MODERSKIPET: Ingen roper høyere om at de har den mest aerodynamiske sykkelen enn Specialized. Det synes. Foto: Henrik Alpers
+ Rålekre hjul, moderne tilnærming til alt fra sete og aerodynamikk, samt en wattmåler gir oss en utstyrsmessig vinner. I kampen mot klokken oppleves dette som den beste sykkelen.
– De mange spesialløsningene er et mareritt å skru på. Sykkelen veier over 8 kg med pedaler, samt at vi opplever den svikter i praktisk bruk. Har Specialized gått for langt i jakten på sekunder?
SPECIALIZED ER LIKE INNOVATIVE som de er modige, og i deres egen vindtunnel, «The Win Tunell» klekkes det ut stadig nye produkter. Venge Vias er i følge dem selv den absolutt mest aerodynamiske sykkelen som nnes på markedet. Venge Vias har derfor et radikalt endret utseende i forhold til hva vi er vant til.
Når vi titter nærmere på sykkelen finner vi flere ukjente løsninger, som så langt oftest bare er observert på temposykler. Både for-og bakbremsen er integrert i selve rammen, og særlig ser vi at forbremsen er av svært sjelden art.
Venge Vias må bygges spesifikt til hver kunde, for når du først har satt sykkelen sammen har du få justeringsmuligheter. Stemet kan for eksempel heves eller senkes med så lite som en centimeter. Du har sikkert allerede lagt merke til det vingeformede styret, som har en klar funksjon. Specialized har målinger på at mye luftmotstand dannes i partiet rundt stemet, og for å løse dette er det bedre å heve hele styret mens stemet sitter lavt. I stedet for et høyt tårn av avstandsringer på styrerøret har vi altså fått styre med høye vinger. Bremsestrømper og Di2-vaiere er tredd gjennom styre og stem til sine respektive endepunkter.
Om Specialized Venge Vias S-Works
PRIS: 99998 kroner
VEKT: 7,80 kg
STØRRELSE TESTET: 58 cm
IMPORTØR: Specialized Europe
Utstyr
RAMME: Specialized FACT 11r carbon
STYRE: S-Works Aero y ViAS 44cm
STEM: Venge Vias S-Works 120mm
SETE: Specialized S-Works Power
GIR: Shimano Dura Ace Di2 9070
KRANK: Specialized S-Works Fact Carbon IS 11R 52/36, 175mm, Quarq Power Meter, m/ CeramicSpeed kranklager
KASSETT: Shimano Dura Ace 11–28t
BREMSER: Venge ViAS
HJUL: Roval CLX 64, tubeless ready
DEKK: S-Works Turbo 22/24mm
Vurdering
KLATRING: 4,5
UTFOR: 5
KOMFORT: 4,5
FELLESSTART: 4,5
RULLEKJØRING: 5
SYKKELGLEDE: 4,5
SNITT: 4,8
78% PÅ LANDEVEIS PROSENTSKALA
Vi gir også Specialized kudos for setet. Power-modellen er beviselig avlastende for blodgjennomstrømning i skrukket, og det føles også langt mer komfortabelt i bruk når vi sitter i bukken og mater ut. Ut på veien med vidunderverket. Hva kan Venge Vias gi oss der, som vi ikke får andre steder?
VENGE VIAS TRIVES GODT som fartsholder i front av feltet. På de lange, flate strekningene ut fra Barcelona og inn mot ellene er den det naturlige førstevalget. Vi vil automatisk fort frem. Vi har ingen mulighet for å konkludere med at den faktisk er raskere på atene, men det er ikke noe tvil om hva den er ment for. Gjennom rundkjøringer er den som strøm, den velger korteste mulige vei. Den er stabil så det holder i retningsvalget, men er kanskje litt tung å få med seg.
OPP FRA KYSTEN og inn mot efjllene har vi det samme inntrykket. Sykkelen oppleves sjeldent trygg og stabil, og tar det åpenbare og mest fornuftige linjevalget i samtlige svinger. På toppen av åssiden merker vi mye til det som vi mener gir denne sykkelen ere svakheter. Det blåser denne dagen, og Vias er mer utsatt for sidevind enn de andre modellene i testen. Der både Madone og F8 klarer seg bemerkelsesverdig godt, er Vias nesten for seil å regne. Da blir det mer krevende å sitte dypt i bukken med et jevnt tråkk, og det blir luker til resten. Vi opplever også mye av det samme når vi skal ned en utforkjøring.
(Testen fortsetter under bildene)
INKLUDERT: Sykkelen har en skyhøy pris, men sammenlignet med andre modeller får du mye utstyr for penga, eksempelvis en Quarq wattmåler. Foto: Henrik Alpers
NYE TIDER: Specializeds Power-sete har et radikalt utseende sammenlignet med det vi er vant til. Hele testpanelet trivdes på setet, særlig når vi gravde dypt i bukken. Foto: Henrik Alpers
I flatere serpentinsvinger der vi har god oversikt nedover fjellsiden er det ingen problemer å svinge aggressivt, vi greide faktisk gjentatte ganger å slå pedalen nedi på innsiden. Men i blindsvinger der vi kan risikere å måtte kompensere for veier som nyper eller møtende biler reagerer sykkelen veldig sent. Har den først funnet linjen sin er den tung å vende.
Mens vi har fartslek på flatene opplever vi noe av det samme i akselerasjoner. C64-hjulene er fantastiske når du har fått opp farten, men de er trege å dra i gang. Dette er ikke helt uvant når en møter hjul med høy felgpro l, men det finnes mange mer spenstige alternativer der ute. Den brede felgprofilen er selvsagt svært aerodynamisk. Vi kan ikke kvantifisere følelsen av at det er tregt å få opp i fart, men mentalt ville vi stilt med en ulempe i enhver spurt slik sykkelen står nå.
(Testen fortsetter under bildet)
FLY BABY, FLY: For å gjøre sykkelen mer aerodynamisk heves styret, ikke stemet. Måkeformen vekker blandede følelser. Foto: Henrik Alpers
VI STILLER SPØRSMÅLET om ikke dette ville vært et åpenbart førstevalg til et av landets mange lagtemporitt. Fra Trondheim til Oslo må det jo være sekunder å hente? Selv om sykkelen knuser en Tarmac i vindtunnel, er vi usikre på om det er verdt besparelsen. Vi må jo fortsatt akselerere for å tette luker på den lange ferden, og vi møter både sidevind og uforutsette hendelser som krever kjappe retningsendringer.
Venge Vias er utstyrt så godt som du får den. Alle kulelagre er keramiske, og med på kjøpet får vi også en wattmåler.
VENGE VIAS ER UTSTYRT så godt som du får den. Alle kulelagre er keramiske, og med på kjøpet får vi også en wattmåler. Dette er for lengst allemannseie, og kommer virkelig til rett på en slik type sykkel. Hvorfor ingen av de andre leverandørene har dette kan en undre på.
Utstyrsmessig står det hele til mer enn godkjent i sin priskategori. Sykkelen er også stabil, trygg, klatrer på det jevne og er eksemplarisk i høy fart, eller i sin iver på å få deg opp i hastighet. Men disse egenskapene, og det til en lavere vekt, kan vi også finne på sykler som koster 30000 kroner. Det er klart Di2, wattmåler og råflotte karbonhjul koster ekstra, men et eller annet sted på veien føler vi det forsvinner 50000 kroner.
(Testen fortsetter under bildet)
STRØMLINJEFORMET: Stemmet er laget for en sømløs overføring til resten av sykkelen. Det synes ekstra godt når en vrir styret 90 grader. Foto: Henrik Alpers
De sekundene vi kanskje sparer når det går rett frem mellom Dovre og Lillehammer taper vi når vi må tette luker etter å ha blåst mot midtstripen i sidevind. Vi mener sekund- jakten til Specialized er for kynisk, det er nesten så praktisk bruk ikke har vært i tankene i det hele tatt. Specialized har selv presisert at denne sykkelen er laget utelukkende for å være så aerodynamisk som overhodet mulig. Vi tror dem så gjerne, men ute på veien trenger vi mer enn bare det.
KNIPETANG: Forbremsen er integrert i ga elen, på det mest omfattende viset bransjen har sett til nå. Foto: Henrik Alpers
GRISEFORT: Specializeds dekk har vunnet ere objektive dekktester dette året. At Tony Martin vant VM med tilsvarende dekk skader heller ikke fansen. Foto: Henrik Alpers
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.