Lizzie Deignan vant Paris-Roubaix med ett krankdrev
Britiske Lizzie Deignan ble historisk da hun vant historiens første Paris-Roubaix for kvinner. Hun er også den første som vant med enkeltdrev på kranken.
BEST PÅ BROSTEIN: Lizzie Deignan vant tidenes første Paris-Roubaix på en Trek Domane SLR. Foto: Trek
Lesetid: 4 minutter
Det er kun en kvinne som kan skryte på seg å være den første til å vinne Paris-Roubaix. Lizzie Deignan, den tidligere verdensmesteren på Trek-Segafredo, kjørte de siste 80 kilometerne i det krevende rittet solo.
Men Lizzie er ikke bare den første kvinnen som vinner Paris-Roubaix – hun er også den første som vinner rittet med endelt oppsett. Kort forklart innebærer det ett krankdrev.
Deignan syklet rittet på Treks Domane-sykkel. Dette er en sykkel som opprinnelig ble laget for at Fabian Cancellara skulle vinne Paris-Roubaix på den.
Nå kan Trek vise til at de var med på å vinne historiens første Paris-Roubaix for kvinner, og det med et oppsett de etter hva vi vet er unike om.
Herrene til Trek-Segafredo brukte endelt oppsett også i 2019, men da var det til slutt Philippe Gilbert som vant rittet.
Som alltid foran Paris – Roubaix er det like mye snakk om dekkvalg som om sykkelvalg. Mens vi i herreklassen så at trioen som til slutt skulle gjøre opp om seieren alle syklet på aerosykler, brukte Treks lag i begge klassene, den mer komfortable Domane-sykkelen.
Sykkelen har enkle dempersystemer både foran og bak.
Deignans oppsett er litt spesielt, samtidig som det viser hvor allsidige dagens gode landeveissykkel er.
Deignans Trek Domane SLR sin innebygde demping gjør at seterøret frikobles overrøret, og kan flekse vesentlig mer enn på vanlige rammer.
I front fungerer IsoSpeed ved at gaffelen også kan flekse mer inne i styrerøret enn på vanlige sykler.
Deignans Domane SLR er satt opp med SRAM Red AXS drivverk. Kranken har kun ett krankdrev med 50 tenner og Quarq-wattmåler.
Paddeflate Paris-Roubaix krever ikke så stort spenn i utvekslingen, og mange har pekt på at rittet er et av få på proffenes kalender, der det er mulig med endelt oppsett. Storskiva hun brukte hadde ikke mer enn 50 tenner, altså det samme som vi finner på en kompaktkrank. Lizzie syklet med en 12-delt kassett med spenn fra 10–33 tenner.
Det mange har lurt på om er en girskifter som ikke var i bruk, er enkelt og greit en kjedefører.
Kjedet ble holdt på plass med en fast kjedefører fra K-Edge, et produkt vi ofte har sett på hybrider mellom grus, cyclocross eller terrengsykler, men svært sjelden på landeveissykler.
For å kunne gire fra midten av styret, var AXS-spakene til Deignan koblet opp med to «Blips» på styret. Dette er fjernkontrollere til SRAM-girene som kan monteres nær sagt hvor som helst på en sykkel. Mekanikeren til Lizzie hadde limt fast en Blips-knapp på hver side av Bontrager XXX-stemmet på Deignans sykkel.
Som mange av gutta, valgte også Deignan å bruke standard rundt styre, med kun ett lag styreteip. Som man kan se to bildene ovenfor valgte Deignan å sykle uten hansker. Hun pådro seg blødende gnagsår i hendene underveis.
Hjulene, Bontrager Aeolus RSL 37V, har karbonfelger med 25 mm innvendig bredde og 31 mm utvendig bredde. De skal ifølge Bontrager være tilpasset bruk av breie dekk.
Deignan syklet Paris-Roubaix på Pirelli P-Zero Race TLR i 30 mm bredde, satt opp slangeløst. Tradisjonelt sett har lagene utelukkende syklet på tubulardekk, gjerne fra nisjeprodusentene FMB eller Dugast, men nå er det slangeløse dekk som begynner å bli normen.
Specialized-sponsede Deqeuninck-Quickstep sykler for andre året på rad med dekk og slange, noe som ikke så ut til å fungere videre bra for det belgiske laget i går.
Deignan syklet med to Bontrager Bat Cage flaskeholdere, med ekstra O-ringer tredd på flaskeholder-armene for virkelig å holde fast flaskene.
Den Roubaix-vinnende Trek Domane-sykkelen var satt opp med en Wahoo Element Roam-computer, som viste at Deignan holdt en gjennomsnittsfart på 38,7 km/t over de 120 kilometerne kvinnenes ritt gikk.
Kuriøst nok syklet SRAM-sponsede Lizzie Deignan med Shimano Dura Ace-pedaler.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.