Cannondales nyeste Synapse har lett og aerodynamisk ramme. Plass til 35 mm breie dekk og integrert rader og lys. Er dette langtursykkelen vi har ventet på?
Siden da har dyre og fine sykler for alle som ikke er proffer blitt mer regelen enn unntaket.
Laget for vanlige syklister
Cannondales Synapse har utviklet seg på en rekke felter siden 2005, men essensen består. Dette er en sykkel som skal passe ivrige entusiaster som ikke ønsker den aller mest aggressive rittsykkel-geometrien, men likevel ønsker seg en sykkel som fungerer til lange turer i variert terreng og på variert underlag.
Årets Synapse er en helt ny sykkel. Karbonrammen er ikke bare en videreutvikling av tidligere generasjoner, men en helt ny konstruksjon. Dekklaringen er økt til ærlige 35 mm, noe som gjør nye Synapse grusvennlig, uten at den helt kan regnes som en gravelsykkel.
Med maks dekkbredde på 35 mm kan du gjerne bruke den på fine grusveier, men det er på asfalt den er mest hjemme.
Geometri
Styrerørsvinkel: 73,2 grader
Seterørsvinkel: 73 grader
Reach: 38,7 cm
Stack: 59 cm
Akselavstand: 99,8 cm
Krankdropp: 73 mm
Målene er for sykkelen i størrelse 56.
Vis mer
Integrert tilbehør
Det mest spesielle med nye Synapse er likevel tilbehøret vi ikke helt visste at vi ønsket oss på en såpass ambisiøs racersykkel - SmartSense-tilbehøret består av kraftig frontlykt laget av Lezyne, baklys og radar fra Garmin og et eget SmartSense-batteri. Ledningene til lyktene og radaren er integrert i rammen og batteriet kobles rett på en kontakt på underrøret.
Tanken om integrert lys og radar er god, men vi føler at Cannondale kunne ha gjort en enda bedre jobb med å integrere det på elegant vis.
Lykten yter kun 350 lumens - i et lysmønster som gjør den trafikkvennlig og godkjent i henhold til de tyske stVZO-reglene. For å se på helt mørke veier erfarer vi at du minst trenger 800-1000 lumens og at 350 i denne sammenhengen kun blir et bli-sett-lys. Ønsker du å sykle en mørk grusvei må du uansett ha med en sterkere lykt enn den som kommer fastmontert på Synapse.
SmartSense-systemet skrur seg automatisk på når du begynner å sykle. Det veksler automatisk mellom daglys og kveldlys - lyser sterkere når Varia-radaren registrerer trafikk bak deg og fungerer også som bremselys.
Vi opplever likevel at det nesten 200 gram tunge batteriet må lades relativt hyppig. Sykkelen trekker batteri når den henger på knaggen også - i hvert fall hvis den skumpes litt på nå og da. Sykler du til og fra kontoret hver dag pluss en eller to langturer i helgene må du regne med å lade batteriet omtrent en til to ganger i uka.
Til deg som er opptatt av synlighet i trafikken
Testsykkelen Synapse Carbon 2 RL kommer i en skikkelig lekker grønnfarge som skifter farge mellom grønn og gull avhengig av hvilken vinkel du ser den fra. I tillegg til lysene har Cannondale lakkert setestagene i reflekslakk for maks synlighet i trafikken.
Sykkelen har lave setestag og en relativt bredbeint gaffel for god dekklaring.
Cannondale Synapse må finne seg i å bli sammenlignet både med gravelsykler med enda større dekklaring og landeveissykler med noe mindre dekklaring.
Canyons Endurace er den aller mest naturlige sammenligningen og vi har testet Synapse direkte opp mot Endurace CF i denne runden. Canyon Endurace CF 8 med tilsvarende utstyrsnivå koster litt mer enn det halve av Cannondale Synapse Carbon 2 RL.
Kjepphester droppet - endelig
I motsetning til tidligere års Cannondale-sykler kommer nye Synapse med standard gjenget kranklager. Alle som har opplevd å ha en Cannondale med BB30-kranklager som knirker høylydt vil takke Cannondale for dette.
Cannondale har også kastet sin andre kjepphest - den asymmetriske bakrammen kalt Ai, over bord. Nye Synapse bruker et helt standard bakhjul. Takk og lov!
Den 11-delte Ultegra-gruppen er satt opp med kompaktkrank med 50/34-tannhjul, paret med en 11-34-kassett. Dette gir allsidig utveksling som både fungerer til lagtempotrening med klubben og til relativt bratte gruskneiker og lange Alpe-pass.
Styredelene er Cannondales egne. Vi har ofte kommentert at disse ikke matcher finishen på andres husmerker i tilsvarende prisklasse og det samme gjelder i denne runden. Hjulene fra Fulcrum er satt opp med Vittoria Rubino Pro-dekk i fin 30 mm bredde.
Påtvunget lykt og radar
SmartSense-opplegget er en god ide og kan være nyttig for mange. Samtidig synes vi det er rart at Cannondale tvinger såpass mye fordyrende og vektøktende på oss uten at vi kan velge det bort.
Lyktefestet tar stor plass på styret, baklykten og radaren umuliggjør bruk av seteveske og det store, snaue 200 gram tunge batteriet ser klumpete ut der det sitter nedenfor flaskeholderen på underrøret. Cannondale kunne gjort dette vesentlig nettere og mer stilig. Lyktefestet kunne vært en integrert del av stemet, batteriet kunne vært gjemt bort inne i rammen som i et SWAT-rom likt det på Specialized Diverge og Trek Domane.
