AEROSYKKEL: Ny utgave av Factor Ostro Vam er lansert. Foto: Produsenten
Lesetid: 6 minutter
Om du er typen som kun forholder deg til antall proffseire som parameter når du vurderer nye sykler, så skal vi ikke la deg henge: Nye Factor Ostro Vam har fem seire så langt i 2024.
Uavhengige vindtunneltester viser at den er like rask som Cervélo og Specialized, men hva med på veien? Der er den et ordentlig råskinn, viser det seg.
Er du interessert i mer av hva som ligger bak, skal vi ta deg med inn i detaljene og historien bak sykkelen, som faktisk starter i det australske banelandslaget.
Factor har i hovedsak australske eiere og inngikk nylig et offisielt samarbeid med det australske banelandslaget, som jakter gull i sommerens OL i Paris.
Blant annet står 4000 meter lagforfølgelse høyt på proriteringslisten. I 2020-OL i Tokyo, ble det femteplass på det australske laget.
For å hamle opp med konkurrentene i Italia, Danmark, Storbritannia og New Zealand, som slo dem i forrige OL, har de nærmest kastet penger etter Factor, for å få laget den raffeste banesykkelen.
Det har resultert i Factor Hanzo Track, som er tatt i bruk i konkurranse, og som visstnok leverer verdensrekordtider på treningene til det australske laget.
Dataene som er brukt til å utvikle Hanzo Track med, de tok Factor med seg videre i arbeidet med nye Ostro Vam.
Mer aerodynamisk
En aerosykkel som ikke ble mer aerodynamisk i ny utgave? Det skulle tatt seg ut. Nei, nye Factor Ostro Vam er så klart raskere enn den forrige generasjonen.
Faktisk hevder Factor at den i snitt er mer aerodynamisk enn både Specialized Tarmac SL8 og Cervélo S5, anerkjent som to av de aller beste og raskeste syklene på markedet.
Kun ved null grader YAW-vinkel (vindretning-ish) er Cervélo S5 raskere, sier Factors tester.
Factor Ostro Gravel har stor dekklaring, ekstrem stivhet og er bygget for fart. Inspirasjonen er hentet direkte fra landeveissykelen med samme navn, og har aerodynamiske former.
Ifølge Factors tester er nye Ostro Vam er 7 watt mer aerodynamisk ved 48 km/t enn den forrige utgaven av sykkelen.
For å kunne oppnå dette har Factor sett på hvordan de kan «lede luften gunstig rundt rytteren. Rammen på sykkelen ble så delt inn i fem soner, som ble optimalisert.
Factor sier at fire av fem soner fikk forbedret aerodynamikk, vekten ble redusert i tre, samtidig som de opprettholdt stivheten i alle fem soner.
I hovedsak handler endringene om den samme trenden som vi ser på mange nye sykler nå. Det er smalere og dypere rammeformer, så lite frontareal som mulig og bedre luftstrømmer (mindre turbulens). Og da med rytteren på sykkelen.
Factor har lansert den fjerde generasjonen av sin klatresykkel O2 VAM, som har fått oppgraderinger både når det kommer til vekt og aerodynamikk.
Sone 1: Gaffelen
Sammen med styrerøret utgjør gaffelen en veldig viktig del av sykkelens aerodynamikk, da mye av luften treffer her.
Gaffelen ble forbedret ved å heve kronen og beina ble gjort tynnere og dypere, slik at en får en mer effektiv aerofoil-form.
Ifølge Factor har de lagt til «svært små overflatedetaljer» på innsiden av gaffelbeina for å gi bedre luftstrøm ved siden av det roterende hjulet.
Den nye utformingen av gaffelen skal også gjøre sykkelen mer aerodynamisk effektiv sammen med brede dekk.
Sone 2: Styrerøret
Foran er det en ganske betydelig endring, og endringer som minner litt om de samme vi så på Specialized Tarmac SL8, med en dypere og smalere front (elegant omtalt som «Speed sniffer»).
