Forrige sykkel ble en blunder. Merida viser at de har tatt lærdom fra det
Toppmodellen Merida Scultura kommer med flere forbedringer, blant annet på vekta. Merida viser godt at de har tatt til seg tilbakemeldingene fra den forrige utgaven av sykkelen.
SPLITTER NY: Meridas nye Scultura har fått nytt design, i tillegg til andre store forbedringer. Alle bilder: Henrik Alpers
Lesetid: 5 minutter
Landevei var ikke umiddelbart tilfreds med forrige generasjon Scultura fra Merida, særlig ikke da generasjon to var en klar testvinner i en av våre første sykkeltester.
Nye Scultura, den fjerde i rekken, ble lansert i forbindelse med åpningen av Giro d’Italia. Landevei var til stede for å ta nyskapningen nærmere i øyesyn.
Toppmodell
Den nye toppmodellen kommer med to ulike rammemodeller. Scultura Team er den modellen som Lampre-Merida vil bruke, en modell der rammevekten er på snaut 750 gram i størrelse medium.
Ramme og gaffel veier til sammen under kiloen, så det er definitivt lette saker de byr på.
Til deg som vil rope høyt ut at du har noe av det letteste som er å oppdrive på markedet lanserer Merida også Scultura 9000, en ramme som er ytterligere 70-90 gram lettere.
Denne modellen er så lett at den blir for skjør for proffene å bruke, den vil simpelthen ikke tåle belastningen av å sitte i et takstativ eller ha en rytter som hviler seg på overrøret. Selv om det finnes lettere rammer i sågar horrible prisklasser, Merida mener at vekten på 750 gram for en ramme er det letteste det går an å lage en serieprodusert sykkel i 2015.
Merida er en av verdens største rammeprodusenter, så de vet trolig hva de snakker om.
Kuriosa #1: For deg som synes det virker skummelt å klemme på en ramme fordi den gir etter, det er slettes ikke rart. De tynneste veggene på nye Scultura er bare 0,4 millimeter tykke!
Kuriosa #2: Det går med 10- 15 arbeidstimer med manuelt arbeid for å lage en ny Scultura. Til produksjon av en rimelig og tyngre ramme kan en nøye seg med halvparten.
Komfortabel og mer aerodynamisk
Forrige generasjon Scultura skåret svært dårlig på aerodynamiske tester, noe Merida selv bekrefter når de presenterer sin nye Scultura.
Den nye rammen har en helt annen form på rørene, den etter hvert så kjente kamtail-formen som Trek i sin tid begynte med.
Er du helt blank innebærer det kort forklart at tverrsnittet på rørene har form som en flyvinge, der den bakerste delen av vingen er kuttet av. Dette er gjort både for å tilpasse seg regelverk, gjøre rammene lettere og stivere.
Akkurat aeroegenskapene har vi null muligheter til å etterprøve, så her stoler vi som vanlig på produsentens data.
En ting vi har mulighet til å etterprøve er dog komforten i sykkelen.
Her skårer nye Scultura høyt. Veldig høyt. Det tar tid å bli kjent med for så å presse en sykkel så du virkelig kjenner forskjell på vekt og stivhet, men kjørefølelsen er umiddelbar.
Meridaens suverene komfort er den desidert mest suverene følelsen på denne sykkelen, og her utmerker den seg klart sammenlignet med konkurrentene sine.
Vi fikk tatt Meridaen med på cirka 250 kilometer og 3000 høydemeter totalt, og vi har god sjekk på klatre-og utforegenskapene på sykkelen.
På begge deler står det til mer enn godkjent, og vi liker særlig at vi utfor har med et solid bygg å gjøre. Det er nok av lette klatresykler som kan oppleves som litt veike når det går fort nedover, nye Scultura er solid og trygg i svingene.
Komforten både foran og bak på sykkelen gjør det også tryggere å sitte avslappet nedover. Vi slipper følelsen av å bli ristet løs når vi heller vil bremse inn mot svingen.
Negativt?
Det er lite å utsette på den nye Sculturaen, men ha i bakhodet at Merida generelt ligger i øvre prisklasse. Merida er en av verdens største sykkelprodusenter, de leverer i hopetall for andre kjente merkevarer og har følgelig en stor utviklingsavdeling som koster mye penger.
Bakbremsen er gjemt under rammen, og er med det noe mer tuklete å skru på enn en tradisjonell felgbrems. Dog, det er ikke denne delen av sykkelen vi skrur alt for mye på. Skal en først justere bremsen er gjerne sykkelen i et stativ uansett.
Merida sier selv at den nye rammen har plass til 25mm dekk, mot 23mm på den forrige modellen. På vår testmodell var det tilsynelatende plass til enda større volum på dekkene. Vi stiller dog spørsmål ved å stoppe ved 25mm, all den tid trenden går mot stadig bredere dekk og felger.
Men, som Merida selv sier, dette er en sykkel for proffene, og de av oss som kjører raskest og er mest fleksible i kroppen. Vi har på de tre dagene vi har testet sykkelen svært lite å utsette på kjørefølelsen, og det er tross alt det viktigste.
Oppsummert
Meridas nye Scultura har gjort forbedringer vi setter pris på siden sist. Rammen kombinert med bredere felger og større dekkvolum gir oss en mer komfortabel tur.
Mest av alt liker vi at sykkelen oppleves som langt mer robust, dette er en sykkel som tåler mer av større ryttere. Den forrige Sculturaen opplevet vi at ga litt etter når vi presset den i høy fart i krappe svinger, mens det nå er en sykkel som befinner seg helt i toppsjiktet.
At Merida selv sier at de har tatt lærdom av en sykkel de ikke var fornøyd med er også tillitvekkende. Det er nok av produsenter som nekter for at åpenbare bommerter i det hele tatt har eksistert.
Uten at det er avgjørende for sykkelen, vi synes designet er mer tiltalende, og ser frem til å få sammenlignet sykkelen med toppmodeller som Cannondale EVO, Specialized Tarmac eller Ridley Helium for å nevne noe.
Dette kan være en potensiell testvinner for fremtiden.
Pluss:
Hvor moro er det ikke med en lett sykkel
Oppfører seg eksemplarisk på veien
Forbedrede aerodynamiske egenskaper,
Minus:
Kan bli veldig aggressiv for mange
Hvorfor nøye seg med plass til 25mm dekk
Passer for: Rittsyklister som vil ha en lett toppmodell
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.