Tarmac SL7 skal like aerodynamisk som Specializeds aerosykkel, Venge. Den skal også være lettere, stivere og bedre og sykle på enn forgjengeren Tarmac SL6. Vi har testet sykkelen som Julian Alaphilippe vinner de største sykkelrittene i verden med.
Specialized tok nesten livet av en sine andre bestselgere da de lanserte den nye Tarmac SL7-modellen i sommer. De lover at nye Tarmac SL7 skal være like aerodynamisk som den suksessfulle Venge-modellen som vi kåret til testvinner i en test av flere aerosykler i fjor.
Samtidig er Tarmac SL7 en del lettere enn Venge. Den skal også ligge tettere mot brosteinssykkelen Roubaix når det kommer til komfort.
Specialized, som tidligere var en av de produsentene som var mest opptatt av at deres proffsyklister kunne velge mellom aerosykkel, all-round-sykkel og brosteinssykkel, er nå en sterk forkjemper for at syklistene skal slippe å velge.
Nye Tarmac SL7 skal gjøre at proffene får en bekymring mindre. Nå kan de velge en sykkel som både er aerodynamisk, lett og lettsyklet, hver gang.
Vi likte Venge veldig godt. Den er en av de mest manøvrerbare og lettsyklede aerosyklene på markedet. I tillegg er den også blant de lettere og mest brukervennlige. Tarmac SL7 tar med de beste egenskapene fra Venge over til en mer komfortabel og enda lettere sykkel.
I et sykkelmarked der nye sykler blir mer laget som ett komplett produkt, snarere enn en sum av en mengde deler, tar Specialized et skritt tilbake. Tarmac SL7 ser ut som om den har integrert styre og stem, slik som konkurrentene. Men både styre og stem er egentlig standard-modeller som kan byttes ut enkelt og raskt.
Specialized, som tidligere var kongene av proprietære løsninger har de siste årene blitt ivrige på å bruke gjeldende standarder i stedet for sære løsninger. I tillegg til styreoppsettet er det gjengede Shimano-kranklageret på Tarmac SL7 et godt eksempel her.
Vi er i utgangspunktet ikke tilhengere av nyvinning for nyvinningens skyld. Men vi liker nye løsninger som bedrer sykkelopplevelsen. Slangeløse dekk er en slik nyvinning. Specialized har tidligere pushet utviklingen av slangeløse dekk på landeveien.
Rart og synd er det derfor at de ellers så flotte Roval Rapide CL-hjulene ikke er konstruert for bruk med slangeløst dekkoppsett.
Heller ikke de fine S-Works Turbo 26 mm-dekkene som sykkelen leveres med er såkalt Tubeless Ready. Synd! Dekkene er likevel både lettrullende og gode i følelsen. Likevel blir det med en bismak her, spesielt med tanke på at Tarmac SL7 også kan brukes med 32 mm dekk til grusturer. Til dette formålet er slangeløst oppsett helt overlegent.
Roval Rapide-hjulene har ganske høy profil på felgene, 62 mm bak og 54 mm foran. Dette er mer enn nok til å gi den velkjente svusjelyden i akselerasjoner. Den litt reduserte profilen foran gjør hjulsettet litt mindre vindutsatt og bidrar også til at sykkelen føles kvikkere i vendingen og mindre understyrt i svinger i stor fart.
Hjulene føles veldig lette i akselerasjonsfasen, og også i klatringer oppleves hjulene som lette og kvikke.
Dekkene som er oppgitt til å måle 26 mm strekker seg til 28 millimeters bredde i praksis. De går ganske nøyaktig kant i kant med felgenes ytterside, noe som skal være optimalt med tanke på å begrense luftmotstanden.
Hjulene ruller på kvalitetsnav fra DT Swiss og har tynne aeroeiker med servicevennlige, synlige nipler.
Som nevnt skal selve rammen også være tilnærmet like aerodynamisk som aerosykkelen Venge. Dette har Specialized oppnådd ved hjelp av rammerør med avbrutte aeroprofiler, senkede setestag og at bakhjulet sitter tett inn i en utskjæring i seterøret. Gaffelkronen flukter også tett med rammens underrør og styrerøret har smal timeglassprofil.
Girledninger og bremseslanger går gjennom styret, i en klemme under stemen og inn i rammen. At ledninger og slanger ikke går gjennom selve stemen letter både justeringer, stembytte og eventuell pakking av sykkelen i koffert.
I profil er uansett både ledninger og slanger tilnærmet usynlige. Vi setter også pris på at Specialized ikke har strupet svingradiusen med den integrerte vaierføringen, slik som f.eks Cannondale har gjort på sine SystemSix og SuperSix-sykler. Styringen på Tarmac SL7 er akkurat som på en sykkel uten integrert vaierføring.
Lakken på vår røde testmodell er av den spektakulære sorten på nært hold og i riktig lys. Den har en dybde og et fargespill som ser veldig flott ut i solen. Rødfargen er som en fin rødvin, gjerne en Californier fra Napa Valley noen timers sykkeltur nord for Specializeds hovedkvarter.
Sykkelen kommer med to lokk til stemen. Ett som lar deg montere runde avstandsringer over stemen, hvis du ikke ønsker å kappe gaffelens kronerør så kort som mulig. Ett som kan brukes hvis du ikke har overflødig kronerør. Det siste dekker også over bolthodene, mens det første lar deg justere stemen med lokket på.
