HARDING: Ridley har valgt harde, diamantformede rør på sin Ridley Fenix. Dette gjør at rammen tåler mer ved slag og støt.
Lesetid: 4 minutter
Av de seks syklene som er prøvekjørt i denne testen, har Ridley Fenix en spisskompetanse som gjør den til «beste rittsykkel». Testens vinner presenteres i morgen.
NB: Vi har testet en modell med Ultegra Di2, som kun er tilgjengelig for enkelte markeder. I Norge selges modellen med mekanisk Ultegra 6800.
Ridley Fenix Disc C10 Pris: 32990 kroner med Ultegra, ca 38990 med Di2 Vekt: 8490 gram Størrelse testet: 58 Importør: Racing Depot
På ingen måte utslagsgivende, men kjekt å vite:
PLUSS: 52/36-kranken fra Rotor er både stilig og funksjonell, leken, spenstig og rask, smart markør på setepinnen, enkel og funksjonell som bare de beste rittsyklene kan være.
MINUS: Hard kjørefølelse, 105-kassett, skiver uten kjøleribber, kunne vært 10 prosent rimeligere.
Vi har tidligere testet Ridley Fenix uten skivebremser, og møtte en komfortabel rittsykkel. En ramme med skivebremser må stives av og bygges på en annen måte enn konvensjonelle rammer, og Ridley har på et eller annet sted ikke klart å overføre de vibrasjonsdempende egenskapene fra den vanlige Fenixen, dette er en hard reise. Hva slags sykkel er Ridley Fenix Disc C10 da? Enn sykkel som er til forveksling lik våre vanlige landeveissykler, bortsett fra at den stopper når vi vil.
Dette er en lynrask sykkel som reagerer på det minste vink når vi tråkker til. Det er spenst, nerve og masse energi i rammen, så når skiltspurten går får vi tydelige tilbakemeldinger når vi girer, mann og sykkel er i ett. Dette er en sykkel som klatrer på samme måte som vi ville forventet av en sykkel snappet ut av lageret til Lotto-Soudal. Vi spinner lett opp bakkene, og vi vet vi får det «ekstra» skyvet når vi reiser oss.
Sykkelen er pinne stiv når vi legger oss over i svingene, og vi sitter på en stabil tohjuling. Det er kun i de aller krappeste svingene med sjikaneform at vi kunne ønsket oss en noe raskere sykkel, men da er det bra høy fart vi snakker om.
Ridley Fenix Disc er utstyrt med tanke på å lage en så rask sykkel som mulig. Det er plass til store og volumiøse dekk, men det er satt på 25mm for god balanse mellom vekt, akselerasjon og komfort. Vi berømmer Ridleys valg av krankutveksling, 52-36 er en mellomting av kompakt-og vanlig krank, et klart førstevalg. Du har nesten like tunge gir som en vanlig krank og like lette som en kompaktkrank, men slipper å velge et ytterpunkt.
Denne standarden kommer på stadig flere modeller. Sykkelen har et gammeldags styre hva gjelder fasong, men dette setter hele kroppen i et slags aggressivt rittmodus. Skal det gå fort er det enkle det beste. De har også satt på et sete med tykk polstring, som i hovedsak er det punktet på sykkelen som tar unna da hardeste støtene fra underlaget.
SMART: Krank med 52-36 utveksling er det aller beste kompromisset du får. Pluss i margen for dette.
La oss oppsummere: Med Ridley Fenix sitter vi igjen med en fabelaktig rittsykkel modernisert med skivebremser. Sykkelen dirrer etter å bli tatt med ut på hardkjør, og om den får startnekt på grunn av sine skivebremser er det akkurat som om den sier: «Bare vent gutta, så fort jeg er legal skal jeg kjøre fletta av dere og enda litt til».
Vil du ha en sykkel med skivebremser som har ett knepp mer avslappet geomteri enn de mest aggressive syklene er Ridley Fenix Disc C10 et strøkent alternativ.
NB: Vi har testet en modell med Ultegra Di2, som kun er tilgjengelig for enkelte markeder. I Norge selges modellen med mekanisk Ultegra 6800.
MÅLBAR: Ridley har satt på en ekstra ring på setepinnen, kjekk til å markere setehøyden for deg som reiser litt.
OLD SCHOOL: Styret fra 4za har en gammeldags form, som vekker rittsyklisten i oss. Det finnes mer behagelige styrer, men det fungerer godt det her også.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.