BMC TeamMachine SLR 01 er en av proffeltets mest elegante sykler. Sykkelen er konstruert som én samlet enhet. Noe som er en av av grunntankene til designeren, norske Torgny Fjeldskaar.
Både styreoppsettet og rammen forøvrig er designet av Fjeldskaar og hans designteam hos BMC. Selv flaskeholderne er spesialtilpasset rammen. Gjengene for hjulakslingene er gjemt inne i rammen, slik at rammen og gaffelen er helt glatt på utsiden på høyre side.
Ekte proff-sykkel
Team-modellen vi tester i denne runden er tilnærmet identisk med sykkelen som profflaget AG2R Citroen sykler på og er kledd i sveitsiske farger. Rammen er BMCs mest eksklusive SLR 01 med dyrest og lettes karbonoppskrift. Rammevekt er oppgitt til 820 gram.
Utstyrspakka er fra italienske Campagnolo. Drivverk og hjul kommer fra den tradisjonsrike produsenten fra Vicenza. Den elektroniske Super Record-gruppen har 12-delt kassett, karbonkrank og gir- og bremsehendler med god fingerfølelse.
Det er umulig å ikke la seg blende av Campagnolo-delenes historie og eksklusivitet, men vi slet med å få giringen helt presis. B-tension skruen fikk heller ikke helt tak på haken på girøret, noe som gjorde at kjedespennet ikke ble så stramt som vi ønsket. Vi tar for gitt at dette vil være i orden på en sykkel i butikken og at vårt testeksemplar hadde fått litt medfart på sin reise som demosykkel rundt i Europa.
Å gire med Campagnolo er litt annerledes enn på Shimano og veldig annerledes enn med SRAM. Campagnolo har siden deres aller første Ergopower-hendler kom på markedet midt på nittitallet hatt hendler der en knapp på innsiden av hendelen girer til mindre tannhjul, mens en spak innenfor bremsehendelen girer til større tannhjul.
Denne er til forveksling lik Shimanos spak for å gire til mindre tannhjul. Så å hoppe mellom Campagnolo og Shimano kan innebære noe forvirring i starten. Undertegnede tester har tre egne bukkestyresykler med SRAM, Shimano og Campagnolo-drivverk og er følgelig godt vant med Campagnolos metode.
Bora WTO 45-hjulene har Campagnolos utradisjonelle eikemønster med tre og tre eiker gruppert sammen og keramiske kulelagre. 3D-printet supersete fra Fizik er lett, komfortabelt og svinedyrt.
Det helintegrerte ICS styret er de helintegrerte styreoppsettenes stam-mor. Gaffelens kronerør er flatt på sidene så bremseslanger og girledninger kan passere gjennom rammens styrerør på sømløst vis. Stemet er slankt, styret er godt å holde i. Det har en nedsenkning der hvor styreteipen legges slik at kanten av styreteipen flukter med styrets innerste del - både digg og stilig.
Forrige generasjon TeamMachine var en av pionerene når det kom til designelementer som senkede setestag og den integrerte fronten som denne og andre nye sykler har latt seg inspirere av. Rørfasongen på sykkelen er kantete og typisk BMC. BMCs sykler er blant de få man kan kjenne igjen i skarp motlys på lang avstand. Profilen er unik, uten å være rar bare for å skille seg ut.
Setepinnen er en D-formet variant, tilpasset rammen. Setepinneklemmen er gjemte nede i seterøret. Du strammer den fra fremsiden av seterøret, oppe i vinkele mellom sete- og overrør. Det rådyre setet fra Fizik er godt å sitte på.
Aerodynamisk allrounder
TeamMachine er BMCs allround-modell og gjør jobb som både klatre- og brosteinssykkel i proffeltet. Den er ikke like aero som søsteren TimeMachine road, men foretrekkes ofte på flate ritt likevel av både proffer og amatører. TeamMachine i siste generasjon ble lansert i 2020 og var da en av de første aerodynamiske allroundsyklene med skivebremser. Siden den gang har de fleste produsenter lansert sine egne aerodynamiske allroundere på bekostning av mer rendyrkede aerosykler, og også på bekostning av den superspissede klatresykkelen.
Factor Ostro VAM som vi har testet parallelt med denne BMC-sykkelen er på sin side mer en aerosykkel som også er en allrounder.
Vi har testet sykkelen på lange og raske fellesturer i Follo og på toppstøt mot Tryvann, Oslos lengste klatring. Vi har oppsøkt ekstra tekniske utforkjøringer og kjørt lagtempodrag på godt over terskel for å kjenne godt etter om hvordan sykkelen fungerer. Vi har også svingt innom partier med grov og ujevn brostein.
Stram i følelsen
Ute på veien føles BMC TeamMachine SLR 01 stram og direkte. Sittestillingen er passe aggressiv, men ikke for utstrakt. Testsyklisten opplever at TeamMachine føles mindre i størrelsen enn sin søster RoadMachine til tross for at RoadMachine er kortere i rammen.
