kan oppstå.
For aktive syklister er det helt normalt med vedlikehold og delebytte, særlig for ryttere over 80 kg som deltar på mange ritt i løpet av en sesong.
Men i dette tilfellet synes vi det har vært mange småfeil.
OPPSUMMERT
Sykler med den rammen som Diamant her har valgt, har flere ganger gjort det skarpt, i tillegg til å være testvinner i Landeveis tester. Det betyr at Diamant har valgt en god grunnmur, men i fortsettelsen er ikke produktet godt nok. Vi mener rammen er den beste du finner på norske husmerker vi har testet.
I jakten på lav vekt og god pris mener vi Diamant gått for langt. En lett rytter med gjennomsnittlig antall timer på sykkelen i en sesong vil kanskje ikke være for plaget av deler som ryker. Men kjøper du sykkel for å ha i mange år, må du dessverre ta ødelagte deler med i betraktningen, tidligere enn om sykkelen hadde hatt deler fra mer anerkjente leverandører. Det synes ikke vi er godt nok, enten du velger en rimelig eller dyr sykkel.
Hvorfor ikke bare holde seg til noe en vet virker? Det har jo Diamant tross alt gjort med rammen. Hadde vi satt på en rendyrket Dura Ace-gruppe ville trolig sykkelen vært helt uten skadeplager.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.