Treks nye Madone SLR har en ramme helt utenom det vanlige
Siste generasjon av Trek sin aerosykkel, Madone SLR, er en sykkel som virkelig skiller seg ut i mengden. Den nye sykkelen har ekstra hull og demping i seterøret. PR-bildene tok amerikanerne i Norge.
SPEKTAKULÆR: Trek var i Norge for å fotografere den nye sykkelen, som mildt sagt er iøynefallende. Foto: Trek
Lesetid: 5 minutter
I forbindelse med Tour de France-starten har Trek lansert sin nye Madone SLR, og den har et mer ellevilt utseende enn noen gang tidligere.
Som forventet sier de at det er den raskeste sykkelen de noen gang har laget, noe annet ville ha vært rart, så klart.
I forhold til forrige generasjon Madone hevder Trek at den nye sykkelen sparer ett minutt per time ved sykling i 45 km/t.
Trek har hentet marginer både ved å lage en helt ny Madone-ramme og ved å lage et nytt intregrert styreoppsett som både skal være mer aerodynamisk på egenhånd, men også sørge for at du kan sitte i en mer aerodynamisk sittestilling.
Nye kammtail profiler
Trek har brukt helt nye såkalt Kammtail-profiler i den nye rammen. Trek var blant de første til å benytte slike avkappede vingeprofiler i sine aerosykler.
En kammtail-profil er et vingeformet rør der den avsmalende halen er kappet av - i vindtunnel har dette vist seg å gi nesten like aeroegenskaper som om vingehalen fortsatt var der.
Styrerøret har blitt gjort smalere og dypere. Gaffelen har også dypere bein og er mer hjulbeint enn vi har sett tidligere.
Underrøret er både smalt og ekstra dypt. Krankpartiet er massivt og inkluderer en fylling mellom under- og seterør som nesten går helt opp til frontgirfestet. Dette er en detalj som ikke var lov før UCI lempet på reglene for rammedesign i fjor.
Seterøret er også smalt og dypt, med en tydelig utskjæring rundt bakhjulet. Mest unikt er det likevel at seterøret ikke går helt opp til overrøret med festes i setestagene et stykke nedenfor.
Setestagene på sin side kommer ut av overrøret et stykke foran setemasten, som minner om det vi har sett fra Trek i mange år nå. Trek holder på den semiintegrerte setemastløsningen - der et kort og integrert setetårn er tilpasset en tilhørende kort og vingeformet setepinne.
IsoSpeed er borte
Den spesielle konstruksjonen der seterøret festes i setestagene fører til at setetårnet og setet kan flekse ganske mye nedover ved slag.
Løsningen har en del til felles med Treks tidligere IsoSpeed-løsning, men denne løsningen er uten bevegelige deler og vesentlig lettere enn IsoSpeed-mekanismen på forrige generasjon Madone.
Den nye løsningen har fått navnet IsoFlow.
Trek skriver at den nye løsningen flekser over humper, sparer vekt i forhold til forgjengeren og er mer aerodynamisk.
Mer aero styreoppsett med gravel-flair
I tillegg til de nye aeroprofilene på rammen har Trek konstruert et helt nytt styreoppsett som også skal være mer aerodynamisk enn tidligere varianter.
Selve styrefasongen er inspirert av de siste årenes trend på gravelsykler og også de siste årenes trend i proffeltet på landeveien. Styret har flair - altså utsving nede kjenner vi fra gravelsykler.
At styret er smalere ved hendlene enn det som har vært vanlig tidligere er noe vi har sett proffene har gjort i flere år allerede. Et smalere styre er mer aero enn bredere.
Ved å gjøre nedre del av bukken bredere enn øvre del oppnår Trek det beste fra to verdener. Smalt styre ved hendlene der man sitter mest og tre centimeter bredere styre nederst som gir maks moment i spurter og mer kontroll i utforkjøringer.
Styret er så klart helintregrert med stem og styre i ett. Bremseslanger og eventuelle girledninger går også gjennom styre, stem og styrelager.
Du kan ikke bruke nye Madone med mekaniske girsystemer.
I forhold til forrige generasjon Madone SLR oppgir Trek at den nye rammen, inkludert styreoppsettet, er 300 gram lettere.
Trek har gitt nye Madone et krankhus tilpasset kranklagerstandarden T47. Dette er en standardstørrelse som regnes som både robust og allsidig med tanke på krankakslinger og utvalget kranklager.
Begrenset dekklaring
Dekklaringen er oppgitt til å være på maks 28 mm, noe som kanskje gjør at det ikke er aktuelt å bruke nye Madone i Paris-Roubaix. Det blir spennende å se om Trek-laget kommer til å bruke den på årets femte etappe i Tour De France. Denne etappen inkluderer en del av de kjente brosteinspartiene fra den brutale vårklassikeren.
Det kan også hende at det er plass til 30 mm dekk uten problemer, men at Trek oppgir 28 mm som maksbredde for å være på den sikre siden med tanke på hvor store forskjeller det kan være på felgbredder og reelle dekkbredder for tiden.
Mange størrelser
Da nye Madone SLR er en rittorientert aerosykkel har Trek gitt den sin aggressive H1,5-geometri.
Forholdstallet mellom stack or reach er på lave 1,4 på størrelse 54, 1,43 på størrelse 56 og nærmere 1,47 på størrelse 58. Sykkelen blir laget i hele åtte størrelser, fra 47 til 62.
Trek tok også turen til norske fjell for å fotografere den nye Madone SLR.
Nye Madone kommer i seks modeller.
Vekten er oppgitt av Trek og er for størrelse 56, bortsett fra for Madone SLR 9 som er veid i størrelse 54.
Madone SLR 9 eTap: 162 999 kroner - 7,4 kilo
Madone SLR 9: 152 999 kroner - 7,1 kilo
Madone SLR 7 eTap: 113 999 kroner - 7,8 kilo
Madone SLR 7: 109 999 kroner - 7,5 kilo
Madone SLR 6 eTap: 88 999 kroner - 8,0 kilo
Madone SLR 6: 81 499 kroner - 7,8 kilo
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.