Specializeds nye Aethos setter rekorder for lav vekt og høy pris
Specialized hevder å ha laget sin nye supersykkel til dem som bare vil ha den beste sykkelopplevelsen uten tanke på resultater og om sykkelen er tung nok til starte i ritt. Superlette Aethos skal ha bedre kjøreegenskaper enn Specializeds rittracere og setter en ny standard for lav rammevekt.
SPECIALIZED AETHOS: Superlett sykkel for superentusiaster med supergod råd
Lesetid: 6 minutter
Genierklærte Peter Denk er mannen bak Specializeds karbonrammer de siste årene. Denk startet med utvikling av terrengsykler før han slo seg opp i landeveisverdenen som mannen som skapte Scotts første superlette karbonrammer CR1 på 840 gram i 2003. Han gikk videre til Cannondale der han skapte SuperSix EVO 2-rammen på under 700 gram som ble lansert i 2014.
For 6 år siden begynte Denk å jobbe eksklusivt for Specialized.
Peter Denks første prosjekt hos Specialized var utviklingen av Tarmac SL6, en sykkel som satte nye rekorder for lav vekt og stivhet. I tillegg skapte den entusiasme for sine smekre linjer og slanke rør.
Tyske Denk har blitt kjent som en karbon-virtuos som mer enn noen andre er flink til å fjerne overflødig materiale fra karbonsykkelrammer, uten at de blir skjørere eller mister stivhet.
Selv med blanke ark valgte Denk og Specialized å lage nye Aethos med klassisk utseende, bestående av to rammetriangler.
«Vi gikk for vanlig rammeutforming med to triangler, da beregningene våre viser at det virker å være den beste måten å lage en lett ramme på. Tidligere simuleringer vi har gjort tyder på at det ikke er noe å hente på andre rammeutforminger,» sier Denk til Landevei i et Zoom-møte.
Aethos har også fått setestag som møter overrøret da konstruksjonen med senkede setestag, som på Tarmac SL7 fører til økt vekt, selv om det gir mindre luftmotstand.
For å komme opp med en sykkel som skal gi «The Perfect ride» valgte Specialized å se bort fra vedtatte sannheter. Må man ha et bredt krankhus for å oppnå god nok rammestivhet? Kan en ramme som veier mindre enn 700 gram både være stiv og holdbar?
Med et åpent sinn om hvordan rammen kunne se ut gjennomførte Specialized over 100 000 forskjellige data-simuleringer med forskjellige rammeutforminger og karbonvarianter.
Men datamaskinene kan vanskelig si noe om hvordan en sykkels kjøreegenskaper oppleves på veien. Etter alle computer-simuleringene valgte derfor Specialized å lage 20 fullt kjørbare prototyper som de så tok med ut på veien.
Datamaskinene hadde endt opp med rammer som så litt annerledes ut enn det andre supersykler har gjort de siste årene. Underrøret er slankere enn hva vi er blitt vant til å se. Styrerøret skal være 17 prosent lettere enn på Tarmac SL6, mens krankpartiet på Aethos er 19 prosent lettere enn på Tarmac SL6.
Overrøret er tjukkere i front og tynnere bak enn normalt. Specialized sier de så at krefter fløt gjennom rammen som vann. Den ytre fasongen og konstruksjonen med like tykke vegger overalt lagde ingen stresspunkter og de kunne klare seg med lik veggtykkelse på karbonrørene overalt.
Målingene viste at de kunne redusere antallet karbonlag sammenlignet med Tarmac SL6 med 11 prosent. Lange, sammenhengende fibre og ubrutte lag gjorde det mulig med mindre karbon i rammen enn de har klart tidligere
«Den første rammen vi lagde fysisk veide 545 gram. Vi satte den i testmaskinen og den oppførte seg så vakkert. Den var så stabil. Vi trengte bare å legge på 10 gram før vi kunne testsykle rammen. Det var da vi skjønte av vi hadde oppdaget noe stort.» Forteller Peter Denk om prosessen med å utvikle Aethos
Krankpartiet er også smalere enn på mange andre moderne racere, noe simuleringene viste at ikke førte til lavere stivhet. I følge Specialized er Aethos like stiv i tråkket som Tarmac SL7 og SL6.
Den første rammen på 560 gram tålte 70 prosent av testene Specialized kunne utsette den for. Den var overraskende stiv. I følge Specialized er rammefasongen slik at alle karbonfibrene står i spenn hele tiden.
Eller som de sier det, rammen inneholder «No lazy fibres»
Til slutt endte de opp med en produksjonsramme på 588 gram i størrelse 56. Denne skal ifølge Specialized være problemfri å produsere, samt være vel så robust som de andre karbonrammene de lager.
Komplett vekt for de forskjellige S-Works-modellene vil ligge på 5,9-6,0 kilo i størrelse 56, uten pedaler.
Aethos skal i tillegg til å være vesentlig lettere enn rittsykkelen SL7, også en god del bedre å sykle på.
Allerede på prototypestadiet opplevde Specialized sine egne folk at de satte personlige rekorder i utforkjøringer med Aethos. Da skjønte de at de hadde kommet opp med noe spesielt.
På spørsmål om hvorfor ikke Aethos vil bli proffenes foretrukne sykkel påpeker Specialized at Tarmac SL7 er vesentlig mer aerodynamisk og har noen egenskaper som kan gjøre den raskere i rittsituasjoner. I tillegg er også Tarmac SL7 lett nok til å bygge opp ned mot UCIs vektgrense. Aethos vil i mange situasjoner bli ulovlig lett, selv uten å bruke de aller dyreste komponentene.
Aethos er likevel UCI-godkjent som ramme. Hvis du klarer å få sykkelen tung nok er den fritt fram å bruke i ritt hvis man skulle ønske det.
Aethos har standard gjenget kranklager og kommer kun med skivebremser. Specialized har laget et eget integrert styre/stem-kombo til Aethos, Alpinist Cockpit som kommer på Founders Edition-versjonen. Men Aethos kommer også utstyrt med vanlig ikke-integrert stem og styre. Vaiere og bremseslanger er ikke integrert i verken styre, stem eller styrerør, men entrer rammen på vanlig vis rett bak styrerøret.
Specialized opplyser at det er plass til 32 mm store dekk på Aethos. Den blir levert med 26 mm brede dekk.
Selv om rammens fasong er annerledes enn nylanserte Tarmac SL7 er geometrien den samme. Aethos er altså ikke en komfortracer, men en supersykkel med ritt-geometri ment til koseturer i fine omgivelser.
Fremgir-festet er avtagbart for dem som ønsker å bruke denne sykkel med et 1x-oppsett.
Specialized Aethos lanseres i førsteomgang kun på S-works nivå til priser helt hinsides hva vi har sett før. Pro og Expert-modeller vil følge snarlig. Disse vil få en ramme som veier 680 gram og ikke fullt så ublu priser som S-works-modellene. Som med el-terrengsykkelen Turbo Levo SL, har Specialized valgt å lage Aethos i en supereksklusiv Founders edition. Dette er sykkelen for deg som bare må ha det dyreste på markedet.
Du kan kjøpe en løs S-Works-ramme for 52 999 kroner. Dette vil la deg bygge en vesentlig rimeligere modell enn Specialized ferdige sykler.
MODELL
PRIS
AETHOS SW DI2
141 999 kr
AETHOS SW ETAP
141 999 kr
AETHOS SW FOUNDERS EDITION
152 999 kr
AETHOS S-Works rammesett
52 999 kr
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.