LEKRE LINJER: Pinarello har sagt farvel til de tidligere noe voldsomme bølgelinjene. F8 synes vi er riktig så flott å se på. Foto: Henrik Alpers
+ Veldig stiv, velbalansert, god utfor, stabil, behagelig styre, kort forklart den beste aerosykkelen vi har prøvd. I premiumsegmentet er ikke Pinarello dyrere enn de andre merkene, noe vi ofte ser i lavere prisklasser.
– Kompaktkrank er gammeldags, her for- venter vi 52/36. Setepinneskruene kunne vært større.
PINARELLO F8 ER UTVIKLET AV TEAM SKY, bilprodusenten Jaguar og Pinarello. Sky har bidratt med tilbakemelding fra rytterne, og Jaguar har stått for aeroegenskapene og vindtunelltesting. Du husker selvsagt riktig, dette er sykkelen Chris Froome brukte da han vant Tour de France. Pinarello har gått like hardt til verks som de to andre syklene i testen men likevel er den satt opp med helt standard bremser fra Dura Ace.
I TIDLIGERE TESTER har vi konkludert med at Pinarello har gitt oss svært stabile sykler, som virkelig glimrer nedover. De stortrives på trange italienske veier der det er like humpete som det er smalt. Med unntak av temposykler er F8 deres første aerolsykkel. Vi blir derfor litt overrasket da vi umiddelbart opplever at sykkelen har tatt det beste fra sine tidligere modeller, tatt det med videre og gjort det bedre.
Skal du ned må du først opp, og i de lange klatringene på testturen oppdaget vi raskt hvor godt F8 ter seg oppover. Aerosyklene har en høy egenvekt, og en merker ofte dette når en danser med sykkelen fra side til side. 1 kilo som kastes mellom hendene er merkbart når en står oppreist i 15 minutter. Men F8 har både skyvet som gir deg følelsen av å y, og selv om vekten er den samme oppleves den smidigere enn sine konkurrenter når vi står og klatrer.
Om Pinarello Dogma F8
PRIS: 95.000 kroner
VEKT: 7,25 kg
STØRRELSE TESTET: 59 cm
IMPORTØR: Bjarne Egedesoe
Utstyr
RAMME: Pinarello F8 Torayca 1100 1K STYRE: Most Talon Aero 42cm
Gjennom hele testuken var det med F8 som det var med vinneren i den andre duellen, dette er en sykkel vi hele tiden vil reise oss å gjøre mer på. Den er bedre bygget og rigget for alt du opplever i et landeveisritt. Den er en bedre spurter, den er en bedre klatrer og den er en bedre utforsykkel. I tillegg så finner vi den ukjente egenskapen som gjorde at den som hadde Pinarelloen alltid var den som startet ballet. Mannen på denne sykkelen var den som ubevisst hele tiden ville mest. F8 har den halve karakteren ekstra som gjør den bedre på det meste.
Styret på aerosykler er en utfordring. Mens det hos Specialized og Trek er umulig å bytte til et standard styre, er dette null problem hos Pinarello. Team Sky kjører eksempelvis med vanlige Shimano-komponenter. I dette tilfellet ser vi ingen grunn til å bytte styret, Pinarellos MOST-styre er veldig godt. Vi liker at bøyen mot hendlene starter tidlig, det gjør det mer komfortabelt når vi sitter på hendlene eller toppen. I tillegg har også selve bukken en ergonomi vi ikke har sett tidligere. Sett ovenfra er selve bukken klemt at på midten, noe som gjør det mer behagelig å ligge der å banke, og det er lettere å nå bremsene i eksempelvis utforkjøringer.
