GF01 er samme karbonsykkel som dundrer over kampesteinene i Arenbergskogen, GF02 er den grove aluminiumslillebroren med mulighet for ennå feitere dekk. Vi har ikke testsyklet modellen ennå, men ønsker i denne omgang å synse litt om hva ”Granfondo”-kategorien egentlig er.
Komfort-/endurance-/klassikersykler
Om det er markedet eller markedsføringsavdelingene som kom opp med komfortsykkelsegmentet er uvisst, men det kan uansett være gunstig for alle parter. Produsentene har plutselig fått en helt ny kategori av dyre sykler å selge. Egenskapene har nemlig vært tilgjengelig lenge, men tilbudt blant de aller billigste modellene.
Tjukkassykkel
Høyere front, mer stabilitet og lengre akselavstand har vært forbeholdt herrer med bart, dårlig rygg og stor mage. Om man i stedet kobler denne typen sykler mot sesongens største manndomsprøver, de belgiske vårklassikerne, får pipa en annen låt. Når Sagan, Hushovd og Cancellara blir sett på Synapse, Granfondo og Domane fra sine respektive sponsorer, øker respekten for denne kategorien blant meg og deg.
Og den indre proffen i oss blir litt mindre fremmed for å vurdere en litt mer komfortabel sykkel.
Sponsorene har uansett måtte tilby modifiserte sykler til vårklassikerne, særlig for å få plass til større dekk, og har benyttet ulike tilnærminger. Akselavstand og kjedestagslengde ble ofte økt ved å bytte dropouts i baktriangelet, evt i kombinasjon med en annen gaffel.
Cyclocrossrammer har blitt flittig brukt, ofte komplett med cantileverbremser og ekstra bremsehåndtak. Nå har de i stedet utviklet modeller til proffene dedikert for denne bruken, men disse tilbys også forbrukerne.
Pynte brura
Det var likevel først når komfortkategorien ble til "klassikersykler" at brura var pynta nok til å bli vurdert av stilbevisste landeveissyklister. For brede dekk og litt høyere front er nok det beste for de fleste av oss. Produsentene får dermed mulighet til å presse slike sykler til de kresne og betalingsvillige massene.
Sveitsisk komfort
BMC har jobbet med komfort lenge, men med Granfondo har de tatt komfort et godt steg videre. GF01 er, både med og uten skivebremser, en tradisjonell landeveissykkel med plass til maks 28 millimeter dekk. Men med GF02 Disc utfordres definisjonen på en tradisjonell racer. Er BMC GF02, utstyrt med glatte 35 millimeter dekk, en landeveissykkel? Det er ikke så farlig om den er det, men det interessante er glidningen vi nå ser.
Crossover
GF02 kan nemlig like godt omtales som en sykkelkrossmodell for landeveien. En ny felles bremseplattform (skivebremser) er i ferd med å viske ut forskjellene mellom to sykkeltyper. Landeveissykler har vært klart definert av rammer uten plass, eller bremser, til å takle bredere dekk enn 23-28 mm. Tradisjonelle bremser og bremsehåndtak har nemlig ikke tillatt å eksperimentere med grovere dekk.
En sykkel med 32-35 mm dekk, bukkestyre og cantileverbremser har vært en sykkelkross. Geometriforskjeller som høyere krankhus er også i ferd med å endres hos mange sykkelkrossmodeller, noe som ytterligere bidrar til å smelte kategoriene sammen.
GF02 Disc er modellen som skiller seg mest ut fra de andre Granfondoene, den har fått 425 mm lange kjedestag som er typisk for sykkelkross. Den økte akselavstanden dette medfører gir bedre stabilitet, men også litt tregere styring.
Alle de andre GF-versjonene har til sammenligning 412 mm, mens Teammachine SLR01 har 402 mm lange kjedestag. GF02 Disc har også lavere styrerør, og faktisk netto litt lavere front enn de andre, men fortsatt ca 10 mm høyere stack (front) enn de andre landeveissyklene til BMC.
Felgbremsversjonene av begge Granfondo-modellene tar inntil 28 mm dekkbredde. Skiveversjonen av GF02 leveres derimot med 35 mm dekk. Det er noe helt annet enn et standard landeveisdekk på 23 mm, men et slikt dekk både tillater og krever lavere lufttrykk. Samme snert som et smalere dekk får du ikke, men svingegenskapene og komforten i et så stort dekk er imponerende.
GF02 disc kommer i to versjoner, begge med aluminiumsramme. Utstyrt med mekanisk Ultegra 6800 gruppe, DT-Swiss 1900 hjul og mekaniske skivebremser fra Shimano veier sykkelen 9 kg. Den leveres også i en rimeligere 105-versjon.
Identitetskrise
Det interessante blir kanskje å se hvor mange som kjøper en slik komfortsykkel. En dyr og spesialisert klassikersykkel som GF01 Disc er kanskje ikke det letteste kjøpet å forsvare. Selv om du vet at en Audi Quattro er en mer fornuftig bil på de dårlige veiene du kjører, er det noe som stritter i mot om det betyr at Porschen i garasjen må selges.
Selv i verdens rikeste land kan det være vanskelig å forsvare å ha en dedikert klatresykkel, temposykkel, klassikersykkel, aerodynamisk fellesstartsykkel i tillegg til alle de andre syklene dine. Om man likevel måtte nøye seg med en sykkel, er det slett ikke sikkert at en Granfondo er noe dumt valg.
Vi håper å få testet Granfondo mot flere andre i samme kategori til Landevei i 2014.
Keiserens nye klær
Med GF02 Disc leverer BMC en sykkel som like godt kan passe inn som en sykkelkross- eller landeveissykkel. Om dette er bevisst for å utfordre hva vi ser på som det ene eller andre vet vi ikke. Med inntoget til skivebremser og endrede geometritrender forsvinner i alle fall en god del av skillet mellom de to kategoriene.