SYNLIG: Trek har valgt friske logoer på en tilsynelatende svart ramme. Foto: Henrik Alpers
Trek Émonda ALR 5
PRIS: 17.000 kroner
VEKT: 8460 gram
STØRRELSE TESTET: 58 cm
IMPORTØR: Foss Sykler
RAMME: Trek Emonda ALR Ultralett 300 Series Alpha Aluminum
STYRE: Bontrager Race VR-C
STEM: Bontrager Elite
SETE: Bontrager Paradigm Race
GIR: Shimano 105 5800
KRANK: Shimano 105, 50/34 (kompakt)
KASSETT: Shimano 105 11–28, 11-delt
BREMSER: Shimano 105
HJUL: Bontrager TLR
DEKK: Bontrager R1 23mm
TREK ÉMONDA er en av verdens letteste serieproduserte sykler, og Émonda ALR skal være det samme i aluminiumsklassen. Trek hevder rammevekten i størrelse 56 er 1050 gram, noe som er sjeldent lavt for alurammer, særlig i denne størrelsen og denne prisklassen.
Sykkelen er bygget med H2-geometri, som er litt høyere i fronten og kortere i overrøret enn pro syklene. Dette er helt korrekt i dette segmentet. Visuelt sett gir sykkelen oss en skikkelig godfølelse. Det er vanskelig å se av bildene, men lakken med glittereffekt ser vanvittig stilig ut når solen skinner.
Titter vi på kjedestaget ser vi at Trek har lagt inn sin «Duotrap», enheten som lar deg måle både fart og kadens uten påmonterte deler. Sveiselarvene er også så minimale de får blitt, med unntak av krankhuset. Strømper og vaiere ligger utenpå rammen. Noe vi mener bør endres. Dette bør være standard på det Trek selv mener er inngangsporten til dyre sykler.
Ute på veien er Émonda en litt mer fintunet variant av CAAD 12. Med dette mener vi at det er mer snert på ere områder. Det er mer fraspark på flatene, og et område vi særlig merker forskjell er nedover. Sykkelen er dønn stabil uansett hastighet, men den er også vesentlig morsommere når svingene kommer tett på. I et gateritt, eller i skarpe svinger uansett hva du driver med, oppleves sykkelen som den mest robuste i denne testen.
Trek leverer en flott rittsykkel i aluminium. Vi skulle dog ønske prisen var noe lavere, for da hadde vi snakket om en reell markedsleder.
Det er simpelthen gøy å presse den, og kjenne den kilende følelsen av at du ikke tør å presse sykkelen til det den er god for. Treks Émonda er definitivt hardere enn sin konkurrent fra Cannondale. Akkurat dette er aluminiums-syklenes store problem. Plassering-, kvalitet- og styrke på karbonduken gir andre muligheter til å bygge inn komfort enn man har med aluminium.
Dette har ikke Trek fått til på denne modellen. Synd, for storebror Émonda er en behagelig sykkel. Stivheten og responsen ellers er upåklagelig, men det går nt an å få begge deler i samme pakke. Sykkelen leveres med 23 mm dekk, noe som bør være passé i 2016. Hjulene fra Bontrager leverer varene, men de kan være litt trege i klatringene.
Trek har levert et godt stykke arbeid med sin nye Émonda ALR, men taper i forhold til konkurrenten fra Cannondale. Den er gjerrigere utstyrt, og røffere i bruk.
Skal du bare ha ramme og bygge selv har du et særdeles lett utgangspunkt, men det er nå en gang hele sykler vi tester. Som en rittsykkel mener vi dette er testens beste. Det er simpelthen mer råskap og vilje i Émonda, noe som kommer godt med når en skal konkurrere.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.