Derfor har vi lite å bidra med når det kommer til hvordan sykkelen oppfører seg i lange, bratte klatringer og utforkjøringer. Når det er sagt, er det plenty av veier i skogsområdene rundt Berlin. Sykkelen fikk også kjørt seg i Garmin Velothon Berlin. Mer om hvordan vi opplevde denne 12 mil lange folkefesten i pøsregn får du lese om i en egen sak senere denne uken!
For landeveis utsendte svarte stillingen til forventingene om å være komfortabel. Selv med massevis av yoga-timer på samvittigheten, har jeg ikke klart å myke opp kroppen nok til å sitte ordentlig behagelig på en aggressiv landeveissykkel over lengre tid. På Endurace CF kunne jeg montere styrefremspringet i laveste mulige posisjon og likevel sitte oppreist.
Faktisk litt for oppreist.
For å se det fra den lyse siden, gjorde det at jeg holdt ut hele Garmin Velothon Berlin med hendene plantet nede i bukken. Da ble sittestillingen perfekt. Det er nok mange der ute som kunne hatt godt av en mer oppreist sittestilling på sykkelen, det gjør langturen mer behagelig samtidig som det ikke nødvendigvis går på bekostning av farten.
Sykkelen føles stiv og responsiv i spurt. Den er ikke blant de kvikkeste, og er litt tung å dra i gang. Det kan skyldes at en mer fremoverlent sittestilling gjerne gir mer watt i pedalene når man reiser seg.
De støtdempende egenskapene er selvsagt helt overlegne. Sykkelen trives godt på dårlig vei. Vurderer du å sykle amatørversjonen av en av vårklassikerne, for eksempel Paris-Roubaix Challenge, er en sykkel av Endurace CF sitt kaliber et godt valg. Vi skulle gjerne testet sykkelen med 23 millimeter dekk også. Vi vet ikke om 25 millimeterne kamuflerer rammens egenskaper, men det er ingen tvil om at når man legger sammen fleks i ramme, fleks i setepinne og store dekk, så flyr sykkelen nærmest som en luftpute på ruglete underlag.
Kort fortalt er dette sykkelen for deg som sykler mye lange turer og liker å ha det komfortabelt på veien. Det er ikke sykkelen for deg som sykler gateritt og ønsker ekstrem respons og tydelige tilbakemeldinger fra underlaget.
Mye for pengene
Ramme og gaffel veier, i følge Canyon 1470 gram. De ulike Endurace CF-modellene leveres med samme utstyr med unntak av nav og gir/bremser. DT Swiss R23 Spline-hjulsettet veier fra litt over 1600 gram. Totalvekten på Dura Ace-modellen er så vidt under syv kilo. Sykkelen koster fra 10959 kroner med Shimano 105 utstyr. Toppmodellen med Dura Ace ligger på i overkant av 19000 kroner.
Det er en tilnærmet uslåelig. Vårt beste kjøps-tips må være Ultegra-modellen til 13009 kroner. Her får du akkurat det du trenger, prisdifferansen opp til Dura Ace-modellen er ikke verdt det da både vekt og ytelse er nærmest lik. Og, ja, vi har prøvd begge variantene. Tyskerne kan ellers glede espresso-drikkende nordmenn, som har blakket seg på den nyeste Rapha-kolleksjonen, med at de også finnes en prisgunstig Campagnolo Chorus-versjon også. Endurace CF kan bestilles nå, men sendes ikke ut til kunde før i slutten av juni.