Dette skyldes i hovedsak den lavere fronten på ritt-raceren, TeamMachine, kombinert med en hakket brattere styrerørsvinkel. Testsyklisten på 184 cm med setehøyde på 77 cm satt perfekt på sykkelen slik den kom levert med 120 mm langt stem, 42 cm bredt styre og kun en liten spacer under stemet. Setet ble montert litt foran senter på skinnene.
Giringen med Campahendlene er lik den på de mekaniske systemene, med tommelknapp på innsiden av hendlene. Denne er lett tilgjengelig både fra hendler og bukk og kan betjenes med lillefingeren fra styreflaten. Noen opplever at det kan være krevende å få bøyd tommelen slik at man kan gire fra hendlene uten å skifte grep. Andre kan oppleve at det er krevende å nå tommelknappen fra dypt nede i bukken.
Ingen av innvendingene gjelder undertegnede tester. Begge girknapper er lette å nå og gir god fysisk tilbakemelding på at de er blitt trykket inn. Bakgiret slår litt mot kjedestaget på ujevnt underlag, noe som forsterker inntrykket av at sykkelen er hardere enn Factor Ostro. B-tension-problemet nevnt ovenfor må ta noe av skylda her. Pirelli-dekkene er gode og maskerer rammens hardhet, mer enn de bidrar til hard følelse. De har skikkelig godt grep og god veifølelse.
Skivebremsene er kraftige og gode. De lange bremsehendlene gir god kontroll både fra hendler og bukk.
Sykkelen føles kvikk i styringen uten å være nervøs eller for overstyrt. Den er lettsyklet i motbakker, både stående og sittende. Den vipper lett under rask klatring stående i pedalene. Med 12-delt kassett har vi stort girutvalg og kan treffe foretrukket tråkkfrekvens både på flater og i bratte bakker. Utfor opplever vi at Bora-hjulene blir tatt noe mer av vinden enn tilsvarende høye hjul vi har testet i det siste fra Black Inc og Zipp.
Sykkelen gir skikkelig god respons under hektiske lagtempodrag. Både geometri på ramme og fasongen på styret gjør at vi sitter godt med hendene nede i bukken når vi jager langs Mosseveien i en effektiv firemannsgruppe. Vi kutter gjerne trange linjer i svingene og føler at sykkelen er veldig lett å endre retning med på kort varsel.
Med alt at vaiere og ledninger integrert og flaskeholderen i flukt med underrøret føles det som om vi skjærer gjennom fartsvinden hakket lettere enn andre i gruppa med mindre velintegrterte sykler.
Den stramme og kompakte følelsen gir god følelse av kontroll, også i tekniske passasjer med mange tempo- og retningsendringer. Vi kaster oss rundt krappe svinger, hopper opp og ned fortauskanter og ligger på skjæret over brostein. Selv som sykkelen føles lett og stiv, føles den ikke skjør og sprø.
Til prisen hadde vi håpet at sykkelen skulle vært enda lettere - gjerne under 7 kilo, i hvert fall uten pedaler. Vekten er likevel konkurransedyktig med andre toppmodeller med skivebremser.
Utstyr
Ramme: BMC TeamMachine SLR 01
Styre og stem: BMC ICS integrert cockpit
Sete og setepinne: Antares Versus 00 Adaptive, BMC D-pinne
Hjul og dekk: Campagnolo Bora Ultra WTO 45 , Pirelli P Zero SLR SL 25 mm
Drivverk og bremser: Campagnolo Super Record EPS
Vis mer
Hvem er BMC TeamMachine SLR 01 for?
BMC TeamMachine er en god kombinasjon av effektivt konkurranseredskap og stilig design. Den har et unikt utseende, supre egenskaper og fine løsninger. Ønsker du deg en effektiv sykkel med et moderne utseende, som samtidig vil være ganske tidløst vil BMC TeamMachine SLR 01 oppfylle dine ønsker.
Passformen er gjennomsnittlig for størrelse og kategori, men det er viktig å få riktig stemlengde og styrebredde fra start, da dette er krevende å endre på i ettertid.
Av BMCs TeamMachine-modeller er det dem med ICS-styret vesentlig mer elegante enn de hakket rimeligere modellene med todelt styreoppsett og alu-stem. Vi ville likevel ha valgt en av de andre toppmodellene med Shimano eller SRAM hvis vi skulle velge en SLR 01.
Dette på tross av at vi virkelig digger selve giringen og plasseringen av girknapper på Campagnolos systemer. Samtidig er det noe ekstra eksklusivt med Campagnolo som vil appellere til dem som virkelig vil ha en sykkel utenom det vanlige.
Konklusjon
BMC TeamMachine SLR 01 Team er en real rittsykkel med skarp, kvikk følelse og rask styrerespons. Det dyre italienske girsystemet er lekkert, men matcher ikke Shimano på presisjon og funksjon.
Sykkelen er stiv, presis og kontant, men ikke spesielt ettergivende på brostein. Den er likevel åpenbart god nok til å vinne alt av ritt på alle nivåer, selv om langturkomforten kunne ha vært hakket bedre.
Prisen er i overkant høy hvis vi skal vurdere hva du får rasjonelt. Men et norsk-sveitsisk designobjekt med topp funksjon og eksklusive italienske superkomponenter kjøpes ikke på rasjonelt grunnlag.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.