Canyon Endurace har vært tyskernes bestselgende sykkel i en årrekke, og de tukler naturligvis ikke mye med suksessoppskriften sin, men nok til at Canyon Endurace CF SLX 8.0 Di2 skiller seg tydelig ut i porteføljen.
Når Canyon i fjor høst lanserte sin nyeste Endurace var det uten de største, svulstige beskrivelsene, men endringene var i hovedsak en liten kursjustering mot trendene vi ellers ser.
Med Canyon Endurace CF SLX 8.0 Di2 har nå har tatt et tydeligere standpunkt på hvilken sykkel den er og skal være.
Dette må du vite om Canyon Endurace CF SLX 8.0 Di2
Endurace CF SLX 8.0 Di2 er altså Canyons komfortracer, og den ligger et sted mellom veldig avslappet og konkurranse-geometri.
Den nye oppskriften er brukt på CF SLX og CFR-modellene, altså Canyons nest beste og beste karbon, mens variantene CF og AL (aluminiumsversjonen) – fremdeles er lik den "forrige" generasjonen.
Prisene for CF SLX starter på 48 000 kroner, mens CFR starter på 90 799 kroner.
Hvor konkurranserettet sykkelen er, kommer også an på hvilken utstyrspakke du velger.
Begge seriene selges utelukkende med elektronisk giring, både fra Sram og Shimano (samt én CFR med Campagnolo).
ELECTRONICA: Gode hendler og presis giring fra Shimanos Ultegra Di2.
LADEPORT: Med medfølgende (og lang) usb-kabel, kan du enkelt lade sykkelen i boden, garasjen eller hotellrommet i syden.
Om du ønsker en sykkel som også er kvass i konkurranse, kan du gå for en modell med en dypere profil på hjulsettet, men da må du også dypere i lommeboka. De billigere modellene kommer med lavere profil og billigere hjulsett, og følgelig også litt mer vekt.
Alle modellene kommer med Canyons eget, integrerte aerostyre, som har en løsning som gjør at du kan justere høyden på styret uten å måtte ta styret av kronerøret, du bare låser det opp, og så fjerner du eller legger til spacere under, for så å stramme opp styrelager med et spesielverktøy du skrur inn i hullet i toppen på stemmet.
I tillegg kan det også justeres i bredden. Styret er nemlig satt sammen av tre deler, som gjør at du har 40 mm med justeringsmulighet, det samme styre som Canyon Aeroad har brukt i noen år.
Alle unntatt én av de åtte nye Endurace-modellene kommer med wattmåler, enten fra 4iiii, Shimano eller Quarq.
DT Swiss CRC 1400 Spline kan brukes til ALT, men hva vil det egentlig si i praksis? Vi har testet hjulsettet som kan brukes med brede dekk, er lett og aerodynamisk – og like stivt som prisen.
Gravelsykkelen White GX LTD 24 skårer høyt på både pris og funksjon. Faktisk skal det godt gjøres å lage en bedre sykkel i denne prisklassen.
Gi og ta
Som nevnt, Canyon har tuklet lite med vinneroppskriften sin, men det er noen ting som er endret.
Se på Endurace som lillebroren til Canyon Ultimate, men den litt mer talentløse lillebroren, som streber veldig hardt etter å være lik storebror, og som tviholder på det lenge før han gir slipp.
Litt der kan vi si Endurace er nå, for selv om mye er likt, har den løsrevet seg tydelig fra storebroren.
Geometri-endringer. Sitter du og lurer på om det er Endurace eller Ultimate som er sykkelen for deg, er det nemlig én endring som bør gjøre det valget hakket lettere: Geometrien.
For som nevnt, mens Endurace tviholdt litt på den aggressiviteten til Ultimate, har den nye generasjonen nå fått mer tilbakelent geometri.
Canyon ser hvilke dreininger sporten tar, med mer fokus på grussykling, eventyr, bredere dekk og komfort, og har tilpasset sykkelen deretter.
