Ikke utslagsgivende, men kjekt å vite: PLUSS: Strøkent bygg, godt styre med god tape, 15mm aksling foran, komfortabel, skjermfeste, trygg og solid MINUS: Mangler sjel og spenst
Meridas finish har gått fra en svak treer til en solid sekser. Tidligere sjaber byggekvalitet er byttet ut med testens kanskje lekreste bygg. Vaiere og strømper har perfekt lengde, ingen løse deler som rakler og prisen er til storprodusent å være fornuftig. Vi liker styret, som har bred overflate ved hendlene og moderne form. Dette gjør det svært behagelig uansett hvor vi hviler hendene, perfekt i denne kategorien. Legg også merke til at denne sykkelen kommer med svært diskré muligheter for å feste skjermer, et stort pluss for de som måtte befinne seg i våte strøk.
Merida Ride Disc er basert på Merida Ride, sykkelen Lampre-Merida bruker når de kjører Paris-Roubaix, Strade Bianche eller andre ritt med grus og brostein. Ride Disc er ytterligere tilpasset amatøren, med høyere styrerør, lavere krankhus og lengre akselavstand for mer avslappet sittestilling. Vi noterer oss også 15mm aksling foran, tidsriktig korrekt. Ute på veien finner vi det samme bunnsolide inntrykket som ved første inspeksjon.
I både lange og korte klatringer er Meridaen et trygt valg. Vi vet hva vi får, vi finner oss enkelt til rette på sykkelen. Komforten er også god, den står til terningkast fem. Vibrasjonsdempingen fungerer åpenbart bra, noe som skyldes både en tynn setepinne og setestag som tar av for vibrasjoner. Men hva med i et ritt?
Når det går i rykk og napp hele dagen og en skal tråle seg frem og tilbake blant hundre mann? Dette er en dønn stabil sykkel, som kanskje ikke vil utmerke seg i fellesstart. Men i et lagtemporitt som Bergen-Voss eller Trondheim-Oslo er det sikkert som banken.
BEHAGELIG: Styre med flat topp og fet tape med godt grep er noe vi setter pris på.
Det føles aldri ålreit å dra frem spanskrøret mot en sykkel som tilsvarer bunnsolide Wolksvagen Passat, Volvo 240 eller Skoda Octavia. Eiere og kjøperne av slike produkter er ikke kjipe, de bruker bare ikke masse penger ekstra på at bilene, eller syklene deres i dette tilfellet, skal ha en eller annen bisarr spisskompetanse. Merida Ride Disc er kjæresten som er «damned if you do, damned if you don’t»
Merida Ride Disc er en dans på roser, de rødeste rosene med den mest solide stilken. Full Ultegragruppe er bunnsolide saker, du vet det holder. Hjul fra DT Swiss likeså, vi tør ikke tenke på hvor mye juling de kan få uten vedlikehold, og fortsatt virke nye. Merida Ride Disc er kanskje det tryggeste kjøpet i testen, men vi liker også svarte roser med giftige torner: Vi har ikke «lidenskap og lidelse» i navnetittelen vår for ingenting: Vi savner litt sjel.
OMSIDER: Innvendige strømper og vaiere som sitter som støpt. Merida har hatt mye raklete løsninger tidligere, men nå fungerer det bra.
FREMTIDEN: 15mm aksling gjenget inn i gaffelen sentrerer hjulet perfekt, hver gang. Dette kommer det mer av på landeveissykler fremover.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.