Ny og ulansert Giant-sykkel debuterte i Styrkeprøven
Tony Martin syklet Den Store Styrkeprøven på en Giant Propel-sykkel som ennå ikke er offisielt lansert. Landevei har de første bildene av den nye aerosykkelen som trolig er 2023-modellen av Giant Propel.
SEN ANKOMST: Det tok evig lang tid før Tony Martin og Team Oßwald ankom Valhall. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 4 minutter
Giants aerosykkel Propel er moden for utskiftning, det er ingen hemmelighet. Den har vært på markedet siden sommeren 2018. I fjor kom det en ny versjon av allround-raceren TCR - det er derfor som forventet at en ny Propel også er på vei.
Det spesielle i dette tilfellet er at Giant og Tony Martin har valgt å vise frem sykkelen under Styrkeprøven - Trondheim-Oslo.
Den tidligere tempoverdensmesteren Tony Martin syklet på Cervelo i sitt siste år som proff på Team Jumbo Visma. Etter at han la opp som proffsyklist har han gått inn i en rolle som produkttester og -utvikler for sykkelmerket Giant.
Da han i helgen fungerte som hjelperytter for sin tidligere sponsor og velgjører Guenther Oßwald trakk Tony Martin feltet på sedvanlig vis sittende på en helt ny Giant-sykkel.
I listene til UCI ser vi tydelig at det faktisk er en ny Propel som er rett rundt hjørnet.
Da Tony Martin kom i mål på Den Store Styrkeprøven etter drøye 19 timer på setet i regn, motvind og lave temperaturer var den nye sykkelen tydelig synlig. Våre bilder viser tydelig at den nye Giant Propel-sykkelen skiller seg vesentlig både fra forrige generasjon Propel, som vi både har sett i World Touren og også under triatlon-stjerna Gustav Iden. Den nye modellen skiller seg også vesentlig fra den ferske TCR-modellen, som ble testvinner her på Landevei i fjor.
Vi ser tydelig at Giant har satset på helintegrert styreoppsett. Et minimumskrav for en konkurransedyktig aerosykkel i disse dager. Her skilte TCR seg ut da den ble lansert i fjor med bremseslangene ute i vinden.
Vi kan også se at den kommende Giant Propel har mye slankere bakramme enn modellen den erstatter. Både seterør og setestag er vesentlig slankere enn på forrige generasjon Propel.
Seterøret på den nye sykkelen er av vanlig tykkelse - ikke flat og dypt som på forrige modell. Ei heller har det en utskjæring rundt bakhjulet. Forrige generasjon Propel hadde en voldsomt kraftig front, et gigantisk underrør og et seterør med en stor buet utskjæring rundt bakhjulet.
Den nye Propel-sykkelen er slankere over hele linja. Styrerøret har noe av den samme utformingen som på den nye Colnago Prototipo-sykkelen vi omtalt for kort tid siden. Overrøret på nye Giant Propel er også det slankt og tilnærmet helt vannrett.
Det er interessant at merket som fant opp det skrånende overrøret på racersykler, nå lanserer en topp moderne aeroracer med tilnærmet vannrett overrør.
Det flatklemte overrøret gir oss assosiasjoner til temposykkelen Walser 5 designet av den tyske aeroguruen Andreas Walser, som blant annet ble brukt av Jan Ullrich i 2003. Da med Bianchi-logoer på.
Med tanke på at Andreas Walser nå jobber i Canyon, så er det lite sannsynlig at det er han som er hjernen bak designet på den nye Propel-sykkelen.
Setestagene på den nye sykkelen møter seterøret et stykke nedenfor krysset mellom overrør og seterør. Lave setestag er blitt den nye standarden på alt av racersykler, men setestagene på den nye Propel-modellen går ikke vannrett ut fra seterøret slik de gjør på modeller som Factor Ostro og andre moderne aerosykler. Den kommende Propel-modellen ser ikke ut til å bare være en aerodynamisk sykkel tiltenkt bruk på flate etapper og i flate ritt. Den ser også ut til å være lettere og kanskje mer letthåndterlig i sidevind enn mer rendyrkede aerosykler, inkludert forgjengeren.
Giant er en av ytterst få sykkelprodusenter som fortsatt lager sykler med integrert setepinne. Denne videreføres tilsynelatende til den nye Propel-modellen også. Tony Martins Trondheim-Oslo-sykkel har tydelig integrert setepinne med en seteklemme som festes utenpå forlengelsen av seterøret.
Vi må anta at Giant kommer til å ha en hel armada av den nye Propel-modellen klar til Tour De France starter om to uker. Samtidig har den ikke blitt observert på noen av Team Bike Exchange-lagets syklister - hverken i Tour de Suisse eller i andre world tour-ritt som har foregått den siste tiden.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.