Det vil blant annet si at det er slakere styrerørsvinkel, slakere seterørsvinkel og høyere rammehøyde (stack), og spesielt sistnevnte gir utslag i retning komfort.
Samtidig har den beholdt lengde på kjedestag og akselavstand, for å bevare den sporty følelsen den tidligere har gitt.
Mer aero, men ikke lettere. Dette med vekt kommer og går litt nå for tiden, mens aerodynamikk er noe du på død og liv bør ha en eller annen forbedring eller annerledes take på.
Ifølge Canyons egne tester er den nye utgave 7 watt raskere enn den forrige generasjonen på selve rammen.
Vekten er blitt ganske signifikant mye høyere, fra rundt 6,9 kilo på den forrige generasjonen til rundt 7,4 kilo på modellen med Dura Ace Di2. For en weight weenie er det nok nok til å klappe igjen laptopen, men Canyon lover at det de tar, det gir de tilbake i form av en bedre opplevelse og økt komfort.
AERO?: 7 watt påstår Canyon de har hentet inn i forhold til den gamle utgaven. Er det golfballmønster som gjør susen?
Og vekt er kanskje ikke så viktig på Endurace, all den tid det primært er en komfortracer. Om ikke annet, er det nok en ting som skaper et tydeligere skille i Canyons portefølje
Men tross alt er hverken CF SLX eller CFR ikke tunge per se. Den letteste CFR-modellen er oppgitt til å være 7,28 kilo, mens letteste CL SLX oppgis til 7,76 kilo.
Økt dekklaring. Brede dekk gir flere muligheter og bedre komfort. Canyon hadde allerede økt dekklaringen på Ultimate, så det var lite overraskende at de også gjør det på Endurace.
Dekklaringen er økt fra 32 til 35 mm, og du kan fint tyne ut en ekstra mm eller to, om du skulle føle behov for det. Alle landeveissyklene, også vår testsykkel, kommer med 30 mm dekk foran og 32 mm dekk bak, og har god klaring til stag og gaffel.
Integrert lagring. Der det tidligere var to skruer for å kunne feste en overrørsveske, er det nå laget et hulrom til integrert lagring. Her kan du ta med deg litt verktøy og reservedeler.
Canyon Endurace CF SLX 8.0 Di2 kommer med en pølse i neopren, som er tilpasset både små unbrako-bits, patron og mer, men kun pølsen følger med, så du må eventuelt fylle den med eget verktøy eller kjøpe det verktøyet Canyon tilbyr til den.
FJÆRENDE: Canyons egenproduserte setepinne er fjærende, og kan justeres med +/- fem grader via en skrue helt nede på setepinnen (skjult i rammen).
Geometri på Canyon Endurace
XXS
2XS
XS
S
M
L
XL
2XL
Seat Height in mm
593 - 693
623 - 723
653 - 753
683 - 783
713 - 813
743 - 843
773 - 873
803 - 903
Seat Tube Length in mm
402
432
462
492
522
552
582
612
Top Tube Length in mm
509
519
540
551
561
576
602
617
Head Tube Length in mm
123
138
129
146
165
186
212
232
Head Tube Angle
70,3°
71,5°
70,8°
71,8°
72,75°
73°
73,3°
73,3°
Seat Tube Angle
73,5°
73,5°
73,5°
73,5°
73,5°
73,5°
73,5°
73,5°
Chainstay Length in mm
405
405
415
415
415
415
415
415
Wheel Base in mm
959
958
991
993
993
1.006
1.029
1.044
Stack in mm
510
529
548
568
590
611
637
656
Reach in mm
350
354
370
375
378
387
405
415
Stand-over Height in mm
708
734
763
788
815
840
867
891
Bottom Bracket Offset in mm
60
60
73
73
73
73
73
73
Stack+ in mm
591
609
630
649
669
691
716
736
Reach+ in mm
398
412
428
443
453
472
490
510
Vis mer
Canyon Endurace i bruk
Stødig og rask. Har du ikke studert tallene bak, er det veldig lett å forveksle Endurace med en Ultimate. Vår testsykkel kommer i en lekker matt sort. Og med integrerte kabler over hele linja, ser den strøken ut, med en logo som skinner i sola, aerostyre og lyse sidevegger som det eneste iøynefallende. Less is more, men du kan også få den i mer prangende rammefarger om du ønsker.
