/ Sykler

Norske sykler

Landevei har akkurat avsluttet testingen av norske sykler. Slik så det ut i Holmenkollen i går, så det er bare å glede seg til bildene som kommer på trykk i Landevei #10!

Sist oppdatert: 24. juni 2013 kl 15.38
STÆSJ: Det må stæsj til for å ta de fete bildene som dukker opp i Landevei.
STÆSJ: Det må stæsj til for å ta de fete bildene som dukker opp i Landevei.
Lesetid: 4 minutter

Mange lurer på hvilke parametre vi legger til grunn når vi tester sykler, og hvorfor. Når vi tester sykler i Landevei, er vi opptatt av alle detaljer. En sykkel kan være fabelaktig å sykle på, men det hjelper lite om den er så dårlig skrudd sammen at den ikke vil vare en uke. Dette blir selvsagt satt på spissen, men det er stor forskjell på hvor mye tillitt vi får til leverandørene når syklene triller inn til test. Vi vurderer også nøye hvor mye utstyr du får for pengene, og hva slags. Sete, styre og design har ofte individuelle preferanser, men vi er helt klare på at noen er mer populære enn andre, og vil være et klart bedre utgangspunkt å eksperimentere ut ifra. Hvilken sykkel du vil ha er selvsagt subjektivt. Men vi jobber hardt for å finne den sykkelen som er best til gjennomsnittsleseren, den aktive syklisten, som er like opptatt av å sykle lange opplevelser som ritt. Vi er opptatt av tydelige tekster, slik at du lett kan lese deg til om du vil ha en annen sykkel enn testvinneren.
Nedenfor lister vi opp testkriteriene, med en forklaring til hvert punkt.
UTSTYR MHT PRIS:
Hvor lekre deler får du i denne prisklassen? Hvor dyre er komponentene som sitter på? Her skal det selvsagt være så bra som mulig. Har produsenten bevisst satt på et ukjent og rimelig dekk trekker det ned. Kjente merkevarer med høy annenhåndsverdi trekker opp. Vi gir minus når syklene frontes som "Full Ultegragruppe", for så at produsenten har satt på en billigere kassett eller kjede, deler som det er vanskelig for forbrukeren å oppage at er av en lavere kvalitet. Og vi elsker når produsentene har kvalitetsdeler over hele fjøla fordi det er best, selv om de tjener mindre penger på enkeltsalget.

KLATRING:
Hvor god er sykkelen oppover? Hva med når det virkelig er bratt, eller når vi skal kjøre fra gutta en gang for alle i kneika? Og hva når bakken er en mil lang, og vi må kverne løs i tre kvarter? Noen sykler kjennes bare bedre ut oppover. Geometri, hjulvalg, styre, sete, vekt og balanse er alle faktorer som spiller inn. Vekt er ikke alltid avgjørende, noen sykler har simpelthen et voldsomt skyv oppover av andre årsaker.

UTFOR:
Enkelte ritt avgjøres faktisk nedover. Noen sykler er så stive, trygge og stabile at det er som å kjøre tog ned bakken. Enkelte er så nervøse og skvetne at vi ikke tør å slippe bremsene. Noen sykler er overlegne i høy fart opp mot 100 km/t, mens andre er best i tekniske bakker. Noen er best på absolutt alle områder.

TEMPO: 
Digger du å kjøre fort på flatene? Bare ligge i bukken og dunke avgårde? Moderne aerosykler har vist seg gode på dette, og enkelte andre vanlige sykler også. Her er det få sykler som utmerker seg i negativ retning, og de er jevnt over veldig like. En ting som er viktig er dog en form for komfort. Om sykkelen er for stiv og hard blir det fort mye risting og vondt i ryggen. Det hjelper ikke om du skal sykle eksempelvis Trondheim-Oslo.

SPURT:
Det er målstreken som teller. Har sykkelen det som trengs for å gi gass over streken? Stivhet i krankpartiet, fronten og på styret er viktige faktorer her, i tillegg til den lille x-faktoren som gjør at du føler deg som Thor Hushovd i det du makser ut akselreasjonen.
KOMFORT:
En sykkel skal være behagelig å sykle på. Den skal dempe vibrasjonene fra underlaget, både foran og bak. Det gjør vondt å få alle asfalthullene rett opp i ryggen. Mange tror at en komfortabel sykkel er myk å sykle på. Dette er helt feil. Det er ikke mindre komfort i en sykkel som brukes av en spurter. Sykkelen til Peter Sagan for eksempel, har gjort det bedre i komforttester enn mange rene brosteinssykler. Med time etter time på setet er komfort veldig viktig.
PRESENTASJON:
Hvor godt er sykkelen bygget? Henger styrebåndet og slenger, og er ikke giret justert? Er vaierendene lange og flisete, og styrelageret slapt? Eller er det kanskje motsatt, sykkelen er upåklagelig? Her er vi kanskje Norges mest pirkete gjeng. Den minste lille detalj vipper sykkelen ned i karakter. Vi synes dette er et svært vikitg punkt, det sier mye om tillitten vi kan ha til leverandøren. Greier de ikke levere en sykkel ordentlig til test, hva får kunden da?
SYKKELGLEDE:
Det kanskje viktigste punktet av alle. Enkelte sykler gjør at vi får lyst til å sykle, bare fordi sykkelen er så fin. Da er sykkelgleden på topp. Enkelte sykler er så dårlige at vi heller tar en løpetur. Da må leverandøren revurdere hele sykkelen.

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,

Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå. 

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

annonse

Relaterte artikler

annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen