Merkevarer verden rundt har gjennom iherdige reklame- og PR-kampanjer fått oss til se på kompromisser som noe negativt. Men det meste i livet er et kompromiss. Vi gjør nødvendige kompromisser hver dag.
SISTE GENERASJON: Specialized har laget aerosykler i flere år. Den nye Venge-sykkelen utnytter skivebremsene til å integrere ledninger og bremseslanger bedre enn tidligere. Aero-profilene er ikke ekstreme hverken på ramme eller hjul.
For en aerosykkel er det flere kompromisser som må tas for å oppfylle ønsket om høyest mulig fart fra A til Å. Specialized kommer farlig nære fulltreff på de fleste kriteriene med sin nye Venge.
For at en aerosykkel skal gi en fordel må den også være god å sykle på, lett å manøvrere, veie lite samt kunne tilpasses syklisten. Her treffer Specialized.
Specializeds nyeste Venge er laget kun for skivebremser. Den har ikke ekstreme rammeprofiler, men er i følge Specialized mye mer aerodynamisk enn forrige generasjon.
Vi kan ikke uttale oss bombastisk om de aerodynamiske egenskapene her, men nye Venge ser veldig glatt ut. Alt av ledninger og bremseslanger er sømløst integrert i styre, stem og ramme.
Ladekontakten til girbatteriet er plassert bakpå setepinnen, lett tilgjengelig. Karbonhjulene har middels høy profil og det flate styret kan justeres fritt i hvilken vinkel du vil, samt har gripeknotter på flaten der du ikke ønsker bremsende styrebånd.
At du også kan bytte stemlengde uten å bytte styre er et pluss.
På veien setter vi umiddelbart pris på kompromissene Specialized har tatt. Vi sitter godt, som på en standardracer. Det korte Power-setet gjør det komfortabelt med stor høydeforskjell mellom sete og styre.
Hjulene gir det digge høyprofilsuset gjennom lufta. Sykkelen skjærer luft som smør, men overrasker i tillegg med veldig smidig følelse mot veien. De middels store dekkene jevner ut ujevnheter som rister oss på et par av de andre syklene.
Vi kutter ikke bare gjennom luften, vi glir over asfalten også. Både i klatringer og utforkjøringer føles Venge-sykkelen kvikk fra side til side. Vi opplever ikke noe treghet fra de høye hjulene. I tillegg er Specialized Venge den letteste sykkelen i testen.
Nedover føles den presis og forutsigbar, uten bindinger i styringen eller ubehagelige drag i hjulene.
Specialized har virkelig fått til sin nye Venge. Den er en aerosykkel som er komfortabel og lettsyklet. Den har brukervennlig styreoppsett og egenskaper som gjør den like god til fjelletapper som flate langturer. Noen ganger er det helt riktig med kompromisser.
Dessverre må du betale dyrt for de nyeste nyvinningene, hvor mye de siste wattsparende detaljene er verdt må du selv avgjøre.
PASSER FOR: For deg som ønsker å spare watt overalt, men samtidig anerkjenner at komfort er viktig for høy fart både på trening og i ritt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.
Integrert utforming, Lekker lakk/finish, Justerbart styre, Godt sete, Passe hjulprofil, Styreflate med gummiknotter, Lav vekt, God komfort, 26 mm dekk, Kommer også i annen farge, Plass til 32 mm dekk