Forskjellen fra Ultimate kjenner du imidlertid med en gang du tråkker avgårde. Med den høye fronten sitter du vesentlig mer oppreist, og de brede dekkene og den ettergivende setepinnen gir en umiddelbar stående invitasjon til langtur og timesanking.
Men at Endurace er kvass, det kjenner du umiddelbart du skal opp i fart. Responsen i rammen er strålende og du får lett opp dampen. Selv om du sitter noe oppreist, går det likevel greit unna. At sykkelen er hvass, kjenner du aller best i motbakkene, når du reiser deg og tråkker til og sykkelen skyter fart.
SOLID: 160 mm store skivebremser som tar bra og gir rikelig med stoppkraft.
Hjulsettet er helt kurant, men også en av grunnene til at sykkelen er "rimelig" priset. Hjulene er nok valgt for sin slitestyrke og allsidighet, da de kan fint ta bredere dekk med en 22 mm indre profil, men er tunge på rundt 1,9 kilo, og med lav profil og få aktiveringspunkter mellom boss og nav, er de litt tamme.
At de ikke er superstive eller responsive, monner litt med tanke på komforten, men om du vil ha mer fart og aerodynamikk, må du (med tilsvarende utstyrsgruppe) hakket opp i pris, til 66 699 kroner.
Slakere vinkel på styrerøret gir en mer stabil styring, og det er ingen nervøse, raske bevegelser når du svinger i utforkjøringene. At det er slakere styrevinkel, gjør den også mer egnet for litt grovere grus. Continentals GP5000 S TR er et godt supplement til både komfort og fart. Dekkene sitter fint på både asfalt og hard, fin grus.
Aerostyre til litt bry. Canyon har med sin nettbaserte handler vokst seg til en av de største sykkelprodusentene, men tilbyr sjokkerende nok null tilpasningsmuligheter av syklene. Du kan ikke velge styre/stem eller lengde på stemmet – ei heller noe annet for den saks skyld.
I øyeblikket er heller ikke aerostyret CP0018 tilgjegenlig på Canyons nettsider, men de har andre aerostyret til salg, hvor det er en rekke forskjellige lenge/bredde-kombinasjoner. Og kjøper du et annet blir det naturligvis en ekstra kostnad (og eventuelt en jobb å gjøre for å selge det du bytter ut), i tillegg til at du da må bytte det ut, og med integrert kabelføring, er det en omstendelig jobb hvor alle kabler må trekker ut av rammen og ut av styret.
VERKTØY: Skal du justere styrehøyden din, er du helt avhenging av den her.
JUSTERBART: På undersiden av styret kan du skru opp de to skruene, trekke ut styret ut og stramme igjen, og voila så har du bredere styre.
Canyon bruker også sin helt egen diameter på kronerøret, 1 1/4", i stedet for 1 1/8" som mange andre, så det er jo også en greie i seg selv, med tanke på muligheten til å bytte til noe annet.
Tilpasningen av styrehøyden er fin og praktisk, men også litt upraktisk. Men skal du justere ute på veien, er du nødt til å ha strammeverktøyet med deg, ellers ender du opp med slark i styrelagrene og en potensielt farlig sykkel. Vi måtte også jobbe litt for å få styret rett, da vi justerte høyden, så det anbefales nøvendigvis ikke å gjøre på veien. Det blir fort mer mas enn du ønsker.