Da ledningen til lykt og radar går gjennom rammen er det heller ikke mulig å ta av SmartSense-funksjonene helt for alle de turene i dagslys der vi ikke trenger lys eller føler behov for radar. Sykler du mye i dårlig lys, ønsker radar for å vite når du blir påkjørt og synes løse, ladbare lykter er for klønete, kan SmartSense være for deg.
Vi vil fortsatt foretrekke å bruke en kraftigere, løs frontlykt, som vi kan flytte til en annen sykkel ved behov. SmartSense batteriet varer ikke særlig mye lengre enn batteriene i en god LED-lykt som f.eks en av Lezynes eller noe lignende Specialized sin Flux-lykt.
Høy komfort på veien
Cannondale Synapse er nesten identisk med Canyon Endurace når det kommer til geometri. Den er noe lavere i front, selv om en konisk avstandsring gjør det krevende å montere stemet helt på styrelageret.
Styrefølelsen er da også veldig lik som på Endurace.
Synapse er noe tungstyrt. Dette gjør sitt til at den også er veldig stabil, både i lav og høy fart. Lange, store svingbuer er dens spisskompetanse. Ønsker du å skifte retning raskt og brekke deg rundt ekstra krappe svinger må du bruke en myndig hånd og ta i litt.
Følelsen er mest påfallende når vi går direkte fra en skarp rittracer til Synapse. Vi venner oss raskt til styrefølelsen og tenker lite på det etter noen titalls mil. Stabiliteten setter vi likevel pris på i lange, raske nedkjøringer og når vi tar av og på vindvesten i fart.
På grov asfalt og brostein er Synapse vesentlig mer komfortabel og ettergivende enn Canyon Endurace CF. Den flyter supert over ujevnheter i veien. Vittoria-dekkene er litt stive i veggene, men sykkelen er likevel merkbart smidigere enn Canyon Endurace med likt trykk i dekkene.
Utstyr
Ramme: Synapse carbon - Smartsense enabled
Styre og stem: Cannondale 2, Cannondale 2 Sete og setepinne: Fizik Aliante Delta, Cannondale 3 SmartSense, 6061 Alloy, 27.2
Drivverk og bremser: Shimano Ultegra 2x11 50/34-krank, 11-34 kassett, gjenget kranklager, Ultegra-bremser 160/60 mm skiver
Hjul og dekk: Fulcrum Rapid 900, Vittoria Rubino Pro Bright Black, 700 x 30c,
Vis mer
Irriterende vaierføring
I klatringer sitter vi godt og får tråkket bra med kraft ned i pedalene. Vaieren til frontgiret og slangen til bakbremsen går i en stor bue ut på sykkelens venstre side. Buen blir gjort større da strømpe og slange må passe inn bak frontlykten. Vi slår knærne borti strømpe og slange ved hvert tråkk. Fryktelig irriterende og såpass at vi unngår å stå i ramma, selv når vi egentlig ønsker det.
Det er mulig å bøte litt på dette med kapping av vaier, strømpe og slange, men det burde i så fall Cannondale ha gjort på forhånd. Strømpe og bremseslange må uansett gå i bue fra styret til inngangen et stykke ned på underrøret.
Vi skulle gjerne også hatt styret noe lavere. Å erstatte den store spaceren på toppen av styrelageret med et flatt lokk ville hjulpet her. Ønsker du deg mer rittsykkel-lignende front på Synapse bør du sjekke mulighetene for å få gjort dette i butikken.
Sykkelen for deg?
Nye Cannondale Synapse klarer kunststykket å kombinere solid følelse med høy komfort og gode fartsegenskaper.
Geometrien gir god trygghetsfølelse i utforkjøringene. De store dekkene gir ekstra grep og mulighet til å sykle med ganske lavt dekktrykk. Sykkelen har også skjermfester så du kan gjøre sykkelen til et enda mer effektivt transportmiddel og treningsredskap på høsten.
Nye Cannondale Synapse føles veldig bra på veien og overbeviser med solid følelse, god manøvrerbarhet og høy komfort. Prisen er i overkant drøy og vi synes SmartSense-funksjonene er for dårlig integrert, delvis unødvendige, tunge og fordyrende. Vi hadde gjerne sett at denne sykkelen var tilgjengelig for kjøp også uten SmartSense-funksjonene.
Deler som bør byttes: Det er mye vekt å hente på å bytte styre, stem og setepinne til lettere varianter.
Forslag til oppgradering: Et (karbon)hjulsett ekstra: Enten til 35 mm grusdekk, eller til 28 mm landeveisdekk så du kan bruke standard-hjulene som grushjul.
Konklusjon
Cannondale Synapse Carbon 2 RL er en sykkel med gode kjøreegenskaper. Vi liker at Cannondale har droppet gamle kjepphester og at Synapse kommer med gjenget kranklager og symmetrisk bakramme. Likevel blir vi både skuffa og nesten litt irritert over at de nå tvinger på oss mer vi egentlig ikke vil ha i form av SmartSense.
Lykt og radar er smart for dem som ønsker og trenger det, men SmartSense-løsningen tilfører lite annet enn lykter som ikke kan flyttes på og et batteri som bare må lades halvparten så ofte som en vanlig LED-lykt.
Hadde Cannondale laget en Synapse Carbon 2 RL uten SmartSense, til 10 000 kroner mindre hadde vi anbefalt den til mange.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.