(Testen fortsetter under bildene)
SEMI-INTEGRERT: På vår testsykkel fant vi et integrert styre fra MOST, Pinarellos eget husmerke. På Pinarelloen kan du dog bruke komponenter fra andre leverandører. Foto: Henrik Alpers
SMALT: Også Pinarello kjører Kamtail-form på underrøret sitt. Det gir gode aerodynamiske egenskaper. Foto: Henrik Alpers
DET ER LETT Å ARGUMENTERE for at aerosykler, kanskje til og med en temporamme med bukkestyre, vil være det raskeste om en bare skal sykle lange lagtemporitt som Trondheim-Oslo eller Kristiansand-Hovden. Men dette blir i teorien, når en sitter i rulla vil det hele tiden oppstå større eller mindre luker, vi finner tekniske partier, dårlig asfalt, sidevind, pissepauser, hull i asfalten, biler som bråbremser eller katter som plutselig krysser veibanen. Det var når vi diskuterte disse egenskapene vi fant ut hvorfor vi virkelig elsket denne sykkelen. Selv om et ritt går nesten rett frem, oppstår det hele tiden situasjoner der vi har behov for så mange egenskaper som mulig fra en konvensjonell sykkel.
Dette har Pinarello F8. Den sykkelen er bedre på akselerasjoner når en skal tette luker. F8 er kvikkere når du må bykse unna hull i asfalten og katter i veien. F8 er bedre i tekniske partier og utforkjøringer fordi den er sabla stabil, og F8 er bedre i partier med veiarbeid fordi den er så komfortabel. Aeroelementet er nesten like mye tilstede som hos de amerikanske produsentene, men her får du utrolig mye mer opplevd sykkel for pengene.
(Testen fortsetter under bildet)
BEGAGELIG: Det integrerte MOST Talon-styret er behagelig uansett hvor du har hendene. Til og med bukken har fått en aerodynamisk oppgradering. Foto: Henrik Alpers
På papiret skal F8 tape sekunder mot sykler med mer proprietært oppsett, og bremser er et yndet objekt å gjemme bort på aerorammer. Vi klarer ikke helt å se at denne sykkelen er mye mindre aerodynamisk enn de to andre modellene, simpelthen fordi de standardiserte bremsene er plassert på vanlig måte. Og mens vi er inne på bremser og aerosykler, det er ere andre merker som gjør som Pinarello. Proprietære, godt gjemte bremser er tidkrevende for mekanikerne, og av den enkle årsak er flere produsenter tilbake til standard bremser.
De få sekundene en kan tjene på aerodynamikk går tapt når vi som amatører må stå timevis oppreist ved mekkestativet for å fikse bremsen. Selv med Team Skys nådeløse jag etter «marginal gains» ønsker de ikke å droppe kvaliteten på bremsingen, og det gjør heller ikke vi.
(Testen fortsetter under bildet)
TJUKKAS: 25mm dekk på en bred Vision-felg gjør sykkelen behagelig. Vi kunne dog tenke oss et dekk som er bedre i regn. Foto: Henrik Alpers
Aeroelementet er nesten like mye tilstede som hos de amerikanske produsentene, men her får du utrolig mye mer opplevd sykkel for pengene.
PINARELLO F8 ER EN AEROSYKKEL, men om vi sammenligner den med duellvinneren hos de to konvensjonelle syklene, er den til forveksling lik når vi snakker om kjøreegenskaper. Forskjellen er at den oppleves litt mer robust og ikke fullt like spretten. Kjøreegenskapene tatt i betraktning kunne den lett ha blitt plassert i en annen kategori, og med det i minne sier det seg selv at dette er en fantastisk aerosykkel. Av de syklene vi har testet har ingen kommet lenger enn Pinarello når det gjelder å lage en så komplett sykkel som mulig.
Drømmen er selvsagt en aerosykkel som er like lett og oppfører seg som en vanlig sykkel. All den tid det fortsatt synes umulig, Pinarello F8 er nesten i mål.
FØLSOMT: To små skruer holder setepinnen på plass, og de krever presisjon fra en momentnøkkel. Vi ønsker oss en kraftigere og bedre setepinneløsning. Foto: Henrik Alpers
INGENIØRMAT: Pinarellos tall indikerer strekkfastheten i karbonet, samt tettheten på vevingen. 1100 1K fra Torayca er en dyr karbontype. Foto: Henrik Alpers
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.