Som med Ultimate, synes vi også aerostyret gir en litt hard følelse. For de som er på utkikk etter en hardcore komfortracer, vil kanskje det oppleves for hardt, og en vanlig styre/stem-kombinasjon være det beste.
Om du slik som oss, med 30/32 mm dekkoppsettet, veksler litt mellom asfalt og grus, skal det ikke veldig mye grov eller humpete grus til, før du kjenner støtene godt.
Lagring er praktisk, men. Vi fikk med verktøy fra Canyon til den integrerte pølsa, noe som innebar unbrako-bits og en liten momentnøkkel. Finfint å slippe å ha i seteveska eller på lomma.
SMALT: Overrøret er ikke bredt, aka du får ingen store ting nedi her.
LANG PØLSE: (heey, ikke lov å si). Neopren-pølsen rommer en liten momentnøkkel, patrong, dekkspaker og åtte små unbrako-bits. Her sammenlignet med en slippers i str. 43.
Samtidig er lagringsplassen veldig smal, og det er veldig begrenset hva du får nedi. Du får nedi en patron og dekkspaker, men ikke en slange. Strammeverktøyet til styret fikk vi nedi, men kun om vi vinklet det litt da vi plasserte det nedi.
Reserveslange kan du bare glemme å få nedi pølsa. Om du sykler slangeløst er det naturligvis ikke så prekært (hjulsettene fra DT Swiss er satt opp klar for slangeløst).
Igjen er det en særegen greie fra Canyon, satt opp tilpasset deres egne løsning, som nødvendigvis ikke er ideell fra et forbrukerperspektiv.
Utstyr på Canyon Endurace CF SLX 8 Di2
Ramme: Canyon Endurace CF SLX
Bremseskiver: Shimano Deore XT MT800
Girhendler: Shimano Ultegra Di2 R8170, 12s
Girskiftere: Shimano Ultegra Di2 R8150, 12s
Kassett: Shimano R8100, 12s, 11-34T
Krank: Shimano Ultegra R8100, 52-36T
Kjede: Shimano CN-M8100 12s
Hjulsett: DT Swiss Endurance LN
Dekk: Continental Grand Prix 5000 S TR, 30/32 (f/b) mm
Styre/stem: Canyon CP0018 cockpit
Sete: Fizik Tempo Argo R3
Setepinne: Canyon S15 VCLS 2.0 CF
Vis mer
Andre tester du kan lese
Merida Scultura Endurance 400: En vesentlig billigere sykkel i aluminium. Tyngre og billigere komponenter over hele linja, men er du relativt fersk på utkikk etter en billig komfortracer, kan den være et godt valg.
Ridley Grifn Allroad: En svært allsidig sykkel som også er billigere, og har enda større dekklaring (38 mm).
Konklusjon
Det er fremdeles liten tvil om at Canyon Endurace CF SLX 8.0 Di2 er et godt kjøp, og i sedvanlig Canyon-stil er det mye sykkel og utstyr for pengene.
Sykkelen passer fint for de som setter pris på en rask og responsiv sykkel, men samtidig vil ha det over snittet komfortabelt på sykkelsetet. Sykkelen er godt sammensatt, du kan sykle både raskt, langt og på flere typer underlag med den.
Endurace har tatt et tydelig steg i retning enda mer komfort, og det leverer de på. Den har noen muligheter til å bli enda bedre i detaljene med styre og lagring, men oppsettet bør gjøre den attraktiv for syklister i begge ender av komfortskalaen.
Som vanlig er Canyon veldig plug and play. Fra esken er det bare å sette på styret, setepinne og hjul, stille inn setehøyde og styrehøyde/bredde, og vipps er du klar. Sykkelen leverer både på komfort og prestasjon, så om du ikke legger for mye i kompabilitet og konfigurasjon, er det en sykkel for deg.
De proprietære løsningene er imidlertid et solid trekk.
Testkarakterer forklart
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/ alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.