Les også: Dette er David
Både setet og setepinnen som følger med sykkelen er av Gresvigs eget husmerke C4. Vi har ved flere anledninger kommentert dette i positiv retning, komponentene har både hatt lav vekt og god funksjon, samt vært priset edruelig.
Setet som opprinnelig satt på sykkelen ble tidlig byttet ut. Denne setemodellen har en ubehagelig skarp kant rundt hele setet, mens selve sitteflaten har tynn polstring. Dette setet ser vi ikke ofte ute på veien, med en enkel årsak. Den skarpe kanten gnager mot innsiden av lårene. Vi klarer ikke helt å se hvilke fordeler et slikt sete skulle kunne gi, annet enn lav vekt.
Å finne sitt favorittsete er en høyst personlig affære, og det er helt sikkert enkelte som vil oppleve dette som sin favoritt. Likevel, vi mener et sete med en mer tradisjonell form, med inspirasjon hentet fra populære modeller ville vært et smartere valg. Prologo Scratch, Selle Italia SLR eller Fizik Aliante er alle eksempler på seteformer som kunne gjort bedre nytte.
ERSTATTET KNIRKETE KRANKLAGER, KJENT BRANSJEPROBLEM
Landeveissykler var lenge velsignet med kun to standarder på kranklager, mens det i dag er en stor mengde ulike kranklagre å få tak i. Først litt historie: Diamants ramme bruker en standard som kalles PF30, eller Pressfit 30. Originalversjonen av denne kranklagerdimensjonen kalles BB30, en standard utviklet av Cannondale. Kort forklart: To store kranklagre presses inn i rammen, og en krankaksling på hele 30mm skal gi en råstiv krank.
PF30 er en avart av dette, der lagrene er presset inn i to plastkopper, som så festes i rammen. Grunnen til at produsentene kom opp med denne løsningen, er at toleransene til en BB30-krank er svært små. Sjansen for at lagere blir sittende skjevt eller lignende er absolutt til stede, og dette skjer også jevnlig.
Problemet?
Knirking, og mer motstand. Vi har sett utallige sykler med BB30-lagre der dette skjer, og det oppstår til stadighet. Knirking kan selvsagt skyldes billige og dårlige kulelagre, men dette er ironisk nok snarere unntaket enn regelen.
Problemet er langt mindre med PF30-standarden, men det kan skje der også. Davids Diamant fikk den umiskjennelige knirkingen tidlig, og vi tok en prat med mannen bak syklene, Espen Wethe, i Gresvig. Han er ikke ukjent med at dette kan skje, og forteller i en e-post til Landevei:
– Heisan! Jeg er borti dette fra tid til annen på PF30. Jeg sender dere et nytt lager. Det er lett å bytte. Den venstre krankarmen strammes til 50nm, forteller han, og kommer samtidig med en anmodning når sykler skal vaskes:
– NB: aldri bruk høytrykk, og selv med hageslange, aldri rett strålen mot lagere på kranken, navene eller styret. Da presses vannet gjennom pakningene og fettet vaskes ut. Min egen jobbsykkel der jeg tester en jallakrank vaskes aldri, og lagrene varer nesten evig, selv i bruk i konstant saltlake.
Etter lagerbyttet har igjen kranken vært hundre prosent knirkefri, til alles glede.
STRØKEN RAMME
Rammen er den samme som sitter på Diamants rimelige modeller også, og dette er en ramme som har fått mengder med ros hos oss tidligere. Men over lang tid er det ofte en del skavanker som dukker opp. Lakkslitasje, lakk som skaller av og riper dukker ofte opp. I tillegg finner vi ofte steder der vaiere og strømper gnisser men hvor de ikke burde gjort det.
På flere sykler har vi sett at kontaktflatene mellom hurtigkoblingene til hjulene med tiden har blitt så slitt at det til slutt har vært umulig å feste hjulene i det hele tatt.
Uansett, så langt er det ikke dukket opp noen problemer med denne rammen i det hele tatt. Vi er ofte skeptisk til løsninger slik vi ser på styrerøret, der strømpene er tredd tvers igjennom. Dette gir gode muligheter for knirkende gnissing. Selve rammen ser fortsatt nesten ny ut.
Følg med videre for å se hvordan sykkelen holder stand!