Løsningen kan minne litt om den på testvinner-sykkelen Scott Addict RC. Begge lokkene er enkle å elegante i bruk. Selve stemen justeres og strammes akkurat som en vanlig stem med to bolter inn fra siden.
Avstandsstykkene under stemen er som på de fleste andre moderne sykler i dag, av typen du kan splitte. Dette lar deg fjerne og legge til spacere uten å måtte kappe bremseslangene hver gang.
Vår testsykkel er en Tarmac SL7 Pro, utstyrt med et velprøvd Shimano Ultegra Di2 elektronisk girsystem og tilhørende bremser. Også testsykkelen i størrelse 56 kommer med 140 mm bremseskive bak og 160 mm foran.
Både forhjul og bakhjul er festet med gjennomgående akslinger som krever en unbrako-nøkkel for å løsne. Viktig å huske på når du drar ut på tur. Det hjelper lite med to reserveslanger i setevesken og pumpe i lomma når du punkterer på Tryvann uten verktøy til å få av hjulene.
Setepinnen, som er den samme på alle nivåer Tarmac SL 7 har tydelig aero-profil med en fleksende D-fasong. Koblingsenheten til Di2-girene sitter øverst i setepinnen og er lett tilgjengelig.
Specialized sitt populære Power-sete startet den nye trenden med korte seter. Power Pro-setet har hule titan-skinner.
På veien
Specialized var blant de ivrigste til å skryte av fordelene med en rendyrket aerosykkel. Deres første generasjon av Venge-modellen ble konstruert med nesten kun aerodynamikk i tankene. De hadde også egenskaper på veien som kunne minne om spisebord.
Tarmac SL7 skal i følge Specialized være nesten like aerodynamisk som Venge. Den har også enda bedre egenskaper på veien. I tillegg er den en god del lettere. De dyreste modellene veier ned mot UCI-grensen på 6,8 kilo. Tarmac SL7 Pro, som vi tester her har omtrent en kilo til overs til grensen.
Vi merker med en gang at Tarmac SL 7 er en kvikk sykkel. Den responderer raskt, men også veldig forutsigbart på input både i pedalene og på styret. Hjulene føles lette i akselerasjon og det føles som om vi holder farten bedre enn på en standard ikke-aerodynamisk sykkel.
I utforkjøringene føles Tarmac SL7 både bunnsolid og trygg. Den er verken over- eller understyrt, og endrer ikke karakter om farten går opp eller ned. Hele sykkelen føles stiv og stram. I utforkjøringer med god fart føler vi ingen vingling når vi trykker til og spurter ut av en sving i rett under 70 km/t. Over en fartsdump rett etterpå er det null problem å holde farten oppe, samtidig som vi svinger lett, tramper på pedalene og river i styret.
Kraftoverføringen føles så solid som den kan føles. Ved noen anledninger kommer det en svak subbelyd fra bakbremsen når vi spurter energisk.
Selv i vått vær opplevde vi ikke noen andre ulyder fra bremsene, noe som forteller oss at ingen av hjulene vibrerer i ramma, og at bremsefestene er godt avrettet. Det siste er langt fra noen selvfølge, selv i denne prisklassen.
Aeroflight-styret matcher følelsen fra både ramme og hjul godt. Det er godt å holde i, men føles solid og stivt. Selve styreflatene er litt i overkant brede for langvarig cruising her, men små gumminupper på styrets overflate hjelper godt på grepet. Om noe, så kunne vi ønsket oss at styret hadde en litt lengre bukk - altså et par centimeter mer styre i enden. Dette gir en god posisjon under langvarig sykling med lavt grep.
Når vi treffer hull i veien eller dundrer inn på brostein kommer det noen klaprelyder fra styret. Bremseslangene som ligger inne i styret lager noe lyd. Litt irriterende på en ellers så stillegående og smud sykkel.
At ramma er stiv, betyr ikke at den ikke også er komfortabel. De middels store dekkene demper en del ujevnheter. Rammekonstruksjonen og setepinnen bidrar også. Er du virkelig opptatt av komfort og flyt på ujevnt underlag kan du montere 32 mm dekk og kjøre på med lavt trykk. Da kan du også trå avgårde på lange grusturer uten problemer. Vi kommer likevel ikke unna at dette hadde vært enda bedre med slangeløst oppsett.
Vurder eventuelt å kjøpe den rimeligere Tarmac SL7 Expert som kommer med likt utstyr som Pro, bortsett fra styre og hjulsett. SL7 Expert kommer med et DT Swiss R470 hjulsett som er klargjort for slangeløs sykling. Det er langt fra så stilig og aerodynamisk som det flotte Roval-settet på Pro-modellen, men man kan også vurdere et annet karbonhjulsett. Tarmac SL7 Expert koster 20 000 kroner mindre enn Tarmac SL7 pro.
Specialized sin nye Tarmac SL Pro er en real rittsykkel som også er komfortabel nok til lange turer, også på ujevnt underlag. Den er mer manøvrerbar og lettsyklet enn selv de beste aerosyklene på markedet og mer aerodynamisk enn andre kvikke og lette sykler. At Specialized ikke har gått for integrert styre og stem, og valgt et robust gjenget kranklager gjør at det er lett å både tilpasse og gjøre service på sykkelen.
De gode hjulene og lettrullende dekkene gir sykkelen en solid, men også lynrask følelse. Tarmac SL7 er helt klart en av de aller beste landeveissyklene vi noen gang har prøvd. Det eneste store minuset er at hjul og dekk ikke kan settes opp slangeløst.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.