På Ostro Vam er det blitt en mer «dramatisk» timeglass-form foran. Styrerøret utgjør en ganske vesentlig del av frontarealet, og med den nye formen hevder Factor gir en lengre og mer stabil luftstrøm.
Sett ovenfra er styrerøret dramatisk endret, med en spissere, dypere utforming.
Sone 3: Overrøret
På Factors klatresykkel, O2 Vam, som kom ny utgave av i fjor sommer, var det mest iøyenfallende det spektakulært tynne overrøret, som ble muliggjort grunnet endringer i UCIs utstyrsregler.
På Ostro Vam er ikke utformingen like ekstrem, men det er klare likhetstrekk. Fra styrerøret og bakover blir den smalere og smalere, og tynnere og tynnere.
Dette er også vektbesparende, i tillegg til at det skal lede luftstrømmen (mer) effektivt bakover.
Sone 4: Seterør og setepinne
De samme regelendringene fra UCI, da spesifikt 3:1-regelen som krevde at rammeformer og komponenter ikke kunne ha et lengde-til-tykkelse-forhold større enn 3:1, gjør det også mulig for Factor å stramme opp seterør og setepinne.
På samme måte som resten av endringene i rørformer, er det også smalere og dypere her. Factor oppgir at setepinnen er blitt 36 prosent slankere, mens seterøret er 20 prosent slankere.
På forrige generasjon var festeskruen til setepinnen på innsiden av rammen, i overgangen mellom seterør og overrør. Nå er den flyttet til baksiden av seterøret.
Nedre halvdel av seterøret er også endret. Det er ikke like tynt som i øverste del, men har fått en liten kurvet uthuling til bakhjulet, som får litt dekke.
Rammen er optimalisert for 28 mm dekk. Da blir det en «kontinuerlig, integrert aerodynamisk profil» fra seterøret og bakover, sier Factor.
Sone 5: Krankhuset
Her ville ikke Factor gjøre noe, «kun for å gjøre noe», så alt er likt som før. Bortsett fra på overflaten da, hvor det er gjort «subtil raffinering i overflateblandingen». Det skal ha gitt ørliten forbedring i CdA (coefficient of aerodynamic drag – altså luftmotstand).
Nytt hjulsett og vektreduksjon
Ifølge Factor er sykkelen helt nede på UCIs vektgrense på 6,8 kilo.
I størrelse 54 og farge chrome/black veier en ramme 820 gram, noe som er 45,2 gram lettere enn forrige generasjon.
På setepinnen er det også spart inn 13,4 gram, mens gaffelen er blitt litt tyngre og veier 9 gram mer.
Der hvor det er hentet inn mest vekt, er på det nye hjulsettet fra Black Inc, 48/58.
Black Inc er Factors eget husmerke, og alle Factor-sykler kommer med Black Inc-hjul.
Forrige generasjon kom med Black Inc 45-hjulsettet. Det nye 48/58 hjulsettet er imidlertid vesentlig lettere: 1270 mot 1489 gram, og 219 gram lettere.
På ramme og hjulsett gir det en total vektbesparelse på 267,8 gram, sier Factor.
Black Inc 48/58 er optimalisert for 28 mm-dekk. Den indre felgbredden er på 23 mm og hjulene har vanlig utforming med lepper/mothaker innvending (altså er de ikke hookless). Det gir mulighet til å bruke dem med både clincher og slangeløst-oppsett.
I forhold til Black Inc 45-hjulsettet har profilen på 48/58-hjulene en bredere utforming. Testing i vindtunnel viser at Black Inc 45 presterer bedre med lavere YAW-vinkel, men at den nye utformingen på Black Inc 48/58 gjør at de håndterer side- og kastevind bedre.
Priser
Ostro Vam kommer med Ultegra Di2 i fire forskjellige farger og koster 124 999 kroner.
Med Dura Ace Di2 kommer den i én farge, chrome/black, og koster 146 999 kroner.
Det er Racing Depot som importerer Factor i Norge.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.